کد خبر: 464689
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۱۳:۰۴:۵۵
| |

محمدرضا مصباح؛ تهیه‌کننده سینما:

جداسازی فیلم ‌اولی‌ها از سینماگران حرفه‌ای در جشنواره لزومی ندارد

محمدرضا مصباح با حمایت از حذف بخش نگاه نو از جشنواره فیلم فجر تأکید کرد که جداسازی فیلم‌اولی‌ها از سینماگران حرفه‌ای در جشنواره لزومی ندارد.

جداسازی فیلم ‌اولی‌ها از سینماگران حرفه‌ای در جشنواره لزومی ندارد
کد خبر: 464689
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ۱۳:۰۴:۵۵

اعتمادآنلاین| محمدرضا مصباح تهیه‌کننده سینما که امسال با فیلم سینمایی «یدو» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، اظهار داشت: هر ایده جدیدی باید تجربه شود و کرونا ما را به تجربه‌های جدیدی وادار کرده است که این تجربیات می‌توانند در برخی موارد مثبت بوده و تکرار شوند. حذف هیأت انتخاب از جشنواره فیلم فجر ممکن است برای برخی آثار مفید و برخی آثار مضر باشد.

مصباح خاطرنشان کرد: ممکن است فیلم‌های هنری که پروداکشن عظیمی ندارند در این رقابت کارشان سخت شود ولی اگر هیأت انتخاب پیش از هیأت داوران فیلم‌ها را مورد قضاوت قرار دهد می‌تواند به این فیلم‌ها توجه داشته و موجب راهیابی آن‌ها به جشنواره شود.

به طور کل حذف هیأت انتخاب در جشنواره‌های معتبری در دنیا تجربه شده است که موفق هم بوده و ما هم می‌توانیم این تجربه را به شکل موفقی در کشورمان داشته باشیم اما معمولاً تجربه‌های موفق در کشورهای دیگر در کشور ما نتیجه‌ای دیگری دارد و باید صبر کنیم و پس از این دوره از جشنواره این تجربه را مورد ارزیابی قرار دهیم.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره حذف بخش نگاه نو از جشنواره فیلم فجر گفت: هر سال برخی فیلمسازان فیلم اولی به این نکته که بخش‌های فنی آثارشان دیده نمی‌شود اعتراض داشتند و به نظر من جداسازی فیلم‌های اول از دیگر فیلمسازان و قضاوت آثار در دو بخش لزومی ندارد و فیلم‌ها می‌توانند در یک بخش قضاوت شوند.

جداسازی فیلم‌ها به دو بخش فیلم اول و سینماگران حرفه‌ای به نظر من اتفاق جالبی نیست و در نهایت می‌توان در همین بخش سودای سیمرغ یک جایزه هم برای فیلمسازان فیلم اولی در نظر گرفت.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پوست» با اشاره به کمتر بودن احتمال ابتلا به ویروس کرونا در سالن‌های سینما تأکید کرد: به نظر من خطر ابتلا به کرونا در سینما نسبت به خیلی جاهای دیگر بسیار کم است. امروز که شیوع این ویروس در کشور ما کمتر شده می‌توان با محدودیت و در نظر گرفتن یک چارچوب مشخص فیلم‌ها را اکران کرد تا خطری مخاطبان را هم تهدید نکند.

او افزود: فیلمسازی در شرایط شیوع ویروس کرونا کار بسیار سختی است و در ساخت فیلم «یدو» هم ما سخت‌گیری‌های لازم برای حفظ سلامت افراد را به کار بردیم اما به طور کل رعایت پروتکل‌های بهداشتی منجر به بالا رفتن هزینه تولید و طولانی‌تر شدن زمان ساخت اثر می‌شود؛ به عنوان مثال در شرایط عادی زمانی که در حین فیلمبرداری به وعده نهار می‌رسیدیم همه اعضای گروه در یک زمان با هم نهار میل می‌کردند اما با وجود خطر ابتلا به کرونا عوامل در نوبت‌های مختلف نهار میل می‌کردند و این وضعیت باعث می‌شد وقت زیادی صرف این کار شود و به طور کل در دیگر کارها هم این وضعیت را داشتیم و فیلمبرداری طبیعتاً طولانی‌تر و هزینه ساخت بیشتر شد. هر روز سر صحنه پزشک حضور داشت و ما با رعایت کامل پروتکل‌ها این فیلم را ساختیم.

مصباح در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: به اعتقاد من فیلم‌هایی که در شرایط سخت ساخته می‌شوند خروجی بهتری دارند و فکر می‌کنم برای «یدو» هم چنین اتفاقی رخ داد.

علاوه بر شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های بسیاری که وجود دارد ما به دلایل دیگری هم شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم.

این فیلم در دمای 57 درجه آبادان فیلمبرداری شده و ما رطوبت 92 درصد را تحمل کردیم و ماسک زدن و رعایت نکات ایمنی برای کرونا شرایط را بسیار سخت‌تر کرد به طوری که بسیاری از عوامل ما در روزهای پایانی فیلمبرداری زیر سِرُم بودند. در هر حال واقعاً همه عوامل فیلم «یدو» با عرق و علاقه برای ساخته شدن این فیلم جنگیدند و با توجه به موضوعی که «یدو» دارد این فیلم با عملکرد جهادگونه همه عوامل ساخته شد.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره شرایط اکران در سینمای ایران گفت: سینمای ما در بحث اکران با مشکلات بسیاری مواجه است و ما باید برای بهتر شدن وضعیت سالن‌های سینمایمان را توسعه دهیم و فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم برای دیدن فیلم‌ها به سینما بیایند.

بیشترین میزان مخاطب برای یک فیلم پر فروش در سینمای ایران نهایتاً 2 تا 3 میلیون نفر است و این نسبت به جمعیت کشور ما عدد بسیار کمی است.

علاوه بر این مشکلات امسال و سال آینده به دلیل شیوع کرونا مشکلات دو چندان شده است. سینماداران بسیاری هستند که تهیه‌کننده شده‌اند و نمایش فیلم‌های آن‌ها در اولویت است و در این شرایط رقابت و فراهم کردن امکان اکران کار بسیار سختی شده است.

او در پایان اظهار داشت: با وجود این به نظر من اگر فیلم جذاب و قصه‌محور باشد قطعاً می‌تواند نظر مخاطبان را جلب کند.

با توجه به بازخوردهایی که تا امروز از منتقدان و سینماگرانی که فیلم را دیده‌اند فکر می‌کنم «یدو» می‌تواند نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند و حتی ممکن است یکی از اتفاقات مهم سینمای ایران در سال‌های اخیر باشد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها