حسن‌ هانی‌زاده؛ کارشناس مسائل منطقه:

اختلاف آمریکا با عربستان و اسرائیل مانع اصلی برقراری تماس است

کارشناس مسائل منطقه گفت: تیم رئیس‌جمهوری جدید آمریکا اختلاف زیادی با ریاض و تل‌آویو دارد و به همین دلیل تاکنون هیچ تماسی میان واشنگتن با این دو برقرار نشده است.

اختلاف آمریکا با عربستان و اسرائیل مانع اصلی برقراری تماس است
کد خبر: 464826
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۶ ۰۹:۲۸:۴۶

اعتمادآنلاین| «حسن‌ هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل عدم برقراری تماس از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا با نخست‌وزیر اسرائیل و مسئولان عربستان سعودی عنوان کرد: با توجه به اختلاف نظر شدید میان تیم «جو بایدن» و «بنیامین نتانیاهو» به نظر می‌رسد که رئیس جمهوری ایالات متحده به دنبال حذف نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از هرم قدرت اسرائیل است.

همین وضعیت در مورد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی هم صدق می‌کند؛ چراکه بایدن در طول مدتی که روی کار آمده نه تنها با اسرائیل بلکه با عربستان هم تماس برقرار نکرده و این موضوع به یک چالش جدی برای ریاض و تل‌آویو تبدیل شده است.

دلیل این امر، نگاه منفی کاخ‌سفید به کابینه نتانیاهو و همچنین دربار آل‌سعود است و به نظرم او می‌خواهد نتانیاهو و بن سلمان را به چرخه قدرت خارج کند. به گونه‌ای که خروج این دو نفر به ترتیب، اولویت اول و دوم بایدن به حساب می‌‌آیند.

وی ادامه داد: در مورد نتانیاهو، او می‌داند که نخست‌وزیر اسرائیل در انتخابات آتی احتمالاً کنار زده می‌شود؛ چراکه حزب لیکود نهایتاً از 120 کرسی کنست در خوشبینانه‌ترین حالت، تنها می‌تواند 36 کرسی را کسب کند که موجب تشکیل دولت ائتلافی می‌شود.

از سوی دیگر، ولیعهد عربستان به خوبی متوجه شده است در مدتی که بایدن روی کار آمده قصد ندارد با عربستان همانند ترامپ همکاری کند.

به همین دلیل ریاض به دنبال آرام نشان دادن اوضاع داخل است و حتی در روزهای اخیر چندین تن از زندانیان سیاسی را آزاد کرده که این اقدام به نوعی برای نشان دادن تغییرات به بایدن است تا به واشنگتن پیام مثبت مخابره کند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که بایدن به دنبال حذف نتانیاهو از حزب لیکود است و از سوی دیگر می‌خواهد ساختار عربستان سعودی را متوجه هشدارهای خود کند. لذا می‌توان گفت که دموکرات‌ها به دنبال برهم زدن سیاست‌های ترامپ هستند که طی چهار سال اخیر اجرایی شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان سیاست شهرک‌سازی مورد قبول تیم بایدن نیست و آنها معتقدند ادامه این ساخت و سازها نمی‌تواند مشکل‌گشا باشد، بلکه نگرانی جامعه جهانی را افزایش می‌دهد و از این موضوع به عنوان یک مانع جدی بر سر حل و فصل پرونده فلسطین یاد می‌کنند.

دموکرات‌ها معتقدند شهرک‌سازی‌هایی که طی چهار سال گذشته در اراضی اشغالی انجام شده به نوعی قطعنامه‌های شماره 181 و 242 شورای امنیت سازمان ملل را زیر سوال می‌برد و از سوی دیگر توافقنامه‌هایی مانند اسلو که 15 سال پیش منعقد شدند را با بحران مشروعیت روبه‌رو می‌کند. حتی آنها معتقدند که ادامه دادن سیاست‌های ترامپ در سال‌های پیش‌رو می‌تواند باعث خدشه‌دار شدن مسأله و پرونده قدس اشغالی شود.

بایدن و تیمش معتقدند که نتانیاهو در چهار سال اخیر نهایت استفاده را از سیاست‌های ترامپ در مورد شهرک‌سازی انجام دادند و حالا آنها به دنبال این هستند تا بتوانند اختلافاتی که میان اسرائیل و فلسطین بر همین اساس ایجاد شده را ترمیم کنند.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس دموکرات‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه نتانیاهو را از هرم قدرت اسرائیل خارج کنند.

اینکه دیده می‌شود مقام‌های تل‌آویو بارها اعلام می‌کنند که بایدن با اسرائیل تماس نگرفته است به نوعی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی از اقدام‌های رئیس‌جمهوری آمریکا نگران است. نه تنها نتانیاهو بلکه بن سلمان هم مثل گذشته هیچ تکیه‌گاهی همانند ترامپ ندارند و به همین دلیل است که آنها به دنبال تماس گرفتن بایدن با عربستان و اسرائیل هستند.

به‌رغم آنکه کاخ سفید اعلام کرده این عدم تماس گرفتن به صورت عمدی انجام نشده و در آینده نزدیک بایدن با آنها تماس خواهد گرفت اما به نظرم در این میان اختلاف‌های مهمی وجود دارد که نمی‌گذارد این تماس برقرار شود.

به صورتی که چند روز پیش شاهد آن بودیم که سفیر اسرائیل در سازمان ملل علناً شماره نتانیاهو را منتشر کرده و خواهان تماس بایدن با وی شده است ولی تا امروز چنین اتفاق رخ نداده که باز هم بحث اختلاف‌ها میان دو طرف مطرح می‌شود.

منبع: ایلنا


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها