کد خبر: 464833
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۶ ۰۹:۳۹:۰۳
| |

قرارداد ۴ ماهه آخر سال تامین سوخت واحدهای تولید سیمان در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی بررسی شد

سیمان در حسرت گاز

خراسان رضوی دومین قطب تولیدکننده سیمان در کشور است و به عنوان صادرکننده به افغانستان و کشورهای CIS توانسته جایگاه خود را پیدا کند.

سیمان در حسرت گاز
کد خبر: 464833
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۶ ۰۹:۳۹:۰۳

اعتمادآنلاین| خراسان رضوی دومین قطب تولیدکننده سیمان در کشور است و به عنوان صادرکننده به افغانستان و کشورهای CIS توانسته جایگاه خود را پیدا کند. اما بی‌ثباتی و عدم اطمینان نسبت به تأمین سوخت و تداوم فعالیت خط تولید، تولیدکنندگان سیمان را با چالش در برنامه‌ریزی و تأمین نیاز بازار مواجه کرده است. بطوریکه از ابتدای آذرماه، گاز شرکت‌های سیمانی قطع و مصوبه هیات دولت درباره قیمت مازوت 27 دی‌ماه به دست آنها می‌رسد که به گفته خودشان، عملاً بالغ‌بر 2 ماه زمانشان از دست رفته است. آنها خواستار برنامه‌ریزی درست و تصمیم‌سازی‌های به‌موقع هستند و می‌گویند: امسال قیمت سوخت مازوت تا 3 برابر افزایش یافت و سوال اینجاست که تولیدکننده با چه ظرفیتی می‌تواند این رشد را در محصولی که قیمت آن پایین نگه داشته شده، جبران کند. رییس اتاق ایران نیز در جلسه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی گفت: اینکه قراردادی تنظیم و گفته شود در 4 ماهه پایانی سال، گاز واحدهای تولیدی سیمان قطع می‌شود، مخالف نص صریح قانون است. اگر مقرر شده شورای تأمین برای قطعی گاز تصمیم بگیرد، لازم است تا طبق قانون به این موضوع عمل شود.

مشکل سوخت کارخانجات سیمان

هفتاد و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی با دستور کار بررسی اجرای مواد 25 و 11 قانون بهبود محیط کسب‌وکار پیرامون قراردادهای کارخانه‌های سیمان استان با شرکت‌های گاز و پخش فرآورده‌های نفتی و محدودیت‌های تأمین سوخت مایع در فصل زمستان برای این بنگاه‌های تولیدی و همچنین رسیدگی به پرونده مشکلات صنایع مستقر در محور غرب مشهد برگزار شد. رییس اتاق ایران در این نشست، درباره دستور کار مطرح شده در شورا، گفت: زمستان امسال با سرمای شدیدی مواجه نشدیم اما بازهم مشکل قطع گاز و برق واحدهای تولیدی رقم خورد. حالا اگر برودت و سرمای هوا دوچندان بود، وضعیت چه می‌شد؟ غلامحسین شافعی، با انتقاد از نادیده گرفته شدن مواد 11 و 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، افزود: اینکه قراردادی تنظیم و گفته شود که 4 ماهه پایانی سال، گاز واحدهای تولیدی سیمان قطع می‌شود، مخالف نص صریح قانون است.

اگر مقرر شده تا شورای تأمین برای قطعی گاز تصمیم بگیرد، لازم است تا طبق قانون به این موضوع عمل شود. او از نمایندگان مجلس خواست تا بر روند اجرای قانون نظارت داشته و با رویکردهایی که قانون را در شکل دیگر تفسیر کرده یا مفری برای عدم اجرای آن پیدا می‌کنند، برخورد کنند. رییس اتاق ایران با اشاره به اینکه دبیرخانه شورا در تعامل با مجلس باید موضوعات مطرح شده در این حوزه را دنبال کند و نتیجه این ارتباط را در جلسه بعدی به اطلاع شورا برساند، تأکید کرد: موضوع انتقال گاز از جنوب نیز باید پیگیری شود و مساله قراردادی که شرکت گاز با واحدهای سیمانی منعقد می‌کند هم به لحاظ حقوقی موردبررسی قرار بگیرد و نتایج آن به اطلاع نمایندگان مجلس و رییس شورا برسد تا مشخص شود که آیا از منظر حقوقی و قانونی، این اقدام درست است یا خیر؟

چند پیشنهاد

علی‌اکبر لبافی، رییس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی در این جلسه گفت: کارخانه‌های سیمان استان از دو ماه پیش دچار مشکل شده و برخی به دلیل قطعی گاز، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند و شماری نیز که دارای مشعل دوم هستند، از مازوت استفاده می‌کنند؛ ازاین‌رو در یک‌فصل کاری دو تا سه‌ماهه، روند تولید سیمان استان متوقف می‌شود یا بنگاه‌های مذکور با 20 الی 30 درصد ظرفیت تولید فعالیت می‌کنند. در این میان، خطوط تولیدی که با سوخت جایگزین فعالیت دارند، باید به‌واسطه مباحث محیط‌زیستی و جرایم آلایندگی، بار این مضاعف را بر دوش بکشند.

او درباره پیشنهادات تجمیع شده در این دبیرخانه در خصوص این مشکل واحدهای تولیدی سیمان، اظهار کرد: یکی از پیشنهادات، افزایش ظرفیت برای انتقال گاز به خراسان رضوی است. لذا پیشنهاد نخست ما این است که افزایش ظرفیت انتقال گاز از سوی شرکت گاز استان و ایران پیگیری شود. نکته دوم اینکه، در ماده 25 قانون بهبود محیط کسب‌وکار و تبصره‌های 1 و 2 آن بر این موضوع تأکید شده که به‌جز با تصمیم شورای تأمین استان، دیگر دستگاه‌ها و شرکت‌های خدمات رسان نمی‌توانند راسا اقدام به قطع انرژی کارخانه‌ها کنند اما عملاً این اتفاق نمی‌افتد. نکته دیگر درباره استفاده از سوخت مازوت توسط کارخانه‌های سیمان است.

اداره کل محیط‌زیست استان به دلیل آلایندگی ناشی از مصرف این سوخت به دنبال جریمه این واحدهاست و ما در این زمینه پیشنهاد دادیم تا تعاملی در این رابطه شکل بگیرد. نماینده انجمن سیمان استان نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی دومین قطب تولیدکننده سیمان در کشور است و به عنوان صادرکننده به افغانستان و کشورهای حوزه CIS (اتحادیه کشورهای مستقل) توانسته جایگاه خود را پیدا کند. صنعت استان ما قدیمی‌ترین صنعت در این حوزه بوده و همچنان به کارش ادامه می‌دهد؛ اما یکی از مشکلات امروز ما در استان این است که به عنوان تولیدکننده، برنامه‌ای برای 4 ماه از سال خود نداریم و برای اینکه ثبات داشته باشیم، باید با مشتری طبق برنامه صحبت کنیم. درواقع این بی‌ثباتی و عدم اطمینان نسبت به تأمین سوخت و تداوم فعالیت خط تولید، ما را با چالش در برنامه‌ریزی و تأمین نیاز بازار مواجه می‌کند.

او درباره قیمت گاز و مازوت نیز ابراز کرد: از ابتدای آذرماه، گاز شرکت‌های سیمانی قطع شد و مصوبه هیات دولت درباره قیمت مازوت 27 دی‌ماه به دست ما رسید و عملاً بالغ‌بر 2 ماه زمان از دست رفت. این تولیدکننده، خواستار برنامه‌ریزی درست و تصمیم‌سازی‌های به‌موقع شد و گفت: امسال قیمت سوخت مازوت تا 3 برابر افزایش یافت و سوال اینجاست که تولیدکننده با چه ظرفیتی می‌تواند این رشد را در محصولی که قیمت آن پایین نگه داشته شده، جبران کند؟

وعده پیگیری

محسن زنگنه، دبیر کمیسیون جهش تولید مجلس نیز در این نشست گفت: در ماده 25 قانون بهبود محیط کسب‌وکار به این موضوعی اشاره و نوشته شده است که آیین‌نامه اجرایی این ماده باید توسط وزارتخانه‌های نفت و نیرو تنظیم شود. موضوع این است که وقتی قانونی مصوب و ابلاغ می‌شود، قراردادها هم باید به همان نسبت تغییر کند. این مساله را طی نامه‌ای با امضای نمایندگان استان به مجلس اعلام می‌کنیم و در کمیسیون جهش تولید نیز مطرح خواهیم کرد. محمدصادق معتمدیان، استاندار و رییس شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی در پایان مباحث مطرح شده از سوی بخش خصوصی و مدیران دستگاه‌های اجرایی در خصوص دستور کار نخست این نشست، گفت: در وضعیتی نیستیم که فشار مضاعفی بر بخش تولید وارد شود و به همین دلیل امسال موضوع تأمین انرژی واحدهای این بخش را به‌صورت روزانه پیگیری و رفع و رجوع کردیم تا شرایط مدیریت گردد. اگر در بحث نیروگاه‌ها محدودیتی ایجاد شده و برای صنایع قطعی انرژی اتفاق افتاده، درواقع تلاشی بوده تا از قطع گاز خانگی جلوگیری به عمل‌اید. حقیقت آن است که اگر بحث قطعی‌ها اعمال نشود، باید این کمبود از بخش خانگی جبران شود و نتیجه آن می‌تواند خاموشی تا 6 ساعت روزانه در این بخش باشد.

معتمدیان تأکید کرد: وضعیت تولید نیروگاه خانگیران و رکورد در برنامه‌های توسعه‌ای آن، ظرفیت‌های ما را محدود ساخته و مشکلاتی جدی را رقم زده است. در حال حاضر تأمین گاز شش استان از این محل انجام می‌شود و برای حل مشکلات احتمالی باید به خط اصلی انتقال گاز از عسلویه وصل شویم. مذاکراتی برای این مساله انجام گرفته است.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها