از سیانور تا شبی که ماه کامل شد

محمود علوی، وزیر اطلاعات، در گفت‌وگویی با صدا‌و‌سیما اعلام کرده بود که یک‌سری از فیلم‌های سینما و سریال‌های تلویزیونی با همکاری این وزارتخانه ساخته شده است.

از سیانور تا شبی که ماه کامل شد
کد خبر: 464855
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۶ ۱۰:۳۱:۱۳

اعتمادآنلاین| محمود علوی، وزیر اطلاعات، در گفت‌وگویی با صدا‌و‌سیما اعلام کرده بود که یک‌سری از فیلم‌های سینما و سریال‌های تلویزیونی با همکاری این وزارتخانه ساخته شده است.

او از فیلم‌های «روباه»، «ماجرای نیمروز»، «شبی که ماه کامل شد»، «سیانور»، «امکان مینا»، «روز صفر» و سریال‌های «پازل»، «سارق روح»، «تعبیر وارونه یک رؤیا» و «خانه امن» نام برد.


علوی «کار آموزش عمومی»، «صیانت جامعه در برابر جاسوسی» و «محقق‌کردن یک‌سری اهداف اطلاعاتی» را به‌عنوان دلایل تولید این محصولات نمایشی عنوان کرد.


همه این فیلم و سریال‌ها در ژانر امنیتی-سیاسی ساخته شده‌اند و چهره‌های آشنا و گاه مشترکی به‌عنوان تهیه‌کننده و کارگردان در ساخت آنها حضور داشته‌اند.


سید‌محمود علوی، مرداد 1396 در جلسه تأیید صلاحیتش برای دولت دوازدهم در مجلس هم گفته بود: «ما در جهت آگاهی‌بخشی عمومی از هنرهای مختلف همچون سینما استفاده کرده و مثلا در هنر سینما در سال 93 فیلم سینمایی روباه را برای مقابله با نفوذ دشمن تولید کردیم».


مسعود فراستی، منتقد سینما، هم در مصاحبه‌ای ادعا کرده بود این فیلم به سفارش وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ساخته شده ‌است. این فیلم مرتبط با مسائل امنیتی و جاسوسی در حوزه انرژی هسته‌ای است.

برادرِ نتانیاهو (جلال فاطمی) برای انجام یک عملیات تروریستی جدید علیه دانشمندان هسته‌ای به ایران می‌آید. این مأمور حرفه‌ای در ایران برای رسیدن به اهداف خود از یک راننده ساده (حمید گودرزی) سوء‌استفاده می‌کند.


ماجرای نیمروز در سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. همچنین بهزاد جعفری‌طادی برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس شده‌ است.

موضوع این فیلم به ترورهای منافقین در سال 1360 و اتفاقات بعد از عزل ابوالحسن بنی‌صدر می‌پردازد. دنباله این فیلم با نام ماجرای نیمروز: رد خون، در سال 1398 اکران شد. فیلم به ترورهای سال 1360 به دست گروه منافقین می‌پردازد.

این درگیری‌ها پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری از‌سوی مجلس شورای اسلامی شدت می‌گیرند. پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر، گروه‌های ضد‌حکومت مانند گروه منافقین ایران دست به ترور مقامات ارشد حکومت می‌زنند.

از سوی دیگر، سازمان اطلاعات کشور و اطلاعات سپاه با همکاری هم درصدد دستگیری اعضای گروه منافقین هستند. در‌این‌میان، این فیلم رابطه بین یکی از اعضای سپاه و زنی از اعضای منافقین را که در گذشته در دانشگاه هم‌کلاسی بودند، نشان می‌دهد.


شبی که ماه کامل شد، فیلمی به کارگردانی نرگس آبیار، نویسندگی نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی محصول سال 1397 است. این فیلم برای نخستین‌بار در سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره فجر به نمایش درآمد و با نامزدی در 13 رشته این جشنواره، توانست شش سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره‌پردازی را به خود اختصاص دهد.


«شبی که ماه کامل شد» روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی است که پس از ازدواج بنا به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر، برادرش با او همراه می‌شود؛ اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آنها رقم می‌خورد.

این فیلم براساس داستان واقعی عبدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری است. طبق گفته اعظم محسنی‌دوست (مادر فائزه منصوری) در فیلم دوقلوها در پاکستان به دنیا می‌آیند؛ اما در واقع، دوقلوها در تهران به دنیا آمدند. همچنین ماجرای حضور در پاکستان، جشن ازدواج و نحوه سفر به زاهدان با آن چیزی که در فیلم روایت می‌شود تا حدودی متفاوت است.

در واقعیت فائزه و شهاب پس از به‌دنیا‌آمدن دوقلوهای فائزه، در تهران بودند که با تماس تهدیدآمیز حمید (مبنی‌بر قتل مادر فائزه) به پاکستان سفر می‌کنند.

از فائزه خواسته شده بود تا همراه برادرش بیاید. همچنین زمانی که عبدالحمید با فائزه ازدواج می‌کند، فائزه 14 سال دارد؛ ولی در فیلم این‌چنین نیست. همچنین از بدرفتاری‌ها و کتک‌کاری‌های عبدالمالک و عبدالحمید با فائزه چیزی به تصویر کشیده نشده است.


آبیار امسال با فیلم سینمایی ابلق که گفته شده از متفاوت‌ترین کارهای اوست، در جشنواره حضور داشت و باز بنا به گفته منتقدان یکی از بزرگ‌ترین شانس‌های دریافت سیمرغ‌های بلورین سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر بود. در خلاصه داستان فیلم ابلق آمده است: «برای یک زن که در حاشیه‌ شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می‌کند، ماجرایی رقم می‌خورد».


سیانور فیلمی به کارگردانی بهروز شعیبی، نویسندگی مسعود احمدیان و تهیه‌کنندگی سید‌محمود رضوی محصول سال 1394 است. این فیلم برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شد. این فیلم در تاریخ 28 مهر 1395 در سینماهای ایران اکران شده‌ است. این فیلم محصول مؤسسه سینمایی سیمای مهر است.


داستان فیلم برگرفته از روایات رسمی دولت ایران از وقایع درونی سازمان منافقین ایران پیش از انقلاب است. این فیلم بازگوکننده اختلافات میان دو دسته در سازمان منافقین و درگیری میان چهره‌های کلیدی آن مانند تقی شهرام، مرتضی صمدیه‌لباف و مجید شریف‌واقفی در متن یک داستان عاشقانه نافرجام است.

داستان سیانور در دهه 1350 می‌گذرد و محور اصلی آن زندگی عاشقانه یک زوج است که در آن دوره زمانی به تصویر کشیده می‌شود. پایان یک سکوت طولانی! امیر و هما پس از مدتی یکدیگر را می‌یابند؛ در‌حالی‌که یک انتخاب بیشتر ندارند؛ سیانور یا زندگی! و هما سیانور را انتخاب می‌کند.


امکان مینا فیلمی به کارگردانی کمال تبریزی، نویسندگی فرهاد توحیدی و مرتضی اصفهانی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی محصول سال 1394 است.


این فیلم که برای نمایش در بخش سودای سیمرغ سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده بود، در اکثر بخش‌ها نامزد جایزه شد. امکان مینا در تاریخ 13 مرداد 1395 در سینماهای ایران اکران شد. این فیلم هم روایتی مشابه فیلم‌های قبل دارد و ماجرای نفوذ یکی از اعضای گروهک‌ها در دهه 60 است.


خانه امن مجموعه‌ای تلویزیونی در ژانر جنایی-سیاسی و امنیتی، به کارگردانی احمد معظمی و نویسندگی حسین تراب‌‌نژاد است. این مجموعه نخستی‌بار در آبان 1399 از شبکه یک سیما پخش شد.

پس از مجموعه‌های سارق روح و ترور خاموش، خانه امن سومین و آخرین مجموعه از سه‌گانه معمایی-پلیسی-سیاسی ابوالفضل صفری و احمد معظمی است که با محوریت پرونده‌های امنیتی که مسائل مختلف سال‌های اخیر ایران از‌جمله اهداف تشکیل داعش و فعالیت‌های تروریستی آنها در خاک ایران را در‌بر می‌گیرد، ساخته شده ‌است.

این مجموعه داستان دو مأمور امنیتی به نام‌های کمال (حمیدرضا پگاه) و افشین (امین زندگانی) را روایت می‌کند که یکی مسئول تیم ضد‌تروریستی و دیگری مسئول تیم مبارزه با مفاسد اقتصادی و پول‌شویی است. کمال طبق اخبار واصله مطلع می‌شود قرار است تیم‌های تروریستی داعش عملیات‌هایی را در ایران راه بیندازند.

کمال و تیمش با اطلاعات دریافتی از خارج از کشور به ردزنی یکی از نیروهای داعش می‌پردازند تا از‌طریق او بتوانند روابطش در تهران را شناسایی کنند. رفته‌رفته در این ماجرا دو پرونده پیچیده تروریستی و اقتصادی به هم گره می‌خورد و در قسمت آخر امین زندگانی (افشین) برای مأموریت به تل‌آویو می‌رود و فصل اول تمام می‌شود.


تعبیر وارونه یک رؤیا مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی فریدون جیرانی است که مرداد و شهریور سال 1394 از شبکه یک سیما پخش شد. این سریال 30 قسمت 45‌دقیقه‌ای است. از مزایای این سریال نوآوری‌های آن در محیط مدرن است که از سبک‌های قدیمی به سمت سبک‌های جدید رفته است و در آن از جلوه‌های ویژه استفاده شده ‌است.


ابتدا قرار بر این بود که به‌دلیل فضای جاسوسی و امنیتی، سریال «تعبیر وارونه یک رؤیا» به شکل سیاه و سفید روی آنتن برود؛ اما از‌آنجایی‌که پخش سیاه و سفید کیفیت کار را از دیجیتال به آنالوگ تبدیل می‌کند و این کار به کیفیت پخش آسیب می‌رساند، تصمیم بر این شد که سریال به‌صورت رنگی پخش شود.

تعدادی از عوامل فریب‌خورده و جاسوسان خارجی در عملیاتی، یک دانشمند هسته‌ای ایران را به قصد انتقال به باکو برای بهره‌برداری‌های جاسوسی و تبلیغاتی می‌ربایند؛ اما به‌دلیل مجروح‌شدن این دانشمند، برنامه عملیات تغییر می‌کند و سرانجام با دستگیری و هلاکت جاسوسان، عملیات ناکام می‌ماند. از سویی با تدبیر نیروهای اطلاعاتی کشور، عوامل هدایت عملیات نیز فریب می‌خورند.


مجموعه تلویزیونی پازل با نام قبلی عامل سوم به کارگردانی ابراهیم شیبانی و تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی است که از 26 مهر 93 از شبکه یک پخش شد.


جاسوسان خرابکار در قسمتی از برنامه‌های سازمان انرژی هسته‌ای خللی وارد می‌کنند تا ایران در برابر میهمانان و خبرنگاران خارجی تحقیر شود؛ اما وزارت اطلاعات از این موضوع مطلع می‌شود و تلاش برای خنثی‌کردن توطئه را آغاز می‌کند.


«سارق روح» مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی احمد معظمی و به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری است که در ژانر معمایی برگرفته از یک ایده پژوهش‌محور است که به موضوع امنیت نرم و آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد.

محور اصلی سریال تلاش‌های دستگاه امنیتی برای بررسی علمی و مقابله با پدیده گروه‌های شبه‌عرفانی و حلقه‌های شبه‌دینی جدید است.

این مجموعه تلویزیونی سال 1396 در گروه فیلم و سریال شبکه‌ پنج سیما تهیه و تولید شد و همان سال به‌صورت هفتگی (جمعه‌ها) از شبکه 5 پخش شد. تیتراژ پایانی این سریال را کاوه آفاق خوانده ‌است.

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها