کد خبر: 464881
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۶ ۱۱:۲۵:۱۷
| |

سوارز هنوز گل می‌زند

«جنون»! این نامی است که لیونل مسی روی آن گذاشت اما حتی تصورش را هم نمی‌کرد که این تا چه حد می‌تواند باشد.  یک جمعه در ماه سپتامبر مسی وارد اتاق رختکن در محل تمرین بارسلونا شد و جا خورد. بعد از 6 سال بهترین دوستش آنجا نبود.

سوارز هنوز گل می‌زند
کد خبر: 464881
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۶ ۱۱:۲۵:۱۷

اعتمادآنلاین| «جنون»! این نامی است که لیونل مسی روی آن گذاشت اما حتی تصورش را هم نمی‌کرد که این تا چه حد می‌تواند باشد. یک جمعه در ماه سپتامبر مسی وارد اتاق رختکن در محل تمرین بارسلونا شد و جا خورد. بعد از 6 سال بهترین دوستش آنجا نبود، بنابراین برای او پیامی فرستاد. در آن پیام آمده بود: «دیدن تو با پیراهن تیمی دیگر عجیب خواهد بود.» دو روز بعد وقتی سوارز اولین بازی خود را برای اتلتیکومادرید انجام داد مسی فهمید این واقعا عجیب است. سوارز به عنوان بازیکن جانشین مقابل گرانادا وارد زمین شد. یک پاس گل داد و دو گل زد.
چیزی شروع شده بود. سوارز در حال حاضر در 17 بازی 16 گل به ثمر رسانده است و میانگین هر 82 دقیقه یک گل را ثبت کرده. او بیشتر از تمام گلزنان فصل قبل اتلتیکو گل زده است و بهترین گلزن لالیگا با سه گل اختلاف است. او در 11 مسابقه موفق به گلزنی شده و مستقیما 12 امتیاز تیمش را تضمین کرده است؛ بیشتر از هر بازیکنی در لالیگای این فصل. امتیازاتی که به وسیله آن اتلتیکو در رده‌های بالای جدول قرار گرفته است. اتلتیکو در قرن جدید هیچ‌گاه چنین شروع فوق‌العاده‌ای نداشته است. این عملکرد برای یک ترنسفر رایگان بد نیست. برای مردی که تیم قبلی‌اش از او ناامید شده بود و می‌خواست هر طور شده از شرش خلاص شود و حتی حاضر شد برای رفتن او پول هم پرداخت کند.


دیه‌گو کاستا بعد از بازی با گرانادا گفت: «من نمی‌توانم درک کنم بارسلونا چطور او را رها کرده است.» و هر هفته‌ای که می‌گذرد یک نفر سخن کاستا را تکرار می‌کند. دیه‌گو فورلان مهاجم سابق سرخپوست‌ها گفت: «بارسلونا اشتباه کرد. حتی اگر شما در مورد فوتبال هیچ چیز هم ندانید متوجه می‌شوید که این کار اشتباه بوده است. او یک مهاجم باور نکردنی است. به او یک فرصت نصفه و نیمه بدهید و او کارش را می‌کند.» هم‌تیمی سوارز آنخل کوریا تاکید دارد: «درک اینکه بارسلونا چگونه چنین شماره نُهی را رها کرده دشوار است.» یان اوبلاک دروازه‌بان اتلتیکو هم گفت: «من متعجب شدم که بارسلونا او را بازیکن آزاد اعلام کرد و متعجب از اینکه اجازه دادند او به اتلتیکو بپیوندد.»


در واقع این صرفا یک نوع آزاد اعلام کردن بازیکن نبود. این یک اخراج بود. مسی خطاب به سوارز گفت: «تو لیاقت داشتی به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه جدا شوی نه اینکه به این شکل تو را بیرون کنند.» سوارز اصرار داشت بازیکنان باید وقتی به پایان راه می‌رسند واقعیت را بپذیرند. اما روشی که باشگاه برای پایان دادن به همکاری‌اش با سوارز در پیش گرفت خشم و عصبانیت شدیدی به همراه داشت. او احساس کرد که آنچه انجام داده به سرعت فراموش شده است. او از کلمه desprecio به معنای تحقیر و انزجار برای توصیف رفتار باشگاه با خودش استفاده کرد.


یاگو آسپاس بازیکن سلتاویگو هفته قبل و پیش از روبه‌رو شدن با هم‌تیمی سابق خود در لیورپول و تماشای دو گل دیگر از او در مورد جدایی سوارز از بارسلونا گفت: «این یک مشاجره بود. اما آنها سپس با وسط کشیده شدن بحث دستمزد ساکت شدند. با این حال سود اقتصادی در کار نبود. فروش او هیچ کمکی نمی‌کرد. در سطح ورزشی چنین چیزی فاجعه است. نه لزوما به این دلیل که او بارسلونا را ترک کرده است. این بحث دیگری است و هنوز برخی هواداران بارسلونا رفتن او را تصمیمی درست می‌دانند. اما جایی که او رفته مهم است. مسی گفت آنچه آنها انجام دادند به نظر من دیوانگی بود. او آزاد شد اما ما باقی‌مانده قراردادش را پرداخت کردیم و او به تیمی رفت که برای همان چیزهایی رقابت می‌کند که ما می‌خواهیم.»


پیوستن سوارز به اتلتیکو بخشی از برنامه بارسا نبوده است اما این تصمیمی است که می‌تواند به از دست رفتن یک قهرمانی لیگ منجر شود. سوارز بیش از آنتوان گریزمان، آنسو فاتی، عثمان دمبله، مارتین برایتویت و فرانسیسکو‌ترینکائو گلزنی کرده است و این باعث شده اتلتیکو بعد از انجام 20 بازی هشت امتیاز از باشگاه سابقش که 21 بازی انجام داده فاصله بگیرد. گرچه بارسلونا فکرش را نمی‌کرد چنین چیزی رخ دهد اما نمی‌تواند بگوید از قبل چنین هشداری دریافت نکرده بود. در سال 2013 داوید ویا به صورت رایگان بارسلونا را به مقصد اتلتیکومادرید ترک کرد و این باشگاه مادریدی در همان سال و با برد مقابل بارسلونا در نیوکمپ عنوان قهرمانی را به دست آورد.


تابستان گذشته تیم با بحران اقتصادی و پیامدهای ناشی از شکست 8 بر 2 مقابل بایرن‌مونیخ روبه‌رو بود. بازی‌ای که در آن سوارز اولین گل خارج از خانه خود را در طول چهار سال حضور در لیگ قهرمانان به همراه بارسلونا به ثمر رساند. بارسلونا مشتاق بود از شر سومین گلزن برتر تاریخ باشگاه و دومین گلزن برتر فصل خلاص شود. سوارز با مصدومیت زانوی خود دست و پنجه نرم کرده بود و این سرعت او را کاهش می‌داد. همه افت او را مشاهده می‌کردند. سوارز فصل قبل در 36 بازی تنها 21 گل به ثمر رسانده بود. باشگاه می‌خواست او را از مسی دور نگه دارد. این یک راز آشکار بود که از گوش سوارز پنهان نماند. او حتی به‌‌طور علنی از باشگاه خواست تا مستقیما در مورد برنامه‌های‌شان صحبت کنند. وقتی سرانجام زمان موعود فرا رسید، مکالمه تلفنی که در آن به سوارز گفته شد باید باشگاه را ترک کند کوتاه و صریح بود. تماس یک دقیقه بیشتر طول نکشید؛ این هم یک حسرت دیگر.


این تصمیم توسط باشگاه اخذ شده بود. مربی جدید تیم یعنی رونالد کومان اصرار داشت «من آدم بده فیلم نیستم» اما او بود که خبر را به سوارز داد. کومان در نقش جلاد بازی کرد. او به دنبال سبک جدیدی با بازیکنان جوان‌تر و پویاتر بود. سوارز توضیحی نخواست و توضیحی هم نگرفت. او پاسخ داده بود «اوکی اما باشگاه باید وضعیت قرارداد او را مشخص کند.» اگر قرار بود او به گفته آنها این کار را انجام دهد، با توجه به شرایط خودش به عنوان یک بازیکن آزاد، این کار را انجام می‌داد.


سوارز با مدیر باشگاه ژوزف ماریا بارتومئو صحبت نکرد. به او گفته شد که مجبور نیست این مساله را دنبال کند اما او برای انجام وظیفه گزارش داد. چیزی برای جلوگیری از اینکه او بگوید: «اوکی من می‌مانم و شما پول بدهید» وجود نداشت. غیرممکن نبود که او درنهایت بتواند در ترکیب کومان جا بگیرد. اما باشگاه صراحت عجیبی داشت: «زمان آن فرا رسیده بود» و سوارز احساس کرد از این به بعد هر اتفاق بدی بیفتد قرار است گردن او انداخته شود. غرور هم او را به جلو هل داد. بنابراین وکلای او با باشگاه بارسلونا برای فسخ وارد مذاکره شدند.


بعد از اعلام این خبر باشگاه‌ها شروع کردند به تماس گرفتن. از جمله یوونتوس از طریق یک دوست مشترک. آندره‌آ برتا مدیر ورزشی اتلتیکو هم وارد شد. دیه‌گو سیموئونه سرمربی اتلتیکو مدت‌ها ستایشگر سوارز بود. او سال‌ها قبل در مورد سوارز گفته بود: «هیچ انتقادی نمی‌توانم از او بکنم.» او اروگوئه را فوق‌العاده قوی، جنگجو و قدرتمند کرده است. سیمئونه او را «بهترین شماره نُهی که هر تیمی می‌تواند داشته باشد» نامید.


پس اتلتیکو می‌توانست تیم جدید او باشد. اگر سوارز می‌توانست به ‌طور کامل از بارسلونا غرامتش را بگیرد نیمی از حقوق او به ‌طور موثری تامین می‌شد و اتلتیکو می‌توانست از پس هزینه‌های او برآید. سوارز نمی‌خواست اسپانیا را ترک کند. پس یک ارتباط سریع با سیمئونه برقرار شد. سوارز به Onda Cero گفت: «بسیاری از مردم می‌گفتند من دیگر نمی‌توانم بهترین نمایش خود را به اجرا در بیاورم اما سیمئونه متقاعد شد که می‌توانم.» پس توافق شد بر این اساس که بارسلونا باید تصمیم خود را برای اخراج او به انجام برساند.


در 21 سپتامبر معامله‌ای برای فسخ قرارداد سوارز منعقد شد که برای امضا در روز بعد آماده بود. این لیست شامل باشگاه‌هایی بود که سوارز اجازه حضور در آنها را نداشت و اتلتیکو جزو آن باشگاه‌ها نبود. امکانی که کسی فکرش را نمی‌کرد. وقتی در ساعت 11 مطبوعات از این تیم به عنوان مقصد سوارز نام بردند بارتومئو وحشت کرد. می‌توان گفت بعد از ماندن سوارز در بارسلونا بدترین چیزی که بارتومئو از آن می‌ترسید پیوستن سوارز به اتلتیکو بود.


توافقی که در نهایت به دست آمد به بارسلونا اجازه می‌داد وجهه خود را حفظ کند و اتلتیکو نیز می‌توانست مرد گلزن خود را به دست بیاورد. سوارز قرارداد جدید را امضا کرد و رقمی در آن قید نشده بود اما اتلتیکو با پرداخت حداکثر 6 میلیون یورو در پایان هر دو سال با توجه به عملکرد این بازیکن موافقت کرد. خبر خوب، البته اگر بتوان آن را چنین نامید، این است که او آن‌قدر خوب بازی می‌کند که اکنون با معیارهای باشگاه برای دریافت آن پول مطابقت دارد.


سوارز گفت: «من خوشحالم از اینکه اینجا احساس ارزشمند بودن می‌کنم. مردم فکر می‌کردند بازی در بارسلونا و زدن 20 گل کار آسانی است. نه! آسان نیست و خوب است نشان دهم که در کارهایی که انجام داده بودم شایستگی وجود داشته. اینکه می‌توانم در میان بهترین‌ها بازی کنم. اینکه گلزنی من به این خاطر نبود که در بارسلونا کنار بهترین بازیکن جهان حضور داشتم.»


سوارز 34 ساله است و گاهی اوقات به نظر می‌رسد، هر چند برداشت اشتباهی است، او از توپ دور است و می‌تواند کند و ناکارآمد به نظر برسد. انگار که با رنج حرکت می‌کند. اما او در حال تماشاست. سپس در بهترین لحظه به موقعیت مورد نظر می‌رود و شما می‌توانید توپ را ببینید که توسط او شوت شده و وارد دروازه می‌شود. در واقع پاهای سوارز خیلی سریع نیستند بلکه این ذهن اوست که بسیار سریع عمل می‌کند و راهی برای رسیدن به توپ می‌یابد. او در یک آن ظاهر می‌شود و کاری را انجام می‌دهد که بیشترین اهمیت را دارد.


اخیرا از کومان سوال شد که آیا دادن سوارز به اتلتیکو برای اینکه این تیم به بالای جدول لالیگا برود یکی از بزرگ‌ترین خطاهای تاریخ باشگاه نبوده است؟ کومان از این سوال عصبی شد و پاسخ داد: «شما هر وقت او گل می‌زند در موردش از من سوال می‌کنید.» مدیر بارسلونا درست می‌گوید. دقیقا به دلیل گلزنی‌های اوست که اغلب این سوال پرسیده می‌شود. از کسانی که فکر می‌کردند او تمام شده است. تقریبا هر هفته یک‌بار یادآوری می‌شود که او هنوز زنده است و گل می‌زند.


در مورد سوارز بحث فقط سر گل زدن نیست. قدرت رهبری و عزم راسخ و نگرش او هم مطرح است. کاستا آن را «روحیه یک جنگجو» خواند. ویژگی‌هایی که در اتلتیکو بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. این آگاهی و تکنیک، ظرافت و زیرکی است. ویژگی‌هایی که گاهی در سوارز نادیده گرفته می‌شوند. اینکه در کنار 198 گلی که او برای بارسا زد، 98 تا هم پاس گل وجود داشت. سوارز این تعداد را در اتلتیکو به عدد 100 رساند.
با حضور او سبک اتلتیکو هم تغییر کرده است: مالیک بیشتر و بالاتر بازی کردن. سیمئونه گفت: «همه حاصل حضور سوارز است.» کوکه تاکید کرد: «ما کاملا تغییر کرده‌ایم. او مانند یک دستکش برای ما متناسب است.» ژوائو فلیکس یکی از کسانی که از حضور سوارز سود برده او را «عالی» نامید.


صدای سوارز صدایی است که شنیده می‌شود و در اطراف استادیوم خالی از تماشاچی می‌پیچد. فرمان او گاهی کمتر از یک فریاد است. بیشتر جیغ می‌کشد. واضح و رسا. در مواقعی دیگر او هدایت هم می‌کند. آن‌هم نه جایی که خودش توپ می‌خواهد بلکه جایی که دیگران طلب توپ می‌کنند. یک گل برابر الچه این مساله را روشن می‌کند که سوارز مثل یک مرکز کنترل رادیویی هر حرکت، هر قدم، هر پاس تا آخرین لحظه و رسیدن به گل را با حرف زدن جلو برد تا توپ به تور دروازه رسید. سیمئونه می‌گوید: «او قدرت رهبری و استیلا دارد. او هوشمندانه بازی می‌کند.»
در کارآمدی او همین بس که از 22 ضربه به سمت چارچوب 16 تا را گل کرده.


و همه اینها در سن 34 سالگی رخ داده است. وقتی که حتی کسانی که به او نزدیک بودند هم از خود می‌پرسیدند آیا او تمام شده است؟ خود سوارز اذعان می‌کند انتظار نداشته همه ‌چیز این‌قدر خوب پیش برود و می‌داند ممکن است ادامه پیدا نکند. شروع او در اتلتیکو بهترین شروع او نسبت به تمام باشگاه‌های سابقش است. آن‌قدر خوب که وقتی از سیمئونه سوال شد آیا او می‌تواند بهترین خرید اتلتیکو معرفی شود جواب داد: «من نمی‌توانم بایستم و در مورد چنین چیزهایی فکر کنم. فقط می‌دانم او فوق‌العاده است و خوشحالیم که او با ماست.»


منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها