کد خبر: 464989
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ۰۴:۰۲:۰۰
| |

دیکتاتور مورد علاقه ترامپ چه کسی است؟

با به قدرت رسیدن السیسی مصر به یکی از کشورها با بیشترین تعداد اعدام تبدیل شده است. گفته می‌شود در سال 2020، 90 نفر محکوم به اعدام تیرباران یا به ‌دار آویخته شده‌اند.

دیکتاتور مورد علاقه ترامپ چه کسی است؟
کد خبر: 464989
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ۰۴:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| اردوان امیراصلانی در یادداشتی نوشت:

درحالی که السیسی، رییس‌جمهور مصر و دیکتاتور مورد علاقه دونالد ترامپ قدرت خود را با محکوم کردن، زندانی کردن و شکنجه مخالفان رژیم تقویت می‌کند، غرب همچنان به دنبال معاملات تجاری از جمله فروش اسلحه به رژیم حاکم است. حسنی مبارک که سه دهه رییس‌جمهور مصر بود در بهار عربی به دنبال اعتراضات سراسری مردم مصر از ریاست‌جمهوری استعفا داد. محمد مرسی، رییس‌جمهور دموکراتیک منتخب تنها پس از یک دوره کوتاه یک‌ساله با کودتای خونین نظامی عبدالفتاح السیسی برکنار و بازداشت شد.

محمد مرسی با مدرک دکترا در رشته مهندسی هوا فضا که در پروژه‌های ناسا نیز مشارکت داشت ترجیح داد به جمع اخوان‌المسلمین بپیوندد.

او پس از عدم دریافت مراقبت‌های لازم برای درمان دیابت و فشار خون بالا چند سال بعد در جریان آخرین محاکمه درگذشت. السیسی پس از ترفیع به مقام ژنرالی در سال 2014 با 97درصد آرا به مقام ریاست‌جمهوری رسید و در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی در سال 2018 مجددا با همان میزان آرای قابل تردید در مقام خود ابقا گردید.

از جمله اصلاحاتی که السیسی به نفع خود در قانون اساسی مصر انجام داده زمینه‌سازی برای تمدید مقام ریاست‌جمهوری تا سال 2034 و اختیار برکناری و انتصاب وزرا است. او ارتش خود را محافظ کشور، دموکراسی و ملت می‌نامد. طبق قانون جدید مورخ جولای 2020 اختیار تایید نامزدهای جدید ریاست‌جمهوری به شورای‌عالی نیروهای مسلح اعطا شده است.

یک رژیم فوق‌العاده سرکوبگر


با به قدرت رسیدن السیسی مصر به یکی از کشورها با بیشترین تعداد اعدام تبدیل شده است. گفته می‌شود در سال 2020، 90 نفر محکوم به اعدام تیرباران یا به ‌دار آویخته شده‌اند.

تعداد زندانیان سیاسی در حدود 60 هزار نفر از جمله تعداد اندکی از اسلام‌گرایان واقعی تخمین زده می‌شود، ولی اکثریت زندانیان را سکولارها، دانشگاهیان، وکلا، مدافعان حقوق بشر و حتی اعضای جامعه دگرباشان جنسی و یا دختران و زنانی که کلیپ‌های رقص خود را در رسانه تیک‌تاک پست کرده‌اند، تشکیل می‌دهند.

علاوه بر انگیزه‌های سنتی، تحریک به فسق و فجور و تهاجم فرهنگی و ضداخلاقی، کیفرخواست مورد علاقه رژیم اتهام تروریسم است که به‌ طور گسترده توسط رژیم چین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روش علاوه بر ساکت کردن صدای مخالفین وجهه اطمینان‌بخشی در حمایت از امنیت ملی و مبارزه علیه تروریسم برای دنیای غرب به نمایش می‌گذارد. انگیزه‌های دیگری نیز مطرح است به ویژه برای اهدافی که دستیابی به آنها دشوار است. به دلیل انتشار همین اطلاعات نادرست است که سازمان مردم نهاد و مدافع حقوق بشر «ابتکار عمل مصر برای حقوق شخصی» و «موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره» به‌ طور خستگی‌ناپذیر توسط السیسی و حامیان او مورد هدف قرار می‌گیرند.

علاوه بر مجازات زندان، محکومیت‌هایی از قبیل ممنوعیت سفر، مسدودسازی دارایی‌های شخصی و عدم صلاحیت برای تصدی مشاغل دولتی برای مدت پنج سال نیز توسط دادگاه مبارزه علیه تروریسم برای محکومین درنظر گرفته می‌شود. در میان این افراد عبدالمنعم ابوالفتوح نامزد پیشین ریاست‌جمهوری نیز به چشم می‌خورد که در دور اول تنها انتخابات آزاد و دموکراتیک از زمان استقلال مصر در سال 2012 مقام چهارم را به دست آورد.

حکومت استبدادی السیسی تنها به هدف قرار دادن بی‌گناهان بسنده نکرده و از زندانی کردن و شکنجه بستگان کسانی که به عنوان مخالف سیاسی یا تروریست معرفی شده‌اند نیز دریغ نمی‌کند. السیسی با تظاهر به تقوا و نزدیکی به محافل بنیادگرای سلفی دستور انجام آزمایش بکارت روی صدها نفر از بانوان تظاهرکننده را برای ترساندن زنانی که قصد داشته باشند علیه رژیم به‌پا خیزند را صادر کرد.

با تنگ شدن حلقه استبداد، ده‌ها رسانه مستقل خاموش شدند. همزمان با اوج خودکامگی، رژیم السیسی بر لزوم استفاده از فناوری‌های نظارتی اروپایی برای جاسوسی و شنود مکالمات مردم و کنترل دستگاه‌ها از راه دور تاکید دارد.

رییس‌جمهور مصر که خواهان جلوگیری از تکرار وقایع تاریخی 2011 است، قدرت شبکه‌های اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی قرن بیست و یکم را دست‌کم نگرفته و سعی دارد کنترل آن را در دست بگیرد. در سال 2018 قانونی تحت عنوان مبارزه با جرایم اینترنتی برای نظارت سیستماتیک بر شبکه‌های اجتماعی و بستن سایت‌های خطرناک برای رژیم تصویب شد.


فرش قرمزی که فرانسه پهن کرد


به دنبال سفر السیسی به پاریس در دسامبر گذشته، امانوئل ماکرون همتای مصری خود را با اسکورت سوار بر اسب تا کاخ الیزه همراهی کرد و بالاترین نشان افتخار فرانسه «لژیون دونور» را به السیسی اعطا می‌کند. از نقطه نظر رییس‌جمهور فرانسه این شراکت داوطلبانه که الیزه از آن حمایت می‌کند یک موضع‌گیری استراتژیک است.

در واقع، علاوه بر اینکه مصر آبراه استراتژیک سوئز را در اختیار دارد، راه‌اندازی پروژه مترو در پایتخت مصر، فروش 24 جنگنده رافال و سایر تجهیزات نظامی از سال 2015 مصر را به مشتری تبدیل می‌سازد که دولت فرانسه قادر به چشم‌پوشی از آن نیست.

رییس‌جمهور فرانسه اذعان می‌دارد که در مذاکرات با رییس‌جمهور ساحل‌عاج آلاسان واتارا و رییس‌جمهور گینه آلفا کنده در مورد شرایط آنان موضع بسیار صریحی اتخاذ کرده است، اما در مورد مصر با حفظ موقعیت عدم مداخله بسیار محتاطانه عمل می‌کند: «قرار نیست من تعیین‌کننده احکام قانون اساسی مصر باشم.»

فراتر از برنامه‌های دفاعی و اقتصادی، در صورت بروز بحران جدید در خاورمیانه به ویژه در قلب مصر، خطری که کشورهای اروپایی را تهدید می‌کند به مراتب بیشتر خواهد بود. بحران مهاجرت در پی آشوب‌های سیاسی در مصر حتی با وجود ضعیف‌تر شدن آن به دلیل بیماری همه‌گیر کووید19 برای اقتصاد اروپا بسیار چشمگیر خواهد بود.


انفجار جمعیت و نزاع بر سر رود نیل، چالش‌های مهم مصر


علاوه بر اینکه مصری‌ها در بند رژیم پلیسی السیسی قرار دارند، با چالش‌ها و بحران‌های دیگری نیز روبه‌رو هستند. در وهله اول مشکل افزایش جمعیت هشدار‌دهنده است. علاوه بر این واقعیت که سیستم بهداشتی و درمانی مصر منابع کافی برای کنار آمدن با بیماری همه‌گیر را ندارد، انفجار جمعیت که مصر در دهه‌های اخیر تجربه کرده وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن را وخیم‌تر می‌کند.

با جمعیتی بالغ بر 100 میلیون نفر در مقابل 30 میلیون نفر در سال 1965 عمدتا پراکنده در دره باریک نیل و دلتای آن که 5درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود، مصر امروز پرجمعیت‌ترین کشور خاورمیانه به حساب می‌آید. علاوه بر این، با توجه به میزان زاد و ولد در مصر و با وجود مبارزات ضدبارداری توسط روحانیون دولتی، این کشور قادر است جمعیت خود را در کمتر از یک نسل دو برابر سازد. با توجه به همه این مطالب، مساله مدیریت بحث‌برانگیز سد رنسانس اتیوپی که به‌طور خطرناکی سهم مصر در تامین آب نیل را تهدید می‌کند بسیار اساسی است. در واقع کشور مصر برای تامین آب مورد نیاز خود بیش از 90درصد به نیل متکی است.

دونالد ترامپ در اکتبر گذشته با بیان اینکه حاضر به بمباران اتیوپی برای حفظ منابع آبی مصر در نیل می‌باشد، به‌ طور رسمی از این کشور حمایت کرد.

در حالی که قاهره مدعی حقوق مصر طبق توافقنامه 1959 در مورد اعطای 75درصد از آب رود نیل به مصر و 25درصد به سودان است، آدیس‌آبابا آن را رد کرده و حقوق برابر کشورهای حاضر در توافقنامه نیل را ارجح می‌داند.

به دلیل تشدید خشونت‌های برانگیخته شده توسط رژیم السیسی، دیگر به نظر نمی‌رسد غرب و همچنین ایالات متحده حاضر به چشم‌پوشی از اقدامات مصر باشند. جو بایدن رییس‌جمهور تازه منتخب اعلام کرده است که موضع سختگیرانه‌ای نسبت به همتای قبلی خود در مورد مسائل حقوق بشر در مصر اتخاذ خواهد کرد.

بدون شک اوضاع در مصر نیازمند واکنش فوری است زیرا این سرزمین به جایگاه مناسبی برای پرورش تروریسم تبدیل شده است. جو بایدن، با گذشت بیش از یک ماه از مراسم تحلیف خود هنوز دیکتاتور مورد علاقه دونالد ترامپ را مورد عنایت قرار نداده است!

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها