کد خبر: 465223
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ۱۷:۵۳:۴۲
| |

آناتولی: بدعهدی بایدن درباره برجام به تنش‌ در منطقه منجر شده است / عمویی: سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را اتخاذ کرده‌ایم

خبرگزاری ترکیه‌ای در گزارشی با اشاره به ضرب‌الاجل جمهوری اسلامی ایران برای برداشته شدن تحریم‌های آمریکا تا تاریخ سوم اسفندماه سال جاری، بدعهدی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص بازگشت به برجام را عامل افزایش تنش‌ها در منطقه توصیف کرد.

آناتولی: بدعهدی بایدن درباره برجام به تنش‌ در منطقه منجر شده است / عمویی: سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را اتخاذ کرده‌ایم
کد خبر: 465223
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۷ ۱۷:۵۳:۴۲

اعتمادآنلاین| «آناتولی» ترکیه در گزارشی با اشاره به ضرب‌الاجل جمهوری اسلامی ایران برای برداشته شدن تحریم‌های آمریکا تا تاریخ سوم اسفندماه سال جاری، بدعهدی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص بازگشت به برجام را عامل افزایش تنش‌ها در منطقه توصیف کرد.


این خبرگزاری ترکیه‌ای سپس در راستای این مطلب و مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص توقف اجرای پروتکل الحاقی با «ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران مصاحبه کرد.

عمویی در ارتباط با مصوبه مجلس درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی گفت که اگر تحریم‌ها قبل از ضرب‌الاجل 21 فوریه (سوم اسفند)، برداشته نشود، این قانون اجرایی خواهد شد.

وی هشدار داد: «اگر ظرف دو هفته، هیچ‌گونه گشایشی در فروش نفت ایران و تقویت معاملات بانکی ایران صورت نگیرد، مطابق با ماده 6 قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط ایران متوقف خواهد شد».

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش بعدی گفت‌وگوی خود در خصوص سیاست مجلس برای خنثی‌سازی تحریم‌ها گفت: «ایران هیچ عجله‌ای برای احیای برجام ندارد اما پس از برداشته شدن مؤثر تحریم‌ها، به تعهدات خود بازمی‌گردد. ما سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را اتخاذ کرده‌ایم».

عمویی سپس تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران بازرسی‌های آژانس را طبق توافقات پادمانی می‌پذیرد اما بعد از ضرب‌الاجل 21 فوریه (سوم اسفندماه) کارشناسان آژانس دیگر بر اساس پروتکل الحاقی را نخواهد پذیرفت.

وی در این زمینه توضیح داد: «ایران به صورت داوطلبانه اجرای پروتکل الحاقی را در چارچوب برجام در قبال لغو تحریم‌ها پذیرفته است اما در صورت عدم برداشته شدن تحریم‌ها، ایران در حال حاضر، دلیلی برای اجرای این پروتکل نمی‌بیند».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی را در راستای پاراگراف‌های 26 و 36 برجام توصیف و تأکید کرد در صورتیکه طرف‌های مقابل، خواستار احیای برجام هستند، می‌بایست در وهله اول به تعهدات برجامی خود عمل کنند.

وی همچنین سیاست‌های دولت قبلی آمریکا در قبال ایران را شکست‌خورده توصیف کرده و از دولت جدید آمریکا خواست با یک «ارزیابی اساسی از شکست سیاست فشار حداکثری دولت قبلی آمریکا در قبال ایران، این رویکرد را تغییر دهد».

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها