کد خبر: 465288
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۸ ۰۹:۱۷:۵۰
| |

رضا میرابیان؛ تحلیلگر ارشد مسائل منطقه‌ای:

موضوع ایران و آمریکا خارج از محدوده و فضای کاری تهران و دوحه است

تحلیلگر ارشد مسائل منطقه‌ای به بررسی سفر وزیر خارجه قطر به ایران پرداخت و راه حل بحران یمن را موضوعی برای بهبود روابط ایران عربستان دانست.

موضوع ایران و آمریکا خارج از محدوده و فضای کاری تهران و دوحه است
کد خبر: 465288
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۸ ۰۹:۱۷:۵۰

اعتمادآنلاین| رضا میرابیان، درباره سفر وزیر خارجه قطر به ایران و تاثیر این سفر بر منطقه اظهار داشت: رایزنی‌های قطر و ایران راجع به مسائل منطقه‌ای مسبوق به سابقه است و قطر پیرامون این مسائل ترجیحا با جمهوری اسلامی مشورت و گفت‌وگو می‌کند. قطر سعی کرده که یک روابط متعادل و مناسبی را به جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

وی با اشاره به درخواست اخیر وزیر خارجه قطر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران، گفت: بعد از این اظهارات نیز اعلام کردند که خواهان میانجیگری بین ایران و آمریکا هستند. طبیعتا جمهوری اسلامی ایران با موضوع میانجیگری قطر، بین ایران و شورای همکاری مخالفتی ندارد، اما از سویی نیز نیازی به آن ندارد؛ چون با بسیاری از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به جز بحرین و عربستان روابط دیپلماتیک دارد، اما اگر بنا باشد مذاکره‌ای صورت بگیرد می‌بایست به صورت جمعی صورت گیرد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه با دور از نظر خواندن میانجی‌گری قطر میان ایران و آمریکا، یادآور شد: موضوع ایران و آمریکا خارج از محدوده و فضای کاری ایران و قطر است و ضرورتی برای این کار وجود ندارد چرا که مکانیزم خاص خودش را در چارچوب برجام دارد. آقای ظریف نیز قبلاً از اتحادیه اروپا درخواست کرده بودند که نقش خودشان را در چارچوب برجام ایفا کنند.

وی تصریح کرد: قطر در رابطه با ایران و ایالات متحده آمریکا جایگاه و موضوعیتی ندارد که بخواهد میانجی‌گری کند، اما در رابطه با موضوع مذاکره با شورای همکاری و علیرغم اینکه نیازی به آن نداریم، مخالفتی هم برای میانجیگری قطر وجود ندارد. در گذشته نیز به صورت رسمی به کشورهای عضو اعلام کرده‌ایم که حاضر به گفت‌وگو هستیم.

میرابیان درباره کاهش تنش قطر با کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین نقش قطر در رابطه با میانجیگری میان ایران و عربستان، یادآور شد: بحث کاهش تنش بین قطر عربستان، مصر و امارات در پی تغییر دولت و حاکمیت در آمریکا صورت گرفته است. سعودی‌ها احساس کردند که حامی گذشته خود را ندارند و مثل گذشته چک سفید امضا از طرف ایالات متحده ندارند، سوگلی و گاو شیرده آمریکا نیستند، لذا مجبور شدند این چرخش را در منطقه انجام دهند تا بتوانند موضع خودشان در قبال آمریکا را بهبود بخشند،

وی ادامه داد: اما اینکه آیا این بهبودی تاثیری در روابط جمهوری اسلامی داشته باشد دور از انتظار است، چرا که سعودی‌ها همچنان بر مواضع پیشین خود پافشاری می‌کنند. اظهارات اخیر مقامات عربستان نشان می‌دهد که در همچنان بر پاشنه سیاست و گفتمان پیشین می چرخد و بر این مواضع تکیه و تاکید دارند.

این تحلیلگر مسائل جهان عرب با اشاره به حضور نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به ایران، گفت: در در گذشته آقای «مارتین گریفیتس» بارها درخواست کرده بودند که به ایران سفر کنند، اما به دلیل مخالفت آمریکا و سعودی‌ها حاضر نشد که به تهران بیاید.

وی افزود: بعد از حضور نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در ایران، تهران صریحا مواضع خودش را اعلام کرد و گفت بخشی از بهبود روابط، پیدا کردن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای یمن است، اما سعودی‌ها اصرار دارند که جمهوری اسلامی دخالتی در امور یمن نداشته باشد و موضوع مربوط به عربستان است که طبیعتا این موضوع برای ایران قابل قبول نیست چرا که یمن نیز بخشی از چارچوب منافع و مصالح منطقه است.

این کارشناس ارشد مسائل ژئوپلتیک با بیان اینکه ایران همچنان حاضر است که با عربستان گفت‌وگو کنند، اظهار داشت: اما در حال حاضر سعودی‌ها حاضر به این نشدند که قدم‌های بعدی را در بهبود روابط بر دارند، لذا به نظر می‌رسد سعودی‌ها هنوز آمادگی لازم برای گفت‌وگو با جمهوری اسلامی را نداشته باشند و فکر می‌کنند ممکن است در آینده معادلات منطقه به نفع آنها چرخش پیدا کند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها