دلیل ارائه نشدن لایحه بودجه بعد از رد در صحن علنی به کمیسیون تلفیق چه بود؟

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یک نماینده مبنی بر این‌که لایحه بودجه سال 1400 پس از مخالفت صحن علنی مجلس باید به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شد، گفت: تبصره 3 ماده 182 صراحت دارد که باید به دولت اعاده شود.

دلیل ارائه نشدن لایحه بودجه بعد از رد در صحن علنی به کمیسیون تلفیق چه بود؟
کد خبر: 465307
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۸ ۱۰:۱۳:۲۸

اعتمادآنلاین| احد آزادیخواه، نماینده مجلس در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به تبصره 3 ماده 182 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: اگر کلیات بودجه در تلفیق و صحن رد شود، کلیات به دولت ارجاع خواهد شد. این در حالی است که لایحه بودجه سال 1400 در کمیسیون تلفیق رد نشد بلکه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رد شد پس این بودجه می‌توانست به کمیسیون تلفیق مجلس باز گردد نه به دولت. حال این موضوع گذشته و کاری با آن نداریم.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بحث من اینجاست که آیا آنچه که از سوی دولت ارائه شده یک اصلاحیه بر لایحه قبلی است یا یک اصلاحیه جدید است. اگر یک لایحه جدید است پس چرا مخالفان و موافقان صحبت می‌کنند چرا که طبق قانون باید ابتدا نماینده دولت پیش از موافقان و مخالفان در مورد لایحه صحبت کند که به آن «تنقیه منات» می‌گویند.

آزادیخواه با استناد به نامه رییس جمهور گفت: برخی از مفاد اصلاحیه هم قابل دفاع است بسیاری از موارد اصلاح شده نیز همان مطالبی است که همکاران ما در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی آن را مطرح کرده بودند. حال به اسم دولت بودن یا به اسم مجلس بودن اصلاحات فرقی نمی‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر احد آزادیخواه اظهار کرد: تذکر شما وارد نیست چرا که ماده 133 که به آن استناد کردیم به لوایح عادی برمی‌گردد و لایحه بودجه قانون خاص خود را دارد. در تبصره 3 هم که بحث‌اش پیش آمد باید بگویم که در همان تبصره صراحتا گفته شده که لایحه پس از مخالفت صحن باید به دولت اعاده شود و دولت لایحه را برد و اصلاحاتی انجام داد و این بودجه که در حال بررسی آن هستیم اصلاحیه‌ای برهمان لایحه قبلی است نه یک لایحه جدید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها