رییس سازمان برنامه و بودجه:

اصلاحیه بودجه آثار مثبتی دارد

محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که کراهتی از بابت بازگشت لایحه بودجه به دولت وجود داشته درعین حال گفت که اصلاحیه بودجه آثار مثبتی دارد که باعث می‌شود دولت و مجلس شورای اسلامی با همدلی سال 1400 با قوت آغاز کنند.

اصلاحیه بودجه آثار مثبتی دارد
کد خبر: 465364
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۸ ۱۱:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدباقر نوبخت در جریان بررسی کلیات اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه 1400 در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حداقل 15 مورد اصلاحات مدنظر نمایندگان در اصلاحیه بودجه انجام شده است؛ همچنین با توجه به این‌که نظرات مقام معظم رهبری بعد از تقدیم لایحه بودجه واصل شده بود ما در اصلاحیه فرصت کافی داشتیم که منویات ایشان را در راستای کاهش منابعی که نسبت به مابه‌التفاوت بالای 20 درصد وجود دارد اعمال کنیم که در این راستا 40 هزار میلیارد تومان از این محل، سقف منابع لایحه تقلیل پیدا کرد. همزمان ایشان نظری داشتند که تقویت بنیه دفاعی، اعتبارات طرح احداث فاضلاب شهر اهواز و شرکت‌های دانش بنیان در سقف جداول و لایحه بودجه قرار گیرد و از صندوق توسعه ملی برداشت نشود که ما این را اجرا کردیم و همه آن با کاهش هزینه همراه بود.

معاون رییس جمهور یادآور شد: ما 53 هزار میلیارد تومان مصارف را برای این موارد افزایش دادیم ولی 40 هزار میلیارد تومان صرفه جویی در سایر هزینه‌ها انجام شد؛ در اصلاحیه قبلی هم 53 هزار میلیارد تومان را می‌خواستیم از اوراق تامین کنیم اما نظر نمایندگان این بود که اوراق را به حداقل برسانیم بنابراین نه تنها 53 هزار میلیارد تومان را به سمت اوراق نبردیم بلکه حداقل 35 هزار میلیارد تومان از حجم فروش اوراق را تقلیل دادیم. همچنین حداقل 49 هزار میلیارد تومان مالیات، گمرک و سایر درآمدها افزایش پیدا کرد. ما نه تنها مقدار فروش نفت را افزایش ندادیم و اوراق را تقلیل دادیم و منابع درآمدی را افزایش دادیم، بلکه 34 هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی در این صرفه جویی انجام شده است، بنابراین هر آنچه مجلس شورای اسلامی نظر داشت در راستای تامین آن پیش رفتیم.

نوبخت خاطر نشان کرد: همچنین برای این‌که تکانه‌ای به بازار کالا و قیمت‌ها وارد نکنیم توافق شد که در شش ماه اول سال آینده ارز ترجیحی را حفظ کنیم و بعد ظرف شش ماه به گونه‌ای بسترها را آماده کنیم که اگر اقدامی به حذف آن شد تکانه جدیدی به بازار کالا و سطح عمومی قیمت‌ها وارد نشود. ما در هدف مشترک‌مان با مجلس شورای اسلامی به دنبال این هستیم که در راستای جلوگیری از افزایش قیمت و تورم اقدام کنیم اما تلاش دولت محدود به این نشد و تا آنجایی که امکان دارد تلاش می‌کنیم کاهش قدرت خرید کارکنان دولت را جبران کنیم، لذا غیر از افزایش 25 درصدی حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته پاداش بازنشستگی عزیزانی که در سال آینده و ماه‌های اخیر بازنشسته می‌شوند را در این بودجه لحاظ کردیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین در سال 1400 با قوت ادامه می‌یابد، اضافه کرد: همچنین قانون حمایت از معلولین در بودجه مجددا تقویت شد این اصلاحیه برکت دیگری هم داشت رهبری در یک جلسه با حضور اعضای شورای عالی اقتصاد بیان کردند که یک نظام تامین اجتماعی را طراحی کنید که خوشبختانه منابع مالی این نظام جامع و فراگیر را دیدیم. همچنین همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم با علوم پزشکی در این اصلاحیه دیده شد.

وی در پایان اظهار کرد: گرچه کراهتی از بابت بازگشت لایحه بودجه به دولت وجود داشت و ما قدری زمان را از دست دادیم، ولی آثار مثبت اصلاحیه باعث می‌شود با وفاق و همدلی مجلس شورای اسلامی سال 1400 را با قوت آغاز کنیم و به نحو شایسته پیش برویم و کشور را در برابر بدخواهی دشمنان نظام و رژیم آمریکا مصون کنیم. آرزومندم که جلوه و نماد همراهی و همگامی و همفکری دولت و مجلس شورای اسلامی را در این بودجه شاهد باشیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها