کد خبر: 465513
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۰۸:۰۷:۰۷
| |

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

پزشکان برای کسب خدمات دورا پزشکی باید مجوز دریافت کنند

 معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر پزشک یا موسسه‌ای برای کسب خدمات دورا پزشکی باید مجوز دریافت کند، زیرا مهم‌ترین نگرانی ما برای مردم است و باید دورا پزشکی به شکلی اجرا شود که به سود آنها باشد.

پزشکان برای کسب خدمات دورا پزشکی باید مجوز دریافت کنند
کد خبر: 465513
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۰۸:۰۷:۰۷

اعتمادآنلاین| قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: زیرساخت‌های مورد نیاز دورا پزشکی به سرعت می‌تواند اتفاق بیفتد و اعتقاد داریم که این خدمات باید توسط بخش خصوصی ارائه شود.

وی ادامه داد: کل خدمات پزشکی به این وسیله با روند جدیدی ارائه می‌شود. در این روند جدید ارائه خدمت، باید گیرنده خدمات سلامت مشخص شود. زیرا وقتی خدمات مستقیم ارائه می‌شود، دهنده و گیرنده خدمت مشخص است، ولی وقتی خدمات دورا پزشکی می‌شود، ممکن است دهنده یا گیرنده خدمت مشخص نشود. بنابراین علاوه بر مشخص بودن دهنده و گیرنده خدمت، امن بودن بستر ارائه خدمت هم باید تضمین شود.

معاون درمان وزیر بهداشت اظهار کرد: همچنین باید مشخص شود که کدام خدمات با چه قیمتی می‌تواند به صورت از راه دور ارائه شود. همچنین نظام نظارتی و اعتباربخشی هم باید مشخص باشد. برای همه این موارد کمیته گذاشته شده است.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی رییس جمهوری 15 دی سال 1399 درباره توسعه خدمات الکترونیک سلامت گفته بود: یکی از مسائل مورد اهتمام این دولت این بوده که مردم بدون اینکه زحمت سفر را به خود هموار کنند و بدون مراجعه به دستگاه‌ها خدمات مورد نیاز را دریافت کنند. در دوره‌ای که مبتلا به کرونا بودیم، ‌جایگاه سلامت بیشتر روشن شد. امروز بحث این است که مردم خدمات مربوط به سلامت را در فرایند دولت الکترونیک با یک کارت یا شماره ملی دریافت کنند.

حتی موضوع نسخه‌پیچی و اینکه مردم چقدر به آن نیاز دارند و بیمه‌گرها در چه مواردی باید وارد عمل شده و چه هزینه‌هایی را متقبل شوند، باید الکترونیکی شود. با الکترونیکی شدن بخش سلامت، از سویی مردم در رفاه قرار می‌گیرند و از سوی دیگر هم مراکز درمانی راحت‌تر خدمت را ارائه می‌کنند و هم پول را راحت‌تر دریافت می‌کنند. در بخش سلامت همه اقداماتی که لازم است باید تا پایان سال این اقدامات انجام شود و تا 20 اسفند خدماتی که در بخش سلامت به صورت الکترونیک ارائه شود، تکمیل شود تا مردم در رفاه بیشتری قرار بگیرند.

جان بابایی روز 11 شهریور 1399 در مراسم افتتاح فاز نخست برنامه دورا پزشکی گفته بود: اگر طرح دورا پزشکی یا پزشکی از راه دور، زودتر آماده می‌شد، می‌توانست در شرایط شیوع کرونا بار مراجعه مردم به مراکز بهداشتی و درمانی را کاهش داده و دسترسی مردم را تسهیل کند. خدمات دورا پزشکی برای تشخیص، درمان، پایش و گاهی آموزش به بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی‌که بین بیمار و ارائه دهنده خدمات سلامت، فاصله جغرافیایی وجود داشته باشد و این خدمات شامل ویزیت، مشاوره، مراقبت‌های درمان، گزارش‌های رادیولوژی و پاتولوژی از راه دور است.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز فروردین 1399 درباره تله مدیسین یا دورا پزشکی اظهار کرد: چند اتفاق جالب در این دوره شکل گرفت. یکی اینکه توسعه خدمات الکترونیک و تله مدیسین و پزشکی از راه دور در حال ساماندهی است و با استفاده از ظرفیت‌های موجود به سمت تله مدیسین می‌رویم. دلیلی ندارد یک فرد دیابتی مبتلا به فشار خون یا خیلی از افراد دیگر را هر روز به مطب بکشانیم تا کنترل شود. خدمات پزشکی از راه دور بسیاری از این خدمات را پوشش می‌دهد و باید به سمت نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک برویم.

همچنین جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت نیز اسفند 1397 درباره تله مدیسین بیان کرد: اینکه بتوانیم برخی خدمات مانند تصویربرداری از راه دور را برای بیماران اورژانسی توسط پرستار یا فرد آموزش دیده انجام بدهیم تا پزشک متخصص از نقطه‌ای دورتر بتواند به طور مثال سونوگرافی را ببیند و گزارش را ارائه بدهد، این موضوع مورد نظر وزیر بهداشت است، اما هنوز به صورت رسمی شروع نشده است زیرا مواردی در رابطه با پوشش بیمه‌ای نیز وجود دارد که باید حل شود، تله مدیسین یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت است، به طور مثال کلینیک مجازی می‌تواند بار مراجعه مردم را به صورت حضوری کم کند.

عبدالخالق کشاورزی مدیرکل سابق دفتر ارزیابی فناوری سلامت، استانداردها و تعرفه‌های وزارت بهداشت نیز 31 خرداد 1399 درباره پوشش بیمه‌ای خدمات تله مدیسین به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: شورای عالی بیمه سلامت با پرداخت هزینه خدمت گزارش سی تی اسکن و ام آر آی و مشاوره تخصصی بین بیمارستانی از راه دور بر اساس استانداردهای معاونت درمان موافقت کرد. با توجه به اهمیت ارائه خدمات دورا پزشکی و لزوم برقراری عدالت اجتماعی و دسترسی همه آحاد کشور از خدمات تخصصی و فوق تخصصی مورد نیاز، پرداخت هزینه دو خدمت اساسی مورد درخواست وزارت بهداشت از سوی سازمان‌های بیمه گر در دومین جلسه هماهنگی دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت برای تله مدیسین به تصویب رسید.

خدمات تله مدیسین یا دورا پزشکی ابعاد گسترده‌ای دارد که از طرفی تعریف خدمات تشخیصی در این قالب را در بر گرفته و از طرف دیگر زیرساخت‌ها و شیوه ارائه این خدمات است. هرچند در دوران کرونا برخی شرکت‌های خصوصی به این سمت و سو به صورت قانونی یا غیرقانونی رفته‌اند، اما این خدمات نیازمند تعریف محکم و پشتیبانی قابل اتکا است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها