کد خبر: 465525
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۰۸:۳۷:۳۵
| |

هیات‌های استانی چه نقشی در انتخابات فدراسیون فوتبال دارند؟

انتخابات فدراسیون فوتبال روز دهم اسفند برگزار می‌شود. در این انتخابات از مجموع 87 رای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال 32 رای متعلق به روسای هیات‌های استانی است. افرادی که عموما فوتبالی نیستند و آرای‌شان بیشتر معطوف به روابط خوب با نامزدهاست.

هیات‌های استانی چه نقشی در انتخابات فدراسیون فوتبال دارند؟
کد خبر: 465525
|
۱۳۹۹/۱۱/۲۹ ۰۸:۳۷:۳۵

اعتمادآنلاین| انتخابات فدراسیون فوتبال روز دهم اسفند برگزار می‌شود. در این انتخابات از مجموع 87 رای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال 32 رای متعلق به روسای هیات‌های استانی است. افرادی که عموما فوتبالی نیستند و آرای‌شان بیشتر معطوف به روابط خوب با نامزدهاست. این آرا با توجه به اساسنامه قبلی تقریبا نیمی از آرای ماخوذه را دربر می‌گرفت و اگر کسی موفق می‌شود با روسای هیات‌ها لابی کند تقریبا پیروزی‌اش در انتخابات قطعی می‌شد.

در اساسنامه جدید با اضافه شدن به تعداد افراد مجمع از قدرت روسای هیات‌ها کمی کاسته شد اما با این حال این گروه هنوز بیش از یک‌سوم آرا را در اختیار دارد. این یک‌سوم آرا قطعی است و باید در نظر داشت هیات‌های فوتبال امکان تاثیرگذاری بر هم‌استانی‌های خودشان را هم دارند. علی کفاشیان، رییس سابق فدراسیون فوتبال چندی پیش در این مورد گفت که هیات فوتبال یک استان ممکن است با نماینده آن استان در لیگ برتر یا دسته‌های پایین‌تر که شاید بیشتر از یک نماینده هم باشد(مثل تهران، اصفهان و خوزستان) و مربیان و سایر نماینده‌های حاضر در مجمع به یک جمع‌بندی برسند که به شخص خاصی رای بدهند.


به عنوان مثال در حال حاضر استان اصفهان دارای 5 رای مستقیم در انتخابات است. علی طاهری، رییس هیات فوتبال استان اصفهان که همین مهر ماه به ریاست رسید، محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان، مجتبی فریدونی مدیرعامل ذوب‌آهن، غلامرضا جنتی مدیرعامل گیتی‌پسند، احسان حاج‌صفی کاپیتان تیم ملی که یک سپاهانی است و رابطه خوبی با محمدرضا ساکت دارد.

با توجه به سبقه‌ای که از درگیری علی کریمی و محمدرضا ساکت در برنامه نود چند سال پیش به یاد داریم، مدیرعامل سپاهان که نفوذ بالایی هم در استان دارد احتمالا هم خودش به گزینه دیگری رای می‌دهد و هم تلاش می‌کند سایر آرای استانش را به سبد کاندیدای دیگری سرازیر کند. 5 رای در انتخاباتی که مجموع آرایش 87 است، عدد قابل‌توجهی به حساب می‌آید. همین وضعیت برای استان خوزستان هم صادق است. استانی که با داشتن 4 تیم در دستجات مختلف لیگ و رییس هیاتی به نام عبدالکاظم طالقانی که خودش جزو تیم مدیریت فعلی فدراسیون فوتبال به حساب می‌آید، نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت انتخابات ایفا خواهد کرد.


همین سیستم است که باعث شده نقش هیات‌های استانی در انتخابات فدراسیون فوتبال بسیار پررنگ شود و مدیران فدراسیون فوتبال تلاش کنند با تاثیرگذاری در انتخابات هیات‌ها به شیوه‌های گوناگون آرای این افراد را به دست آورند. یکی از این راه‌ها بازی لیگ برتری دادن به داوران بی‌تجربه و کم‌تجربه از استان‌های مختلف بوده تا به نوعی دل هیات فوتبال آن استان را به دست آورند. این کار باعث شده ضریب اشتباهات داوری در لیگ امسال به شکل قابل توجهی بالا برود و همین مساله صدای مربیان و بازیکنان را درآورده است.

راه دیگر انتصاب مستقیم رییس هیات فوتبال توسط سرپرست فعلی فدراسیون بوده است. 15 بهمن حیدر بهاروند در حکمی محمود پازوکی را به عنوان رییس هیات فوتبال کیش منصوب کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که در آذر ماه مدیرعامل منطقه آزاد کیش از فدراسیون فوتبال خواسته بود، رییس هیات فوتبال استان این جزیره عوض شود و بهاروند این کار را موکول کرد به فاصله کمتر از یک ماه تا انتخابات. رییس هیات فوتبال جزیره کیش برخلاف سایر هیات‌ها به صورت انتخابی برگزیده نمی‌شود و سمتی انتصابی است. راه بعدی برگزاری عجولانه انتخابات هیات‌های استانی در فاصله نزدیک به انتخابات فدراسیون فوتبال است. از مجموع 32 استان، انتخابات هیات‌های چند استان از جمله مازندران، اراک، یزد، تهران و... در فاصله‌ای بسیار کم تا انتخابات 10 اسفند برگزار شده یا خواهد شد.

در حالی که عرف بر این است که با توجه به نزدیک بودن انتخابات فدراسیون فوتبال برای انتخابات هیات‌ها دست نگه داشته شود تا روسای بعدی این هیات‌ها براساس تغییری که در راس صورت می‌گیرد، برگزیده شوند و بتوانند مجموعه‌ای هماهنگ تشکیل دهند. به عنوان مثال انتخابات هیات فوتبال استان تهران قرار بود یک سال و نیم پیش برگزار شود اما به دلایل مختلف عقب افتاد و حالا قرار است 4 روز مانده به انتخابات فدراسیون فوتبال یعنی در تارخ 6 اسفند برگزار شود!

در کنار بازی دادن به داوران استان‌ها در لیگ برتر، انتصاب مستقیم و برگزاری زودهنگام انتخابات، لابی کردن مدیران فدراسیون به نفع یک کاندیدای خاص به شکل‌های مختلف در انتخابات هیات‌ها شکل دیگر از تلاش برای ماندن در قدرت است. در همین چند ماه گذشته شائبه مهندسی انتخابات هیات‌ها در استان‌های کرمانشاه،گلستان، زنجان و چند استان دیگر به گوش رسیده است. زنجان استان فریدون اصفهانیان است که به خاطر پرونده ویلموتس از حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال منع شده. در این استان و در آستانه انتخابات هیات فوتبال به یک‌باره شاهد تغییر مسوول برگزاری انتخابات و انتصاب شخصی نزدیک به فریدون اصفهانیان بودیم.

درکرمانشاه بحث دخالت افراد حقیقی و حقوقی در انتخابات این استان مطرح شد. در انتخابات هیات فوتبال استان گلستان نیز 4 رقیب انتخاباتی قاسم کوهستانی رد صلاحیت شدند تا رییس سابق هیات در سمتش ابقا شود. جالب اینکه کوهستانی با 15رای در مقابل 13 رای سفید برنده انتخابات شد!


همه این تحرکات درکنار اقدامات کوچک‌تری مثل واریز پول به حساب شخصی روسای هیات‌ها و دادن بن کت‌و‌شلوار به این افراد توسط رییس یکی از هیات‌ها اتفاقی که در اسفند سال گذشته رخ داد، ضرورت ورود نهادهای نظارتی به انتخابات 10 اسفند را بیشتر از گذشته مطرح می‌کند. جامعه فوتبال ایران به ‌شدت دنبال تغییر شرایط است اما اگر قرار باشد افراد ذی‌نفع به راحتی برنامه‌های خودشان را پیش ببرند احتمالا باز هم شاهد حضور همان افراد سابق در راس فوتبال کشور خواهیم بود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها