مأموریت ارتش آلمان در افغانستان تمدید می‌شود

مأموریت ‌ارتش آلمان، در چارچوب حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان، به احتمال قوی تمدید خواهد شد. آمریکا در خروج نیروهایش تردید نشان می‌دهد و نیروهای آلمان هم دستکم تا آخر سال جاری میلادی 2021 در افغانستان می‌مانند.

مأموریت ارتش آلمان در افغانستان تمدید می‌شود
کد خبر: 465868
|
۱۳۹۹/۱۱/۳۰ ۱۵:۱۵:۳۴

اعتمادآنلاین| به نقل از دویچه وله، هنوز روشن نیست که جامعه بین‌الملل درباره مأموریت نیروهای خارجی در افغانستان چه تصمیمی خواهد گرفت؛ ارتش آلمان در هرحال خود را برای ادامه مأموریت در این کشور جنگزده آماده می‌کند.

وزیران دفاع پیمان ناتو امروز درباره چندوچون مأموریت نیروهای بین‌المللی در افغانستان رایزنی می‌کنند. همه چیز بر آن دلالت دارد که مأموریت نیروهای بین‌المللی دست‌کم تا پایان سال جاری میلادی 2021 تمدید خواهد شد.

در همین راستا هایکو مارس، وزیر خارجه آلمان از حزب سوسیال دموکرات، از پارلمان (بوندس‌تاگ) برای ادامه حضور نیروهای آلمانی در افغانستان خواستار تمدید مأموریت شده است.

سایر مقام‌های آلمان فدرال، از جمله خانم کرامپ کارنباور، از حزب دموکرات مسیحی، نیز گمان دارند که مأموریت نیروهای آلمانی تمدید خواهد شد.

مأموریت نیروهای آلمانی که قرار بود آخر ماه مارس به پایان رسد، به احتمال قوی تا پایان سال جاری تمدید خواهد شد. شمار ارتشیان اما مثل سابق 1300 نفر خواهد بود.

دونالد ترامپ تصمیم داشت تا پایان ماه آوریل به حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پایان دهد؛ با شکست او در انتخابات ریاست جمهوری اما، فضای دیگری بر کاخ سفید حاکم شده است، که بر ادامه تعهدات بین‌المللی ایالات متحده تأکید دارد.

دولت جدید ایالات متحده قرارداد صلحی را که دولت ترامپ در فوریه 2020 با طالبان امضا کرده بود، مورد بازبینی قرار می‌دهد. به گزارش وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه در یک گفت‌وگوی تلفنی با اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان این موضوع را به او اطلاع داده است.

نیروهای طالبان تأکید دارند که نیروهای آمریکایی باید، طبق توافقی که آنها با دونالد ترامپ انجام داده‌اند، تا پایان آوریل به طور کامل افغانستان را ترک کنند. کاخ سفید اما از خلف وعده طالبان سخن می‌گوید و بازبینی در توافق را لازم می‌بیند.

در بررسی و احتمالا بازبینی این توافق، دولت آمریکا قصد دارد عملکرد طالبان را در رابطه با تعهداتش ارزیابی کند. این گروه تعهد کرده بود به مبارزه با تروریسم در افغانستان یاری برساند، از شدت قهر و خشونت بکاهد و صمیمانه در مذاکرات صلح واقعی با دولت افغانستان شرکت کند.

دولت ترامپ متعهد شده بود که در صورت انجام این اقدامات از سوی طالبان، نیروهای آمریکایی را تا پایان ماه آوریل (اردیبهشت) از افغانستان خارج کند. در همین راستا ترامپ در آخرین روزهای زمامداری‌اش تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان را به 2500 نفر کاهش داد.

بنا بر گزارش وزارت دفاع آمریکا، طالبان تا کنون هیچیک از مفاد این توافق را اجرا نکرده است. چشم‌انداز پیشرفت گفت‌وگوهای صلح نیز در حال حاضر ناروشن است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها