کد خبر: 465914
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۱ ۰۹:۰۸:۰۵
| |

ظریف خطاب به تروئیکای اروپا:

اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم

وزیر امور خارجه در توئیتی در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپا با بیان اینکه اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم، نوشت: تدابیر جبرانی ما پاسخی‌ است به نقض‌های آمریکا و تروئیکای اروپا و به جای سفسطه و قرار دادن بار مسؤولیت بر دوش ایران، به تعهدات خود عمل کنید.

اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم
کد خبر: 465914
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۱ ۰۹:۰۸:۰۵

اعتمادآنلاین| محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (پنجشنبه) در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپا (انگلیس، فرانسه و آلمان) و ابراز نگرانی از اقدامات جبرانی ایران در توئیتی نوشت: به جای سفسطه و قرار دادن بار مسؤولیت بر دوش ایران، تروئیکای اروپایی/اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود عمل کرده و خواستار آن شود که میراث تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران پایان یابد.

ظریف اضافه کرد: تدابیر جبرانی ما پاسخی‌ هستند به نقض‌های ایالات متحده و تروئیکای اروپایی. اگر از معلول هراسانید، علت را حذف کنید.

وی تصریح کرد: ما «اقدام» را با اقدام پاسخ می‌دهیم.

بین الملل

در آستانه اجرای بند ششم مصوبه مجلس شورای اسلامی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» برای توقف نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی، تروئیکای اروپا بعد از برگزاری نشستی به صورت مجازی با همتای آمریکایی بیانیه‌ای صادر کردند.

وزیران خارجه سه کشور اروپایی و آمریکا از اقدامات اخیر ایران برای غنی‌سازی 20 درصدی و تولید اورانیوم فلزی ابراز نگرانی کردند. وزیران خارجه دو طرف همچنین بر هدف مشترک خود برای «بازگرداندن» ایران به اجرای کامل تعهداتش تأکید کردند.

سه کشور اروپایی و ایالات متحده آمریکا از ایران خواستند از برداشتن گام‌های بیشتر به خصوص در زمینه تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدودسازی فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خودداری کند.

فرانسه، آلمان و انگلیس 24 بهمن ماه نیز با صدور یک بیانیه مشترک، تولید اورانیوم فلزی در ایران را «مایه نگرانی» خواندند و بدون اشاره به نقض عهدهای مکرر خودشان، ایران را به نقض تعهدات برجامی متهم کردند.

به گزارش فارس، پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 1397 جمهوری اسلامی ایران یک سال صبر راهبردی را در دستورکار قرار داد و در این مدت اروپا 11 تعهد را در راستای تامین منافع اقتصادی مردم ایران عهده‌دار شد که عملا هیچ تحولی در این خصوص رخ نداد.

یک سال بعد یعنی در 18 اردیبهشت 1389 ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که گام‌هایی را در راستای کاهش تعهدات برجامی برخواهد داشت. در همین خصوص پنج گام برداشته شد، ولی کماکان طرف‌های اروپایی به تعهداتشان عمل نکردند.

در ادامه اقدامات ایران، 12 آذر ماه سال جاری(1399) طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در مجلس شورای اسلامی اصلاح و توسط شورای نگهبان تایید شد و همان روز رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را جهت اجرا ابلاغ کرد و آیین نامه اجرایی این قانون نیز سوم دی ماه به تصویب هیأت وزیران رسید. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز آیین نامه اجرایی قانون مزبور را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

براساس ماده 6 این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

پیش از این نیز سازمان انرژی اتمی در راستای اجرای بندهای دیگر قانون مزبور غنی سازی 20 درصد را در تأسیسات غنی سازی فردو از سر گرفت و از سوی دیگر سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز و فردو نصب شدند.

در همین خصوص کاظم غریب آبادی اعلام کرد که دو زنجیره 348 تایی از سانتریفیوژهای IR2m با ظرفیت تقریبی چهار برابر نسبت به نوع IR1 با موفقیت در نطنز نصب شده و در حال کار با UF6 هستند. نصب 2 زنجیره سانتریفیوژهای IR6 هم در فردو آغاز شده و نصب تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای جدید، در راه است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها