رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

جامعه هدف طرح جهش تولید مسکن اقشار ضعیف و کم درآمد هستند

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جامعه هدف طرح جهش تولید مسکن اقشار ضعیف و کم درآمد هستند.

جامعه هدف طرح جهش تولید مسکن اقشار ضعیف و کم درآمد هستند
کد خبر: 465923
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۱ ۰۹:۲۷:۲۴

اعتمادآنلاین| محمدرضا رضایی کوچی درباره ایرداتی که کارشناسان به طرح «جهش تولید مسکن» می‌گیرند مبنی بر این‌که ما درکشور با کمبود خانه مواجه نیستیم بلکه با عدم وجود قدرت خرید آن از سوی مردم مواجه هستیم گفت: بله، ما در کشور مسکن خالی داریم اما این موارد خانه‌های لوکس محسوب می‌شوند؛ خانه‌ای که در طرح جهش تولید مسکن به دنبال آن هستیم واحدهایی هستند که قیمتش متناسب با توان مالی مردم باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حال منظور از مردم چه کسانی هستند؟ کارگران، کارمندان و دهک‌های پایین که نمی‌توانند خانه بخرند. درست است که گفته می‌شود خانه خالی وجود دارد اما آیا این خانه‌ها به درد اقشار کم درآمد می‌خورد؟ بنابراین ما باید به سمت تولید مسکن برویم.

وی افزود: سوال من این است کارشناسانی که مطرح می‌کنند خانه خالی داریم برای چه جامعه هدفی این مطلب را عنوان می‌کنند؟ درست است که آقای تاجر و پولدار به راحتی می تواند خانه مورد نظرش را خریداری کند اما آن فردی که کارگر و معلم است می‌تواند خانه خریداری کند؟خیر نمی‌تواند؛ بنابراین برای او باید خانه ساخت.

نماینده مردم فارس تاکید کرد: برای ساخت خانه برای اقشار کم درآمد باید زمینی 99 ساله، مصالح ساختمانی با قیمت مناسب و تسهیلات ارزان قیمت در نظر بگیریم، نه این که تسهیلات 18 درصد برایش بگذاریم؛ چرا که کسی که در دهک پایین قرار دارد نمی‌تواند آن را پرداخت کند.

وی درباره منابع مالی طرح «جهش تولید مسکن» بیان کرد: بانک ها قرار است 160 هزار میلیارد وام دهند، از سوی دیگر یکسری وام هم وجود دارد که قبلا برای مسکن مهر قرار دادیم که درحال باز پرداخت هستند و آنجا هم چیزی حدود 30 هزار میلیارد تومان وجود دارد، مالیات بر خانه‌های لوکس و خالی هم در میان هست؛ طبق تصمیمی که گرفته شده توافق شد صندوقی تعبیه شود و تمامی این ارقام در آن واریز شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سودی هم که برای بازپرداخت این وام در نظر گرفته شده حدود 12 درصد است؛ طبق آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد سود وام بانکی 18 درصد است، سود مسکن مهر 4 درصد این دو که باهم تلفیق شوند که نهایتا 10 تا 12 ردصد می شود.

وی درباره نظارت مجلس شورای اسلامی بر روی پروژه‌های«مسکن مهر» و «طرح اقدام ملی مسکن» گفت:در حال فشارآوردن هستیم که مسکن مهر تمام شود جلساتی هم در این باره گذاشته است. در خصوص طرح « اقدام ملی مسکن» هم جلساتی را با وزارت راه و شهرسازی داشتیم واقعیت این است که زیاد به این طرح خوشبین نیستم

رئیس کمیسیون عمران خاطر نشان کرد: هفته گذشته جلسه ای با مسئولان این طرح و وزارت خانه داشتیم، باید بگویم در این طرح پیش بینی کردند 500 هزار در سال ساخته می‌شود اما عملاً آن چیزی که اتفاق افتاده است 50 هزار است؛ این فاصله از آن چیزی که وعده داده بودند بسیار زیاد است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر باز پرداخت این طرح 18 درصد نمی شود که با این سود نمی‌توانیم کسی را صاحب خانه کنیم ، زیرا هنگامی که سود 18 درصد به شما می دهند معنی اش این است که که باید 2 میلیون تومان باز پرداخت در ماه داشته باشی که برای هرکسی مقدور نیست.

رضایی کوچکی گفت: در طرح اقدام ملی مسکن چیزی حدود 24 هزار نفر ثبت نام کردند اما به دلیل سود بالای بازپرداخت تنها 4 هزار نفر واریزی داشتند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها