مشاور پژوهشی رئیس پژوهشگاه هوافضا:

13 میلیارد دلار برای اعزام انسان به فضا لازم است

مشاور پژوهشی رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: برای پرتاب انسان به فضا، بودجه 13 میلیارد دلاری لازم است.

13 میلیارد دلار برای اعزام انسان به فضا لازم است
کد خبر: 466103
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۰۹:۴۰:۱۹

اعتمادآنلاین| محمد طیبی رهنی، مشاور پژوهشی رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درباره پرتاب کاوشکر 9 اظهار کرد: دستیابی به علوم و تکنولوژی‌های فضایی سرریز‌های علمی و تکنولوژی زیادی برای جامعه دارد.

او افزود: امروزه ازفضا در همه زمینه‌ها مانند بحث‌های نقشه برداری، بحث‌های مخابراتی، بحث‌های پزشکی، بحث‌های کشاورزی و ... استفاده می‌شود.

طیبی رهنی تصریح کرد: در صورتی که برخی از سرطان‌ها روی زمین راه درمان نداشته باشند در فضا با پیدا کردن روش و دارو‌های درمانی و استفاده از تکنولوژی‌های خاص بهبود پیدا می‌کنند و باید دانست که فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه هوافضا انجام می‌شود.

سرپرست مدیریت روابط بین الملل پژوهشگاه هوافضا درباره ارتباط پژوهشگاه هوافضا با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در جهت ساخت کپسول زیستی گفت: ایده ساخت کاوشگر 9 دو یا سه سالی طول می‌کشد که در پژوهشگاه مطرح بوده و با رایزنی‌های متفاوتی که انجام شده نهایتا وزارت ارتباطات این پروژه را حمایت کرده و سازمان فضایی هم ارتباط موثری بین پژوهشگاه و وزارت ارتباطات ایجاد کرده است.

استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: سازمان فضایی وابسته به وزارت ارتباطات است و پژوهشگاه هوافضا هم وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که از این طریق ساخت و پرتاب کاوشکر 9 حمایت می‌شود و مسیر این کپسول در ادامه کپسول‌های قبلی طی می‌شود، همچنین حدود 35 عضو هیئت علمی در تخصص‌های متفاوت در پژوهشگاه هوافضا فعالیت می‌کنند.

طیبی رهنی با بیان اینکه پژوهشگاه هوافضا برای ساخت کپسول زیستی یا کاوشکر 9 در صورت نیاز از دانشگاه‌های کشور حمایت می‌شود، تاکید کرد: متخصصان پژوهشگاه هوافضا با توجه به تخصص‌هایی که دارند در صورت احساس کمبود امکانات به صورت آزادانه می‌توانند از استادان دانشگاه‌های دیگر کمک بگیرند یا اینکه در بحث‌های فنی از سایر مکان‌های دیگر مانند شرکت‌های دانش بنیان حمایت خواهند شد و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد و تعداد قابل توجهی از دانشجویان کارشناسی کشور در این پروژه به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند.

سرپرست مدیریت روابط بین الملل پژوهشگاه هوافضا اضافه کرد: مراحل ساخت کاوشگر 9 مانند هر فعالیت بزرگ دیگری انجام می‌شود و در این زمینه در ابتدا بحث طراحی مطرح خواهد شد، یعنی مراحل طراحی شامل 3 مرحله از قبیل طراحی کلی، طراحی اولیه، طراحی با جزئیات می‌شود.

پیش بینی میزان ارتفاع پرتاب کاوشکر 9 به فضا در مرحله طراحی کلی


او با بیان اینکه در مرحله طراحی کلی کپسول زیستی یا کاوشگر 9 به نکات اساسی دست پیدا می‌کنیم، تاکید کرد: سایزینگ به صورت تقریبی در این مرحله انجام می‌شود و نوع حامل هم پیش بینی می‌شود، همچنین می‌توان گفت که کاوشگر تا چه ارتفاعی پرتاب خواهد شد.

طیبی رهنی ادامه داد: در مرحله طراحی اولیه جزئیات بیشتری در ساخت کپسول 9 انجام می‌شود، یعنی در مراحل سیستم‌های الکترونیکی و مخابراتی وارد زیر سیستم‌ها می‌شویم. در مرحله انتهایی طراحی کپسول زیستی جزئیات کامل تری مطرح می‌شود و در بحث ساخت هواپیما و مسائل مهم دیگر در هوافضا مانند ساخت هلی کوپتر پرتاب می‌شود.

او اضافه کرد: وقتی مرحله طراحی با جزئیات پشت سرگذاشته شود یعنی اینکه تقریبا همه مراحل مشخص شده و باید وارد مرحله ساخت شویم و این مرحله هم به طبقات گوناگونی تقسیم بندی می‌شوند وامکانات مورد نیازی که برای ساخت مانند سیستم‌های خاص، کارگاه‌های خاص، آزمایشگاه‌های خاص وجود نداشته باشد باید ایجاد شود.

مشاور پژوهشی رئیس پژوهشگاه هوافضا بیان کرد: طی 15 سال گذشته تمامی امکانات طراحی و ساخت کاوشگر 9 انجام شده و الان در مراحل پایانی آن به سر می‌بریم و امکانات خاص برای طراحی آن از طریق تیم ساخت این کاوشگر انجام شده است.

سرپرست مدیریت روابط بین الملل پژوهشگاه هوافضا افزود: بعد از ساخت کاوشگر 9 مراحل تست آن شروع می‌شود که باید از نقطه نظرات گوناگون آن را تست کرد تا مطمئن شویم که قابل بهره وری است، همچنین خیلی از تست‌ها در حین پرواز از کاوشگر انجام می‌شود تا در کاوشگر‌های بعدی و آن سیستم نهایی که قرار است انسان را در مدار قرار دهد از ایجاد دانش فنی به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

طیبی رهنی گفت: تمامی مراحل گفته شده برای ساخت کپسول زیستی یا کاوشگر 9 انجام شده و در حال حاضر تقریبا در مسیر پرواز قرار گرفته و از آن جایی که پژوهشگاه هوافضا از قبل چنین تجربه‌ای را داشته بنابراین این امیدواری وجود دارد که پرتاب کاوشکر بدون مشکل تا مرحله نهایی انجام شود.

احتمال زیاد پرتاب کپسول زیستی تا پایان سال


او با بیان اینکه هنوز زمان پرتاب کاوشگر 9 مشخص نشده، تاکید کرد: به محض تعیین زمان دقیق پرتاب کپسول زیستی حتما اعلام خواهد شد، اما امیدواریم که بتوانیم تا پایان سال 99 اقدام موثری در زمینه پرتاب کپسول انجام دهیم.

مشاور پژوهشی رئیس پژوهشگاه هوافضا در پاسخ به این سوال که در مرحله ساخت کپسول زیستی از چه علومی استفاده شده، اظهار کرد: یک موجود زنده مانند میمون و بعد از آن انسان باید با قرار گرفتن در کپسول زیستی و پرتاب به فضا بتواند زنده بماند و در این زمینه دچار مشکل نشود، برای مثال وقتی افراد سوار هواپیما می‌شوند با قرارگرفتن در فضا شرایط و دمای متفاوتی را تجربه می‌کنند و برای زنده ماندن نیاز است تا دمای کابین هواپیما به صورتی مساعد شود که با بدن افراد سازگار باشد.

طیبی رهنی اضافه کرد: در کپسول زیستی باید شرایط نرمال زیست یک موجود زنده ایجاد شود که این امر مستلزم علوم زیستی و علوم مهندسی است چرا که اطلاعات کافی در رابطه با فیزیولوژی موجود زنده باید داشته باشیم، همچنین با استفاده از فنون مهندسی سیستم‌های مورد نیاز این کپسول طراحی می‌شوند.

این استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تامین بودجه برای ساخت کپسول زیستی اظهار کرد: حدود 13 میلیارد دلار طی 13 سال برای ساخت کپسول زیستی برآورد شده است، یعنی سالی یک میلیارد دلار برای پروژه اعزام انسان به فضا هزینه می‌شود.

مشاور پژوهشی رئیس پژوهشگاه هوافضا اضافه کرد: دو گروه مختلف در دانشگاه‌های متفاوت روی موضوع کپسول زیستی کار کرده اند و باید گفت که از این 13 میلیارد دلار حدود 10 میلیارد دلار هزینه نیاز‌های زیرساختی شده است و حدود 3 میلیارد دلار آن در زمینه بحث‌های علمی و تکنولوژی هزینه می‌شود و طی 15 سال گذشته حدود 30 درصد این پروژه پیش رفته است و فعالیت‌هایی که بر کاوشگر‌ها پیاده سازی شده زمینه ساز پروژه‌های اصلی هستند.

سرپرست مدیریت روابط بین الملل پژوهشگاه هوافضا ادامه داد: در فعالیت‌های 30 درصدی به خیلی از مسائل پی برده ایم و در بحث فضا رتبه 10 جهانی را کسب کرده ایم و تا قبل از اسم ما در حوزه هوافضا در جهان به عنوان کشور‌های پیشرفته مطرح نبود و باید گفت که در این زمینه راه نسبتا طولانی درپیش داریم و تامین بودجه مشکل اساسی در این زمینه برای ماست و از نظر تامین نیروی انسانی معضلی نداریم.

طیبی رهنی گفت: با خیلی از کشور‌ها رابطه دوستانه داریم که در علوم هوافضا جز کشور‌های پیشرفته هستند بنابراین تحریم‌ها تاثیر زیادی در اعزام انسان به فضا ندارند و از آن جایی که از نظراقتصادی وضعیت خوبی نداریم و رفاه مردم در اولویت هستند بنابراین منتظر بودجه‌های بزرگتر هستیم و ممکن است که زمان 13 ساله اعزام انسان به فضا بیشتر شود تا بتوانیم ادعا کنیم که هیچ محدودیتی در بحث‌های فضایی نداریم و تقریبا هر کاری که دوست داشته باشیم را راحت انجام می‌دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها