کد خبر: 466106
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۰۹:۵۱:۴۸
| |

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری:

انتخابات باشکوه نباشد، دشمنان احساس می‌کنند از علاقه مردم به نظام کم شده است / در دوران ترامپ، منتظر بودند تا مردم شورش کنند

عضو مجلس خبرگان رهبری برگزاری انتخابات باشکوه را زمینه‌ساز انسجام و تقویت وحدت ملی عنوان کرد و گفت: وقتی دشمنان احساس کنند مردم ما یکپارچه هستند و خواسته‌شان مشخص است، متوجه می‌شوند که با زور نمی‌توانند مقابل این ملت کاری از ‌پیش ببرند و از راه مسالمت‌آمیز وارد تعامل با ایران می‌شوند.

انتخابات باشکوه نباشد، دشمنان احساس می‌کنند از علاقه مردم به نظام کم شده است / در دوران ترامپ، منتظر بودند تا مردم شورش کنند
کد خبر: 466106
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۰۹:۵۱:۴۸

اعتمادآنلاین| آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات 1400 ریاست جمهوری، اظهار کرد: ضرورت برگزاری انتخابات باشکوه کاملا روشن و بدیهی است. اولاً انتخابات و انتخاب، حق مردم است. انتخابات را برای مردم قرار داده‌اند که آنها بگویند چه کسی را می‌خواهند و شخص مورد نظرشان را انتخاب کنند.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مردم باید از حق خودشان در مورد رای دادن و انتخاب درست استفاده کنند، افزود: مردم دو حق دارند؛ حق اینکه انتخاب کنند و دوم اینکه خوب انتخاب کنند و اینها حقوقی است که در انتخابات تامین می‌شود.

هاشم‌زاده هریسی گفت: مردم عملا در انتخابات می‌توانند بگویند که آیا از افرادی که قبلا انتخاب شده و کار کرده بودند راضی هستند یا خیر. اگر راضی هستند مجددا به همان فرد رای می‌دهند، در غیر اینصورت به دیگری رای می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: انتخابات شرایط استفاده مردم از حق‌شان را فراهم می‌کند و اگر از آن استفاده نکنند خودشان را از حق خود محروم کرده‌اند.

نماینده مردم‌آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حق انتخاب و خوب انتخاب کردن برای مردم مجانی به دست نیامده است، گفت: انتخابات در گذشته دستوری بود و اصلا انتخاباتی در کار نبود و هیچ‌کس هم میل و علاقه‌ای نداشت، اگر هم کسی رای می‌داد یا رای نمی‌داد، تفاوتی نداشت و آنها مساله را میان خودشان حل می‌کردند، به این شکل که در نهایت افرادی را اعلام می‌کردند و انتخابات تمام می‌شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مردم خون‌های زیادی دادند و مرارت‌های زیادی را تحمل کردند تا این حق را به دست آوردند. بنابراین اگر امروز از این حق استفاده نکنند خودشان را محروم کرده‌اند و در برابر خداوند هم باید پاسخگو باشند که چرا از حقی که با رنج و سختی و ایثار بسیار برای آنها فراهم شده بود، استفاده نکردند؟

هاشم‌زاده هریسی درباره مشارکت پُرشور و انقلابی مردم در انتخابات گفت: بالاخره انتخابات برگزار می‌شود و رای کم و زیاد مردم در نتیجه آن تاثیری ندارد، اما اگر انتخابات باشکوه برگزار شود به این معناست که ما کشور، نظام و مملکت و سرزمین‌مان را دوست داریم و در سرنوشت خود دخالت می‌کنیم و رای و نظر می‌دهیم.

وی اظهار کرد: مشارکت پُرشور و انقلابی مردم در انتخابات، اختلافات را از بین می‌برد و نشان می‌دهد همه در یک صف قرار دارند و به انتخاباتی که برای یک نظام برگزار می‌شود، رای داده‌اند. بنابراین انتخابات باشکوه، محور وحدت و انسجام و موجب امنیت کشور و کاهش طمع آنها می‌شود و پیام یکپارچگی و انسجام را به دنیا می‌دهد.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: وقتی دشمنان احساس کنند مردم ما یکپارچه هستند و خواسته‌شان مشخص است، متوجه می‌شوند که با زور نمی‌توانند مقابل این ملت کاری از ‌پیش ببرند، بنابراین از راه مسالمت‌آمیز وارد می‌شوند اما اگر انتخابات باشکوه برگزار نشود، احساس می‌کنند از علاقه آنها به نظام کاسته شده است و گمان باطل می‌برند که اگر یک فشار دیگر هم بیاورند کار این کشور و نظام تمام خواهد شد.

هاشم‌زاده هریسی ادامه داد: همین گمان باطل در دوران رییس جمهوری پیشین آمریکا (ترامپ) باعث شد که هر لحظه فشار را بیشتر می‌کردند و منتظر بودند تا مردم نسبت به انقلاب دلزده و بدبین شوند و شورش کنند که در نهایت آرزو و خواست دشمنان تامین نشد.

وی با بیان اینکه انتخابات باشکوه این مسائل را از بین برده و عامل انسجام و وحدت ملی می‌شود، گفت: بنابراین انتخاب کردن، خوب انتخاب کردن و برگزار کردن باشکوه انتخابات، هر سه ارزشمند است و باید به آن توجه داشته باشیم.

دولت ‌آمریکا اعتماد از دست رفته را احیا کند

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره برجام و عمل به وعده‌ها از سوی طرف‌های برجام اظهار کرد: ما در اصل موضوع برجام نظر منفی نداریم اگر آنها به درستی جلو بیایند از طرف ما مانعی نیست. اما مسئله این است که دولت‌ آمریکا فضای اعتماد را از بین برده است.

هاشم‌زاده هریسی افزود: برجام پس از مذاکرات طولانی و با همه سختی‌ها و زحمات با دولت وقت آمریکا امضا شد اما به مجرد اینکه شخص دیگری بر سر کار آمد، همانند صدام که قرارداد را پاره و جنگ تحمیلی را آغاز کرد، گفت ما قرارداد برجام را قبول نمی‌کنیم و تحریم‌ها را آغاز و جنگ اقتصادی به راه انداخت. بنابراین اعتماد ما به آمریکا از بین رفته است. آنها زیر همه وعده‌ها و امضاهای خود زدند و اوضاع را بدتر از قبل کردند.

وی بیان کرد: الان مسئله بده بستان مطرح است؛ اگر آنها یک قدم جلو بیایند ما هم یک قدم جلو می‌رویم و اگر آنها دو قدم جلو بیایند ما هم دو قدم جلو می‌آییم اما اینکه آنها وعده بدهند تا ما قدم جلو بگذاریم و بعد قدم‌های ما را قلم کنند و دردسر درست کنند، هیچ عقل سلیمی این را نمی‌پذیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اکنون مسئله اینجاست که بی‌اعتمادی که دولت ترامپ به وجود آورد و کشورهای غربی و اروپایی هم علیرغم تعهداتی که در قبال برجام داشتند و وعده‌هایی که داده بودند، هیچ گاه از ترامپ به دلیل خروج از برجام صریحا انتقاد نکردند و با این کار خود را بی‌اعتبار کردند.

هاشم‌زاده هریسی گفت: اکنون آنها باید این بی‌اعتباری و سوء تفاهمات ناشی از رفتارهای خود را برطرف کنند. البته در آغاز کار نمی‌توان به وعده‌های آنها اعتماد کرد، چرا که آنها یک بار در امتحان نمره صفر گرفتند. چگونه می‌توان به کسی که چنین نمره‌ای گرفته و قبول نشده اعتماد کرد؟ لذا باید بعد از اینکه مورد آزمایش قرار گرفتند و صداقت و اعتبار آنها ثابت شد، به وعده‌های آنها اعتماد کرد.

وی ادامه داد: وقتی آنها به میدان آمدند و به وعده‌های خود عمل کردند و به نتیجه رساندند، آن زمان اعتماد ما به آنها برمی‌گردد و می‌توان حرف‌ها و وعده‌ها را قبول کرد و این یک مسئله منطقی است و اگر هم در راه اجرای برجام مشکلی پیش آمد، این مشکل نه از سوی ایران بلکه از ناحیه آنها ایجاد شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها