دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

50 درصد مواد مخدر جهان توسط 3 کشور اروپایی توزیع می‌شود

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مقابله هدفمند با ترانزیت مواد مخدر منجر به کاهش حجم ترانزیت آن از مسیر ایران شد.

50 درصد مواد مخدر جهان توسط 3 کشور اروپایی توزیع می‌شود
کد خبر: 466116
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۱۰:۱۸:۱۷

اعتمادآنلاین| اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری خود که امروز (2 اسفند ماه) برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد‌های ستاد در راستای فرمایشات رهبری و تدابیر رئیس جمهور است و سیاست گذاری‌های ما مبتنی بر شواهد علمی، ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان، ایجاد ظرفیت و ساماندهی معتادان متجاهر، درمان موثر و ایجاد شیوه‌های نوین درمانی در کشور و اقدامات فرهنگی با محوریت طرح یاریگران زندگی است.


وی با تاکید بر اینکه این 4 حوزه را باید باهم پیش ببریم، افزود: در دهه‌های گذشته در حوزه‌های فرهنگی کم توجهی شده بود و از تمام ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کردیم. مقابله و درمان به تنهایی کافی نیست این دو اقدام را حتما داریم، اما اقدامات پیشگیرانه هم باید باشد تا به چرخه معتادان، معتاد جدیدی اضافه نشود.

مومنی ادامه داد: در دنیا 300 میلیون مصرف کننده مستمر وجود دارد، براساس آخرین گزارش سازمان ملل، از کشور‌هایی که برخی از انواع مواد مخدر مانند کانابیس، حشیش، گل و ماری جوانا را آزاد کردند، انتقاد شد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: افزایش قاچاق و توزیع مواد مخدر از طریق فضای مجازی وجود دارد که در گزارش سازمان ملل هم اشاره شده است و 3 کشور اروپایی به تنهایی توزیع 50 درصد مواد مخدر در جهان را انجام می‌دهند و اعلام شده که مصرف مواد مخدر در میان زنان، نوجوانان و جوانان رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه کمیته مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاقچیان در سال 98 راه اندازی شد، گفت: در سال 99 حدود 12 میلیارد تومان بر بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان ضربه خورد و این عدد 3 برابر سال 97 است.

مومنی گفت: با ترانزیت مواد مخدر مقابله هدفمند صورت گرفته است که منجر به کاهش حجم ترانزیت از مسیر ایران شده است.

مؤمنی گفت: با تلاش شبانه روزی تمامی دستگاه‌ها طی 2 سال اخیر 14 اردوگاه نگهداری معتادان راه اندازی شد و 2 اردوگاه هم برای معتادان دارای بیماری خاص راه اندازی شدند و البته 2 مرکز هم برای نگهداری معتادان زن و 27 مرکز توانمندسازی معتادان در سراسر کشور راه‌اندازی شد.

وی افزود: در تهران 15 هزار معتاد متجاهر در مراکز نگهداری می‌شوند و بیش از 70 درصد معتادان متجاهر در کشور ساماندهی شده‌اند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: دو مرکز درمانی برای نگهداری معتادان با بیماری‌های خاص راه اندازی شد.

مومنی افزود: دو مرکز برای نگهداری زنان معتاد راه اندازی شد، 27 مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد راه اندازی شد، در سال 96، 4 هزار و 600 ظرفیت داشتم، اما در حال حاضر 15 هزار معتاد متجاهر در تهران نگهداری می‌شوند، موضوع معتادان متجاهر بیش از 70 درصد ساماندهی شده است.

مومنی بیان کرد: شیوه‌های درمانی را اصلاح کردیم، دارو‌های جدید و دارو‌های گیاهی را آماده کردیم اگر این دارو‌های جدید مجوز نهایی را بگیرند در درمان نتیجه خوبی خواهیم گرفت.

وی افزود: برای جلوگیری از نشت متادون، سامانه جدید راه اندازی کردیم که اگر متادون نشت پیدا کند، مشخص می‌شوند این نشتی از کدام مرکز درمانی است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: سیستم شناسایی هویت معتادان متجاهر از طریق عنبیه چشم راه اندازی شده است، یکی از مشکلات ما نداشتن اطلاعات درست از معتادان متجاهر است، با راه اندازی این سیستم مشخص می‌شود هر معتاد چند بار به مرکز درمانی مراجعه کرده است.

مومنی ادامه داد: پیشگیری از اعتیاد در اولویت ما قرار گرفته است با سازمان‌های فرهنگ ساز مانند وزارت رفاه، وزارت ورزش و ... تفاهم نامه‌هایی صورت گرفته است، اما بزرگترین همکاری در این حوزه با وزارت آموزش و پرورش برای طرح یاریگران زندگی است، 40 هزار مدرسه تحت پوشش با استفاده از سامانه شاد در این طرح هستند، 4.5 میلیون دانش آموز در این طرح قرار گرفتند.

مومنی افزود: اصلاح قانون مواد مخدر هنوز به نتیجه نرسیده است و با این قانون فعلی فقط منابع را هدر می‌دهیم. زیر ساخت‌های لازم برای نگهداری، درمان، مهارت آموزی فراهم شده است، ضربه‌های اساسی به بنیان‌های مالی قاچاقچیان وارد شد، اما اگر قانون اصلاح نشود منابع هدر می‌رود.

وی ادامه داد: اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در مجلس مطرح شده است و پیش نویس آن تهیه شده است امید داریم سال آینده قانون جدید مواد مخدر را داشته باشیم و ظرف مدت 3 ساله به صورت محسوس تاثیر آن احساس شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص واکسیناسیون علیه کووید_19 در مراکز درمانی اعتیاد، گفت: اولویت بندی در اختیار وزارت بهداشت است فعلا اولویت اول کادر درمانی است، بعد از آن مراکز سالمندان و معلولان در اولویت هستند که این اولویت بندی‌ها توسط وزارت بهداشت صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیشترین مواد مخدری که مصرف می‌شود، چیست؟ گفت: مصرف مواد مخدر به ترتیب شیشه، تریاک، حشیش و هروئین است.

مومنی درباره همکاری جمهوری اسلامی با سازمان ملل، گفت: جمهوری اسلامی در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، در حوزه منطقه‌ای مذاکراتی بین افغانستان، پاکستان و ایران صورت گرفت و در حوزه بین المللی هم مذاکراتی شده است که نتیجه آن کمک‌هایی از سوی سازمان ملل است، این کمک‌ها و همکاری ها با سازمان ملل افزایش داشته است و در مقابل حجم عظیم اقدامات جمهوری اسلامی کافی نیست.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ایران در فضای مجازی هم شاهد توزیع مواد مخدر هستیم؟ بیان کرد: در ایران هم متاسفانه وجود دارد و کمیته‌ای هم راه اندازی شده است تا این موضوع کنترل شود.

مومنی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت صدور مجوز داروی گیاهی و اینکه دو ماه پیش اعلام کردید که ظرف 2 ماه آینده مجوز صادر می‌شود و هنوز این اتفاق نیفتاده است، گفت: داروی جدید بوپرنورفین 20 درصد مواد مخدر و 80 درصد آن موادی است که اشتیاق به مصرف را کم می‌کند، دارو‌های دیگر هم در حال تولید است. تولید اولیه آن توسط شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است. پیگیری‌های لازم از غذا و دارو برای صدور مجوز انجام می‌شود و هر دارویی باید فرایند خود را از سوی سازمان غذا و دارو طی کند به همین دلیل در صدور مجوز برای مصرف این دارو زمان زیادی گذشته است.

دییرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در ایران 6 درصد آمار معتادان بانوان و 94 درصد آقایان است، اما نسبت به گذشته است افزایش داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها