کد خبر: 466225
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۱۵:۲۱:۳۱
| |

سازمان ملل:

جنگ با طبیعت باعث نابودی کره زمین شده است

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل هشدار داد: بشر جنگ «بی‌خردانه و انتحاری» را علیه طبیعت به راه انداخته که به آسیب محیط زیست و خسارت اقتصادی هنگفت منجر شده و در عین حال سرعت تخریب حیات بر روی کره زمین را تسریع کرده است.

جنگ با طبیعت باعث نابودی کره زمین شده است
کد خبر: 466225
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۱۵:۲۱:۳۱

اعتمادآنلاین| روزنامه گاردین نوشت: تکان دهنده ترین هشدار گوترش همزمان با گزارش سازمان ملل درباره سه بحران اضطراری در جهان مطرح شده است: بحران آب و هوایی، تخریب حیات وحش و طبیعت و آلودگی هوا که تاکنون جان میلیون ها نفر را در سال به خطر انداخته است.

گوترش گفت، آشتی با طبیعت وظیفه مهمی در دهه های پیش روی است و کلید آینده ای مرفه و پایدار برای همه مردم محسوب می شود.

گزارش سازمان ملل شامل ارزیابی های مهم اخیر این سازمان با استناد بر تازه ترین تحقیقات و ارزیابی های این سازمان است که الگویی علمی را درباره چگونگی کمک به مرمت کره زمین در اختیار می نهد.

در این گزارش بیان می شود که جوامع و کشورهای اقتصادی جهان باید سیاست های مربوط به اقدامات اقتصادی و تولید ناخالص داخلی را با سیاست هایی جایگزین کنند که ارزش واقعی طبیعت را نشان می دهد.

در گزارش سازمان ملل عنوان شده که باید انتشار گاز دی اکسید کربن مشمول مالیات شود و در زمینه تولید انرژی سبز گام برداشته شود.

گوترش گفت، گزارش سازمان ملل روشن می کند که جنگ با طبیعت باعث نابودی کره زمین شده است. در عین حال با ارائه طرح های صلح آمیز و برنامه های بازسازی بعد از جنگ، ما را برای داشتن جهانی امن تر راهنمایی می کند.

ایگور اندرسون رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد هم گفت: باید دقت بیشتری به همه گیری جهانی ناشی از کووید-19 داشته باشیم؛ سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که ریشه این همه گیری اختلال در نظم طبیعت بوده است که در صورتی که اقدامی بکار بسته نشود اوضاع بدتر خواهد شد.

درگزارش سازمان ملل آمده است: رشد پنج برابری اقتصاد جهانی در 50 سال گذشته با افزایش چشمگیر در استخراج سوخت های فسیلی و سایر منابع بوده و هزینه های زیادی برای محیط زیست داشته است. جمعیت جهان از سال 1970 دو برابر شده است و با افزایش دو برابری رفاه اقتصادی ، 1.3 میلیارد نفر هنوز در فقر بسیر می برند و 700 میلیون نفر گرسنه هستند.

این گزارش اقدامات جاری برای رفع بحران های محیط زیستی را اندک می داند و درباره افزایش گرمایش زمین هشدار می دهد و بیان می کند که جهان با انقراض گونه های مختلف جانوری مواجه است و 90 درصد مردم در هوای آلوده زندگی می کنند.

ایوار واست رئیس سازمان محیط زیست نروژ و تهیه کننده گزارش سازمان ملل گفت: در این گزارش به موضوع آلودگی اشاره شده زیرا هوای سمی، آب و خاک آلوده و آلودگی محیط کار باعث مرگ دستکم 9 میلیون در سال می شود.

کشورهای جهان در سال 2021در دو اجلاس مهم سازمان ملل درباره آب و هوا و تنوع زیستی شرکت می کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها