کد خبر: 466233
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر گزارش می‌دهد:

سرپرست گروه «هاوار»: اگر حمایت نمی‌کنند لطف کنند مانع کارمان هم نشوند / سرپرست گروه «دالاهو»: نتوانستیم در دوران کرونا تمرین موسیقی انجام دهیم / سرپرست گروه «انوار جام»: از طرف دولت حمایت چندانی وجود ندارد

سه گروه موسیقی «دالاهو» از کرمانشاه، «هاوار» از کردستان و «انوار جام» از تربت جام در بخش نواحی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده‌اند که به دلیل محدودیت‌های کرونایی در این دوره، آثار آنها از قبل ضبط و طی روزهای جشنواره به نمایش گذاشته شد.

سرپرست گروه «هاوار»: اگر حمایت نمی‌کنند لطف کنند مانع کارمان هم نشوند / سرپرست گروه «دالاهو»: نتوانستیم در دوران کرونا تمرین موسیقی انجام دهیم / سرپرست گروه «انوار جام»: از طرف دولت حمایت چندانی وجود ندارد
کد خبر: 466233
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر همچون تمامی جشنواره‌های دیگر سراسر دنیا امسال درگیر ویروس کرونا و موانع آن بود. این دوره از جشنواره موسیقی فجر از 28 بهمن‌ماه شروع شده و تا چهارم اسفند در بخش‌های غیررقابتی، رقابتی، جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و بخش پژوهشی در حال برگزاری است.

در بخش موسیقی نواحی امسال سه گروه «دالاهو» از کرمانشاه، «هاوار» از کردستان و «انوار جام» از تربت جام حضور دارند که سه گروه پیش از این هم تجربه حضور در دوره‌های پیشین جشنواره را داشته‌اند. با توجه به متفاوت بودن این دوره از جشنواره و تاثیراتی که کرونا بر موسیقی و هنر گذاشته با آنها صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

***

کاهش شور و شوق این دوره جشنواره

ناصح بهرام‌بیگی، سرپرست گروه موسیقی «هاوار»، بر این باور است که امسال شرایط کرونا باعث شد گروه‌ها و هنرمندان گرد هم آیند و شاهد روابط و گفتمان‌هایی که در حواشی جشنواره به وجود می‌آمد نباشیم.

او می‌گوید حضور نداشتن مردم در سالن‌ها از شور و شوق جشنواره کاسته بود و ادامه می‌دهد: «به خصوص که موسیقی ما شرقی است و در این نوع موسیقی حس و حالی که از فضای سالن و حضور مردم می‌گیریم قابل مقایسه با یک سالن خالی و بدون تماشاچی نیست.»

بهرام‌بیگی که از کردستان در جشنواره شرکت کرده است مزیت برگزاری به صورت ویدئویی را دیده شدن چندباره کارها می‌داند: «طبیعتاً کارهای از قبل ضبط‌شده استرس کمتری برای اعضای گروه دارد. در سال‌های قبل برای ویدئوها و بخش اینترنتی تبلیغات زیادی صورت نمی‌گرفت، اما امسال متفاوت است و این امر باعث بیشتر شدن بینندگان می‌شود. با تمام این اوصاف، جشنواره بهترین تصمیم را گرفت که جشنواره را برگزار کرد، محدودیت‌های کرونا را در نظر گرفت و وضعیت را کنترل کرد.»

گروه موسیقی هاوار

بهرام‌بیگی در مورد تاثیرات کرونا بر وضعیت موسیقی نواحی به این نکته اشاره می‌کند که از سال گذشته جریان‌های موسیقی و کارهای فرهنگی به حداقل خود رسیده است، کنسرت‌ها برگزار نمی‌شود، آموزشگاه‌ها به مدت چند ماه تعطیل بودند و موسیقی نواحی نیز که بیشتر در دورهمی‌ها، مجالس و کنسرت‌ها برگزار می‌شود کاربردهای اجتماعی، آیینی و فرهنگی ندارد و حضور در گردهمایی‌ها را می‌طلبد بر اثر شیوع کرونا کمتر مجال ارائه یافت.

او در توضیح بیشتر وضعیت موسیقی کرونا در دوران کرونا می‌گوید: «از دوره گذشته جشنواره فجر جشنواره‌ای برگزار نشد به جز جشنواره «جوان» که تعدادی از هنرجوها را به جشنواره معرفی کردم. جشنواره جوان به صورت آنلاین برگزار شد و تاثیر بدی بر موسیقی و جریان فرهنگی گذاشن.»

بهرام‌بیگی ادامه می‌دهد: «از لحاظ حمایت شدن هم که طبق معمول حمایت نمی‌شویم. من در این چندین سالی که کار موسیقی می‌کنم حمایتی ندیده‌ام. اگر حمایت نمی‌کنند، لطف کنند مانع کارمان هم نشوند. ما از لحاظ مالی خودمان را تامین می‌کنیم. موسیقی تمام زندگی ماست. اگر حمایت باشد که چه بهتر، اما اگر نباشد هم فرقی در روند جریان فرهنگی و موسیقی ما در این رشته و زمینه ندارد.»

سرپرست گروه موسیقی «هاوار» درباره تولید آثار جدید نیز توضیح می‌دهد: «برای ارائه کارهای جدید سعی می‌کنیم هر سال روایتی جدیدتر از روایت قبلی موسیقی به دست دهیم؛ مثلاً ما امسال برای اولین ‌بار نوازنده دختر 14ساله برای ساز سرنا داشتیم که در مناطق کردنشین نخستین‌‌بار محسوب می‌شود، یا مثلاً در سال‌های قبل خانم‌ها را در قسمت نرد نای و سازهای کوبه‌ای اضافه کردیم. کار دیگری که امسال انجام دادیم ارائه کار با چهار لهجه مختلف کردی بود که این کار معمولاً برای خوانندگان به خصوص در سنین کمتر سخت است زیرا این لهجه‌ها از نظر گرامری و دستور زبان تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.»

بهرام بیگی اضافه می‌کند، گروه در دوران شیوع کرونا که امکان دور هم جمع شدن کمتر و سخت‌تر است تمرین کرده و از سال گذشته حتی یک جلسه تمرین هم لغو نشده. او توضیح می‌دهد که در شهرستان‌ها به علت کمتر بودن تراکم جمعیت و بیشتر بودن فضای آزاد، جای بیشتری در اختیار داشته‌اند؛ مثلاً اگر در گذشته یک تمرین هفت هشت نفری در یک فضای 50 متری انجام می‌شد، اکنون این فضا ارتقا پیدا کرده است یا از سالن‌های ادارات یا خارج از شهر هم استفاده کرده‌اند.

رضایت از برگزاری جشنواره

هوشنگ امیریان سرپرست گروه موسیقی «دالاهو» هم که از کرمانشاه در این دوره و دوره‌های پیشین در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته، به اعتمادآنلاین می‌گوید با توجه به کرونا کار جشنواره بسیار عالی بوده است چه از لحاظ تک‌نوازی، چه گروه‌ها و چه از نظر رعایت کردن پروتکل‌ها.

امیریان می‌گوید: «نظر نهایی با بیننده است که برگزاری جشنواره و اجراها به صورت ویدئویی خوب است یا خیر اما با وجود خشک و ساکت بودن سالن و در غیاب حال و هوای سابق، این کار از نظر پروتکل‌های بهداشتی خوب بوده است.»

امیریان در ادامه درباره تاثیر کرونا بر موسیقی نواحی می‌گوید کرونا همان‌طور که بر کل ادارات، سازمان‌ها و گروه‌ها تاثیر گذاشته، بر موسیقی نواحی هم اثر گذاشته است.

گروه موسیقی دالاهو

او درباره تاثیر کرونا بر وضعیت کار خود توضیح می‌دهد: «علاوه ‌بر گروه موسیقی و کارگاه آموزش، کارگاه ساخت‌و‌ساز هم دارم که متاسفانه یک سال است هیچ فعالیتی در آموزشگاه، کارگاه و در تمام کارها و فعالیت‌های گروهی نداشته‌ایم و نتوانستیم هیچ تمرین موسیقی‌ای انجام دهیم. برای جشنواره فجر هم کار تک‌نوازی و مقام‌خوانی بوده است و کارهای گروهی نداشته‌ایم. خودم به دلیل ویروس کرونا تنها بودم و متاسفانه نتوانستیم گروهی شرکت کنیم.»

امیریان همچنین درباره حمایت وزارت ارشاد و مخصوصاً بخش هنری انجمن موسیقی در دوران کرونا می‌گوید فعالیت‌ها بسیار عالی بوده است، به خصوص برای مردم مناطق زلزله‌زده، بیمه هنرمندان و از آن مهم‌تر ارائه هنرکارت به هنرمندان سراسر کشور، و در مجموع این کارها بسیار خوب و فراموش‌نشدنی است.

اجرای موسیقی در فضای مجازی با وجود محدودیت‌های کرونایی

گروه «انوارجام» هم مانند 2 گروه دیگر شرکت‌کننده در بخش موسیقی نواحی، تجربه حضور در جشنواره‌های پیشین فجر را داشته و از نظر محمد فاروق‌پور، سرپرست این گروه جشنواره، امسال مزیت‌هایی مانند فیلمبرداری و صدابرداری در میان بوده و ویدئویی بودن جشنواره نکات مثبتی مثل کوک بهتر سازها و فاصله بین اجراها داشته است.

او همچنین به خالی بودن سالن‌ها از تماشاگر اشاره و عنوان می‌کند: «حضور تماشاگر نه تنها باعث ارتباط برقرار کردن بهتر آنها با اثر می‌شود بلکه موجب می‌شود گروه موسیقی هم اجرای بهتری داشته باشند، اما متاسفانه به دلیل ویروس کرونا این امر مقدور نبود. به جز این مساله، جشنواره فجر امسال عالی برگزار شد.»

فاروق‌پور توضیح می‌دهد که کرونا تاثیراتی روی برنامه‌های گروه‌شان گذاشته است؛ مثلاً در گذشته برنامه‌های بیشتری در تهران و شهرهای دیگر اجرا می‌کردند با این حال با وجود محدودیت‌ها سعی کرده‌اند برنامه‌هایی را در فضای مجازی در اختیار مردم بگذارند.

او که خود کارمند بهداشت نیز هست اضافه می‌کند، تمرینات گروه نسبت به قبل به دلیل کرونا کمتر شده، اما به واسطه آموزش‌های بهداشتی که دیده است برنامه‌های تمرینی به صورت کامل تعطیل نشده‌اند و این گروه چند اجرا با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته است.

سرپرست گروه «انوار جام» در مورد موضوع حمایت از موسیقی نواحی می‌گوید استقبال و حمایت مردم به خصوص در فضای مجازی عالی است، اما از طرف دولت حمایت چندانی وجود ندارد؛ به عنوان نمونه چند برنامه‌ای که در دانشکده علوم پزشکی تربیت جام برای قدردانی از کادر درمان، پرستاران و تمام دست‌اندرکارانی که زحمت زیادی برای کرونا کشیدند در فضای مجازی و تلویزیون پخش شد و استقبال خوبی از آن شد.

گروه موسیقی انوار جام

سه گروه شرکت‌کننده در بخش نواحی سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر با وجود محدودیت‌های کرونایی به اجرای اثر در این دوره پراختند. البته این دوره چنان‌که گفتیم به دلیل ویروس کرونا از نظر شکل برگزاری با دوره‌های قبلی متفاوت بود چراکه آثار گروه‌های شرکت‌کننده از قبل ضبط می‌شد تا طی روزهای برپایی جشنواره به شیوه برخط یا آنلاین در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.

با وجود فیلمبرداری و ضبط این آثار که می‌تواند با دقت بیشتری از سوی تماشاگران دیده شود، اما به گفته سرپرستان این گروه‌ها، خالی بودن سالن‌ها از تماشاگران و ضبط اثر برای پخش در روزهای جشنواره باعث شده بود حال و هوای دوره‌های پیشین، ارتباط با مخاطب و شور و شوقی که مخاطب بر اجرای اثر می‌گذارد کمتر شود.

با این حال سرپرستان هر سه گروه شرکت‌کننده که از کرمانشاه، کردستان و تربت جام در این دوره حضور داشتند نفس برگزاری جشنواره آن هم در شرایطی که بسیاری از فعالیت‌های موسیقایی آنها به دلیل کرونا تعطیل یا محدود شده خوب بوده است.

البته این نکته را نیز نباید از یاد برد که گله همیشگی اهالی موسیقی نواحی مبنی بر نبود حمایت‌های دولتی و کم‌توجهی به این نوع موسیقی همچنان باقی است. سرپرستان گروه‌های موسیقی نواحی شرکت‌کننده در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر همچون دیگر همصنفان خود تاکید دارند باید موسیقی نواحی تحت حمایت بیشتری قرار گیرد یا حداقل به گفته سرپرست گروه «هاوار»، اگر حمایتی نیز صورت نمی‌گیرد، مانعی بر سر راه‌شان نگذارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها