چرا علی کریمی نمی‌تواند رئیس فدراسیون فوتبال شود؟

رویکرد کریمی برای شرکت در انتخابات در قیاس با سایر نامزدها که از همین الان وعده‌های رنگارنگ به اعضای مجمع داده اند، خود گویای این است که چرا پیشکسوتان عرصه مربیگری و مدیریت و همینطور همبازی های سابق علی کریمی هیچ شانسی برای او قائل نیستند.

چرا علی کریمی نمی‌تواند رئیس فدراسیون فوتبال شود؟
کد خبر: 466303
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ۰۸:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| حضور علی کریمی در انتخابات خبر هیجان‌ انگیزی برای فوتبالی ها است. اینکه بعد از دوران 12 ساله مدیریت علی کفاشیان و مهدی تاج و همینطور مدت زمان کوتاه سرپرستی حیدر بهاروند، مدیریت فوتبال به دست یک چهره فوتبالی سپرده شود، باعث خوشحالی و حمایت هواداران و پیشکسوتان فوتبال شده است.

همراهی مهدی مهدوی کیا با علی کریمی هم مزید بر علت شد تا حمایت ها از این دو اسطوره فوتبال ایران برای پیروزی در انتخابات افزایش یابد و شاید آن ها بتوانند با فشار افکار عمومی به ساختمان خیابان سئول راه پیدا کنند و به اوضاع آشفته و پر از ابهام فوتبال ایران سر و سامان بدهند.

با این حال علاقه وافر مردم و پیشکسوتان برای رسیدن کریمی به ریاست فدراسیون فوتبال کافی نیست چرا که برخلاف انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس شورای اسلامی، در انتخابات فدراسیون فوتبال فقط تعداد محدودی شرکت می کنند و آن ها هستند که آینده فوتبال ایران را رقم می زنند. عمده افراد حاضر در مجمع به نوعی وابسته به ارگان یا نهاد خاصی هستند.

به طور مثال بخش عمده ای از تیم های صنعتی زیر مجموعه وزارت صمت و دستگاه های دولتی هستند. هیات های فوتبال با نفوذ مستقیم فدراسیون فوتبال انتخاب می شوند و کاپیتان ها و مربیان تیم های ملی هم زیر مجموعه فدراسیون فوتبال به شمار می روند. در چنین شرایطی و به علت وابستگی های خاص اعضای مجمع به بخش های مختلف، بحث شایستگی زیر سایه سفارش های صادر شده از سوی مدیران ارشد قرار می گیرد.

نگاهی به وضعیت علی کریمی که با پشتوانه مردمی و اهالی فوتبال وارد گود شده در قیاس با سایر نامزدها که وابسته به دستگاه های دولتی و نظامی هستند، حاکی این است که جادوگر کار سختی برای کسب آرای موافق مجمع دارد. به خصوص که علی کریمی در روز نام نویسی برای انتخاب گفت که اهل لابی کردن نیست و هر کسی که دوست دارد می تواند به او رای بدهد!

رویکرد کریمی برای شرکت در انتخابات در قیاس با سایر نامزدها که از همین الان وعده‌های رنگارنگ به اعضای مجمع داده اند، خود گویای این است که چرا پیشکسوتان عرصه مربیگری و مدیریت و همینطور همبازی های سابق علی کریمی هیچ شانسی برای او قائل نیستند.

خداداد عزیزی یکی از دوستان نزدیک علی کریمی است که می گوید او شانس کمی برای پیروزی در انتخابات فدراسیون فوتبال دارد؛ عزیزی گفت: «انتخاب رئیس فدراسیون انتخاب رئیس‌جمهور نیست که عامه مردم بخواهند رای بدهند که اگر این بحث بود علی کریمی مثل آب خوردن رای می‌آورد، اما الان یک تعداد خاص در مجمع فدراسیون فوتبال رای می‌دهند. اگر حدود صد نفر را در مجمع درنظر بگیریم، از این تعداد شاید 10 درصد فوتبالی باشند و 90 درصد غیرفوتبالی به‌شمار می‌روند. آن 10 درصد هم شامل کاپیتان تیم‌های ملی یا مربی تیم ملی هستند و 30 درصد را رئیس هیات‌ها که هیچ‌کدام فوتبالی نیستند تشکیل می‌دهند و طبیعتا از خدایشان هم است که علی کریمی انتخاب نشود. همین فوتبالی‌های خودمان هم بعضی‌هایشان حاضر نیستند به علی رای بدهند، چون آن ها هم تحت‌تاثیر مدیران و روسای خود هستند و نگاه می‌کنند ببینند که آقای رئیس چه می‌گوید. بنابراین شانس علی خیلی کم است، چون او آدم خیلی سالمی است که اهل زدوبند و رابطه و خیلی چیزهای دیگری نیست که در فوتبال ما مرسوم است. من به علی گفتم اگر می‌خواهی رئیس فدراسیون شوی باید لابی کنی، باید بروی و با روسای هیات‌ها صحبت کنی یا نماینده‌هایت این کارها را انجام دهند. اوضاع عجیب‌وغریب است و به همین دلیل به‌نظر من علی شانس کمی دارد.»

حسن روشن، بازیکن سابق استقلال و تیم ملی فوتبال هم معتقد است کریمی نمی تواند رئیس فدراسیون فوتبال شود؛ او می گوید: «اگر علی کریمی را انتخاب کنند که خوب است، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد. با این حال اگر علی کریمی رئیس فدراسیون می‌شد، دوست و دشمن خوشحال می‌شدند و این انتخاب برای خودمان هم خوب بود. نفراتی چون علی کریمی، علی دایی، خداداد عزیزی و مهدی مهدوی‌کیا در فوتبال ما تأثیرگذار بوده‌اند.»

امیر عابدینی، از مدیران باسابقه ورزش که سابقه ریاست فدراسیون فوتبال و مدیرعاملی پرسپولیس را دارد، می گوید اعضای کمی به علی کریمی رای خواهند داد: «علی کریمی را تمام اعضای مجمع فدراسیون دوست دارند اما به نظرم مجمع، باور رای دادن به کریمی را ندارد. اشکال همین است. کریمی را مجمع عمومی کل فوتبال قبول دارد ولی مجمع فدراسیون که متشکل از بعضی نهادها و هیات‌ها باشگاه‌ها است، چنین باوری ندارد. فکر می‌کنم درصدی که به علی کریمی در مجمع فدراسیون رای می‌دهند، قابل قبول نیست.»

محمد پنجعلی، بازیکن و مربی سابق پرسپولیس که از اسطوره های فوتبال ایران به شمار می رود معتقد است علی کریمی هم می داند در انتخابات رای نمی آورد و دنبال روکردن دست برخی ها است: « علی کریمی و بقیه هم از این موضوع باخبر هستند. کریمی پا پیش گذاشته این واقعیت‌ها را نشان دهد که چیزی جای خود نیست. وقتی به امثال علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا رای ندهند، معلوم می‌شود پشت پرده چه خبر است و چه کسانی هستند. این دو نفر افراد سالمی هستند و در مجامع بین‌المللی شناخته شده هستند. آن‌ها از بزرگان فوتبال آسیا هستند اما با توجه به قضایایی که گفتم چشمم آب نمی‌خورد که رای بیاورند.»

مسعود تابش، مدیرعامل سابق سپاهان از دیگر کسانی است که علاقه مند به انتخاب کریمی است اما با توجه به روش جادوگر در انتخابات، می گوید علی کریمی موفق نمی شود: « به صراحت بگویم من بعید می‌دانم علی کریمی رای بیاورد اما از نظر من به عنوان کسی که در ورزش بودم و دوست دارم فدراسیون شرایط خوب و استاندارد و نرمالی داشته باشد، علی کریمی در همه زمینه‌ها بهترین گزینه است. مجامع ما به خصوص در ورزش مهندسی شده و با توصیه و سفارش همراه است. من مطمئن هستم که به عنوان مثال آقای کریمی با خصوصیاتی که دارد، با اعضای مجمع صحبت نکرده و روشش این است که اعضا در عین استقلال به او رای دهند.»

محمدرضا عباسی، مالک سیاه جامگان و مدیرعامل سابق ابومسلم از دیگر مدیران و اعضای سابق مجمع فدراسیون فوتبال است که اعتقاد دارد شانس علی کریمی کم است: «این یک بحث روشن است که انتخابات ریاست فدراسیون‌ها یا هیات‌های استانی برخلاف آن چیزی است که اهالی ورزش انتظار دارند. کسانی که لابی‌های قدرتمندی داشته باشند، برنده می‌شوند. شانس کریمی و مهدوی‌کیا کم است اما امیدوارم برنده انتخابات شوند. اگر این انتخابات را بین فوتبالیست‌ها می‌گذاشتند معلوم بود چه کسی رای می‌آورد اما وقتی نماینده‌ها توسط خودشان راهی مجمع می‌شوند و از بالا توسط هیات رئیسه یا برخی ورزشی‌ها کنترل می‌شوند، طبیعتا کسانی که لابی قوی داشته باشند، پیروز می‌شوند.»

چند وقت پیش و در نخستین روزهای نام نویسی علی کریمی در انتخابات، قاسم رنجبریان، رئیس هیات فوتبال هرمزگان که به تازگی به این سمت انتخاب شده، درباره شانس علی کریمی در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال گفت: «متاسفم که بگویم شکست می‌خورد.» او گفته است که «جامعه ایران هنوز آمادگی پذیرش یک مدیر فوتبالی را ندارد» و همینطور عنوان کرده که به اعضای مجمع «سفارش شده» به چه کسی رای بدهند.

در واقع بخش اعظمی از کسانی که سابقه حضور در مجمع فدراسیون فوتبال را دارند بر این باور هستند که در صحنه انتخابات فدراسیون فوتبال لابی کردن نامزدها در انتخاب رئیس تاثیر گذار است نه شایستگی. با این تفاسیر باید دید علی کریمی می تواند برخلاف انتظار اهالی فوتبال و دوستان نزدیکش در روز مجمع حداکثر آرا را به خود اختصاص دهد یا خیر.

منبع: جی پلاس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها