کد خبر: 466353
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ۱۰:۳۹:۳۵
| |

افزایش جمعیت می‌تواند فرصتی برای رشد اقتصادی باشد

نشست تاثیر مولفه‌های اقتصادی بر مسئله جمعیت و خانواده به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد و با حضور صالح قاسمی و علیرضا لاور برگزار شد.

افزایش جمعیت می‌تواند فرصتی برای رشد اقتصادی باشد
کد خبر: 466353
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ۱۰:۳۹:۳۵

اعتمادآنلاین| نشست تاثیر مولفه‌های اقتصادی بر مسئله جمعیت و خانواده به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شاهدو با حضور صالح قاسمی پژوهشگر و جمعیت‌شناس و علیرضا لاور مشاور و معاون آموزشی بنیاد ملی خانواده برگزار شد.

صالح قاسمی در این نشست درباره رابطه بین رشد اقتصادی و رشد جمعیت و اینکه و آیا افزایش جمعیت منجر به فقر یا در مقابل باعث افزایش شاخص های اقتصادی می شود؟ گفت: تحولات جمعیتی به خودی خود نمی‌تواند مستقلاً بر شاخصه های اقتصادی تاثیر گذار باشند بلکه جمعیت نیازمند فاکتوری با عنوان مدیریت است.

وی افزود: افزایش جمعیت می تواند به عنوان فرصتی برای رشد اقتصادی باشد کشورهای توسعه یافته زمانی توسعه یافتگی را تجربه کردند که در پنجره جمعیتی قرار گرفته بودند و مهم‌تر از آن اینکه با مدیریت خوب پنجره جمعیتی و استفاده از تراکم جمعیت خود توانستند بسیار رشد مورد قبولی داشته باشند. که کشور های پیشرفته به خوبی و حداکثر استفاده را از آن کردند.

قاسمی تاکید کرد: جمعیت یکی از فاکتورهای موثر برای رشد اقتصادی است اگر در آن مدیریتی وجود داشته باشد بسیار می تواند موثر واقع شود جمعیت موتور محرکه اقتصاد است. موتور محرکی که به برنامه ریزی و مدیریت راهبردی نیاز دارد در این صورت جمعیت به ظرفیت و زمینه تحرک اقتصاد تبدیل خواهد شد.

وی افزود: برخلاف اینکه این باور وجود دارد که افزایش جمعیت باعث فقر می‌شود باید گفت این باور بسیار اشتباه است و آن چیزی که باعث فقر می‌شود عدم مدیریت صحیح جمعیت و عدم استفاده درست از فرصت جمعیت است.

این پژوهشگر حوزه جمعیت درباره این سوال که آیا کاهش بودجه درمان ناباروری متناسب با شرایط موجود بوده است و تعبیر شما از تغییرات بودجه چیست؟ و اینکه به آیا مشوق های اقتصادی که در بودجه 1400 در نظر گرفته شده است می‌توانند مثل کشورهای موفق در این زمینه عمل کنند و چقدر این تغییرات موثر خواهد بود؟ اظهار داشت: متغیرها و بازیگرانی که در حیطه جمعیت نقش‌آفرینی می‌کنند بسیار زیاد هستند. متغییرها تاثیرات برابری ندارند و تغییرات آنها به یک اندازه نیست.

وی ادامه داد: یکی از متغیرها موثر بر جمعیت ناباروری است. اگر زوجین بعد از یکسال فرزندآوری نکند نابارور محسوب می شوند. حدود 21 درصد زوجین معادل (3 میلیون نفر) نابارور در کشور وجود دارد. در کشورهای دنیا برای درمان ناباروری 40 درصد تا 100 درصد درمان را کشورها خود می‌پردازند اما در ایران بیمه ای به زوجین نابارور تعلق نمی‌گیرد.

قاسمی گفت: نکته مثبتی که در زوجین نابارور وجود دارد آن است که اگر برای فرزندآوری تمام زوجین نیازمند مشوق های اقتصادی و فرهنگسازی باشد برای زوجین نابارور نیاز به مشوق و فرهنگسازی نیست بلکه این زوجین خود با تمایل بالا به فرزندآوری گرایش دارند.

وی افزود: در ایران زیرساخت های لازم درمان ناباروری وجود ندارد. مراکز درمان ناباروری و فلوشیپ ها بشدت در ایران کم است و قبل از اینکه بودجه ای به حوزه ناباروری اختصاص یابد باید به تقویت زیرساخت ها تعلق گیرد. اگر بودجه به درمان ناباروری تعلق گیرد که نمی‌گیرد در ابتدا باید به زیرساخت ها پرداخته شود. تا اینکه بدون هدف به ناباروری تعلق گیرد.

قاسمی تصریح کرد: در ایران هیچ مشوق اقتصادی در حوزه جمعیت و خانواده در نظر گرفته نشده است. در مجلس نهم و دهم طرحی مطرح شد که با شکست مواجه شد و تصویب نشد. امروز طرحی در مجلس مطرح شده است با عنوان حفظ جوانی و حمایت از خانواده در کمیسیون مشترک این طرح اصل 85 است و قرار شده اصل آن در صحن علنی بررسی شود و بعد از آن به کمیسیون ها ارجاع داده شود. احتمال اینکه این طرح تصویب شود بسیار کم است زیرا هفت سال از گذشت سیاست ها و 9 سال از هشدارهای کارشناسان جمعیت می‌گذرد و هیچ مشوقی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: با این حال وقتی مشوقی در ایران وجود نداشته است چگونه می توان آن را با کشورهای دیگر مقایسه کرد در طرحی که به عنوان طرح جوانی و حمایت از خانواده‌ها مطرح شده است از خانواده ها حمایت می کند از مادرها از پدرها از مشوق های مالی و اقتصادی در نظر گرفته شده است. امیدواریم که این طرح تصویب شود و به قانون تبدیل شود.

علیرضا لاور مشاور و معاون آموزشی بنیاد ملی خانواده هم در این نشست درباره این سوال که بین مولفه های فرهنگی و اقتصادی کدام یک از مولفه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ گفت: اقتصاد و فرهنگ دو کلان موضوع هستند که اقتصاد خود دنباله فرهنگ است. خیلی از رفتارهای افراد که هزینه فرزندآوری را افزایش می دهد ریشه در فرهنگ و ریشه در سبک زندگی افراد دارد.

وی افزود: شناخت ریشه ها و اسباب و علل ها از مسائل اقتصادی مهم تر است زیرا ممکن است با وضعیت اقتصادی خوب و دارایی بالا افراد فرزند آوری نکنند.

لارو تاکید کرد: بنابراین با تامل در این مبحث می بینیم که مشکل مسئله جمعیت بیشتر از آنکه اقتصادی باشد فرهنگی است.

وی گفت: قبل از اینکه بحران اقتصادی را حل کنیم ابتدا باید ریشه ها و اساس فرهنگی را بدانیم و شروع به حل آنها کنیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها