کد خبر: 466379
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اعتراضات میانمار| فیس‌بوک صفحه ارتش میانمار را مسدود کرد

در دومین هفته از اعتراضات میانمار در حالی که پلیس یک بازیگر مشهور را که به جرم مخالفت با کودتای نظامی تحت تعقیب بود دستگیر کرده و هزاران نفر برای اعتراضات گسترده تجمع کرده‌اند، فیس‌بوک صفحه اصلی ارتش میانمار را به دلیل نقض قوانین منع تحریک خشونت مسدود کرده است.

اعتراضات میانمار| فیس‌بوک صفحه ارتش میانمار را مسدود کرد
کد خبر: 466379
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در دومین هفته از اعتراضات میانمار در حالی که پلیس یک بازیگر مشهور را که به جرم مخالفت با کودتای نظامی تحت تعقیب بود دستگیر کرده و هزاران نفر برای اعتراضات گسترده تجمع کرده‌اند، فیس‌بوک صفحه اصلی ارتش میانمار را به دلیل نقض قوانین منع تحریک خشونت مسدود کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «گاردین»، فیس‌بوک اعلام کرده که صفحه ارتش یا Tatmadaw را تحت استانداردهای منع تحریک خشونت حذف کرده است.

در بیانیه فیس‌بوک نوشته شده: «در راستای سیاست‌های جهانی‌مان، صفحه «تیم اطلاعات خبری موثق تاتماداو» را به خاطر نقض‌های مکرر استانداردهایمان در زمینه منع تحریک خشونت و هماهنگی آسیب‌ها از فیس‌بوک حذف کردیم.»

ممنوعیت فیس‌بوک در حالی صورت گرفت که اینترنت برای هفتمین شب متوالی در میانمار مسدود شده بود.

همزمان با شروع تجمع در 2 شهر بزرگ یانگون و ماندالای، اخباری مبنی بر دستگیری بازیگر معروف لو مین منتشر شد. او یکی از 6 سلبریتی‌ای به شمار می‌رفت که به گفته ارتش، از روز چهارشنبه به دلیل تشویق کارمندان دولت برای پیوستن به اعتراضات تحت تعقیب بود. این اتهامات می‌توانند 2 سال زندان به همراه داشته باشند.

لو مین

این بازیگر که در هزار فیلم سینمایی نقش داشته و جوایز بی‌شماری در کشور خود به دست آورده در چندین تجمع اعتراضی شرکت کرده بود.

همسر لو مین، خین سبای اوو، در ویدئویی که در صفحه فیس‌بوکش منتشر شده گفته که اوایل روز یکشنبه پلیس به خانه آنها در یانگون آمده و همسرش را با خود برده است: «آنها به زور در را باز کردند و او را بردند و به من نگفتند که کجا می‌برندش. نمی‌توانستم جلوی آنها را بگیرم. آنها به من نگفتند.»

با این حال به نظر می‌رسد خشونت نیروهای امنیتی در روزهای اخیر تاثیری بر رویکرد تظاهرات‌کنندگان نگذاشته است.

روز دوشنبه در شهر یانگون چندین هزار جوان در 2 محله جمع شدند و شعار دادند. تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها حاکی از آن است که صدها نفر نیز در دومین شهر بزرگ میانمار، شهر ماندالای، به صورت مسالمت‌آمیز در تظاهرات شرکت کرده‌اند.

میانمار

یین نایین هموی یکی از معترضان در یانگون می‌گوید: «امروز تعداد تظاهرات‌کنندگان افزایش خواهد یافت و ما متوقف نخواهیم شد. ما به هدف خود برای رسیدن به دموکراسی ادامه خواهیم داد.»

مردم همچنین در شهرهای مرکزی مونیوا و باگان و شهرهای جنوبی داوی و میئیک نیز راهپیمایی کردند. در شهر میتکیانا در شمال کشور که طی روزهای اخیر صحنه برخوردهای خشونت‌آمیز بوده مردم به یاد معترضان کشته‌شده گل گذاشتند.

یک معترض جوان در ماندالای رو به جمعیت می‌گوید: «آنها سر شهروندان غیرمسلح را نشانه گرفتند. آنها آینده ما را هدف گرفتند.»

انجمن مددکاری زندانیان سیاسی روز شنبه اعلام کرد که تا به حال 569 نفر در رابطه با کودتا دستگیر، متهم یا مجازات شده‌اند.

در اعتراضات روز شنبه اعضای اقلیت‌های قومی، شاعران، رپرها و کارگران حمل‌ونقل در مکان‌های مختلف راهپیمایی کردند. اما وقتی پلیس و سربازان با کارگران اعتصاب‌کننده کارخانه کشتی در ماندالای روبه‌رو شدند تنش‌ها به سرعت افزایش یافت.

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند نیروهای امنیتی به سمت تظاهرات‌کنندگان شلیک می‌کنند و شاهدان گفته‌اند که فشنگ‌های گلوله‌های جنگی و گلوله‌های پلاستیکی را پیدا کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها 2 نفر با شلیک نیروهای امنیتی کشته و 20 نفر زخمی شده‌اند.

میانمار

با وجود خشونت‌ها، اعتراضات میانمار و جنبش نافرمانی مدنی این کشور هیچ نشانی از خاموشی ندارد. بر خلاف اعتراضات قبلی مخالفان در طول تقریباً نیم قرن حکومت نظامیان در میانمار که سال 2011 پایان یافت، اعتراضات 2 هفته گذشته اغلب مسالمت‌آمیز بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها