کد خبر: 466441
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ۱۳:۳۲:۰۰
| |

ایران می‌تواند سرآغازگر مطالبه‌‌گری برای موضوع زیست بشریت به عنوان یک آرمان بین‌المللی باشد / محسن رضایی تحلیل می‌کند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیشنهاد می‌شود صندوق بین‌المللی مقابله با تغییرات اقلیمی ایجاد و از همه کشورها متناسب با سهم آنها در آلودگی محیط زیست، مالیات اخذ شود.

ایران می‌تواند سرآغازگر مطالبه‌‌گری برای موضوع زیست بشریت به عنوان یک آرمان بین‌المللی باشد / محسن رضایی تحلیل می‌کند
کد خبر: 466441
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ۱۳:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن رضایی روز یکشنبه در جلسه کمیته تغییر اقلیم مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور استادان دانشگاه های اصفهان در دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: در صورت راه اندازی چنین صندوقی، مالیات اخذ شده از کشورها برای مقابله با مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم و تخریب محیط زیست استفاده خواهد شد.

وی منشا اصلی تغییر اقلیم را کشورهای صنعتی از جمله امریکا و چین دانست و گفت: عده ای در دنیا عنوان می کنند که همه کشورها باید بطور مساوی گازهای گلخانه ای را کاهش دهند اما نمی توانیم آن را به سادگی قبول کنیم زیرا ما در ابتدای توسعه قرار داریم و از طرفی، برخی کشورها، سهم بسیار بیشتری در آلودگی محیط زیست و تغییر اقلیم دارند.

رضایی با بیان اینکه هرگاه جمهوری خواهان در امریکا بر سر کار می آیند از مجامع زیست محیطی خارج می شوند، اضافه کرد: هرگاه دموکرات ها می آیند، به این مجامع می پیوندند اما قانون ظالمانه ای دارند که زیان ناشی از آلودگی را بطور مساوی به کشورها تحمیل می کنند و خودشان نسبت به نقشی که در تغییر اقلیم دارند، کمتر هزینه می پردازند.

وی با بیان اینکه چشم انداز وضعیت محیط زیست بسیار خطیر است و مخاطرات جدی در آینده وجود دارد، تصریح کرد: بیشتر مخاطرات زیست محیطی ناشی از انقلاب صنعتی است و امریکا در 20 درصد از تغییر اقلیم دنیا، نقش دارد اما هزینه ای بابت آن نمی پردازد.

وی با بیان اینکه ما باید مساله تغییر اقلیم و محیط زیست را به حرکتی مستقل از دولت ها برای حفظ آینده بشریت تبدیل کنیم، اضافه کرد: اهمیت مسائل زیست محیطی کمتر از حقوق بشر نیست و وقتی تخریب می شود همه بشریت آسیب می بیند.

رضایی ادامه داد: کسانی که به محیط زیست آسیب وارد می کنند باید مورد مطالبه گری یک نهاد بین المللی مستقل از قدرت ها و دولت ها قرار گیرد و ایران می تواند سرآغازگر چنین مطالبه گری بین المللی مستقل باشد و موضوع زیست بشریت را به عنوان آرمان بین المللی دنبال کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ما نیاز داریم در این زمینه با جامعه نخبگان کشورهای اسلامی یا مستقل همکاری کنیم بعنوان مثال دانشگاه اصفهان در قالب همایش بین المللی از صاحبنظران کشورهای دیگر برای این موضوع دعوت کند.

رضایی با بیان اینکه ما حرکتی را در این زمینه شروع کردیم و از نخبگان کشور می خواهیم کمک کنند، تصریح کرد: این کار را از اصفهان آغاز کردیم زیرا به شدت تحت تاثیر مسائل زیست محیطی مانند خشک شدن زاینده رود، کاهش بارش ها، بیابان زایی، ریزگردها، حاشیه نشینی و افزایش بیماری ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه کمیته تغییر اقلیم، نخستین حرکت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای جمع سپاری صاحبنظران محیط زیست و تغییر اقلیم است و اولین جلسه آن امروز در اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: این نشست ها ادامه خواهد یافت تا جامعه نخبگی کشور در این زمینه، فراتر از مسائل سیاسی و درگیری های اجتماعی بوجود آید و منافع ملی کشورمان را پیگیری کند.

رضایی با تاکید بر اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام فراتر از مسائل سیاسی، بیشتر باید منافع ملی و ارزش های حیاتی را دنبال کند، افزود: این کار بدون همکاری نخبگان امکانپذیر نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به سیاست های کلی محیط زیست اشاره و خاطرنشان کرد: در بندهای چهار تا هفت این سیاست ها بطور جدی به این موضوع توجه شده است و اگر به قوانین جامع تبدیل شوند تاثیر مهمی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ما باید از هم اکنون به فکر مقابله با مخاطرات ایجاد شده باشیم زیرا مشکلات ناشی از تغییر اقلیم یک شبه حل نمی شود، از جامعه نخبگان و دانشگاهی کشور خواست تا در این زمینه مطالعه و پژوهش کنند و راهکارهایی را به دولت و مجلس پیشنهاد دهند.

رضایی با تاکید بر اینکه لازم است اختیارات متولی بخش محیط زیست کامل مشخص باشد تا بتوان آن را بیشتر کنترل کرد، افزود: برای نمونه درباره رودخانه زاینده رود اگر یک سامانه برای آن تعریف شود در صورتی که اگر کم آبی یا پُر آبی باشد باید عادلانه تقسیم شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تاکید بر اینکه دستکاری در محیط زیست، انسان را تنبیه می کند، گفت: زاینده رود، موجودی زنده است که اگر طرح جامعی برای آن از پایین دست تا سر ریزها نباشد ، دچار مرگ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر صنایع بزرگ باید مسائل هویتی مانند صنایع دستی و هنرهای اصفهان نیز با دید جامع نگاه شود، خاطرنشان کرد: طرح کاملی برای توسعه اقتصادی اصفهان طراحی شد تا بهترین اقتصاد منطقه را داشته باشد و علاوه بر پاسداشت هویت تاریخی و فرهنگسازی، به مساله تولید علم، فناوری و صنعت توجه شود.

در این نشست جمعی از استادان دانشگاه های مختلف استان از جمله اصفهان، صنعتی اصفهان و علوم پزشکی اصفهان به بیان نظرات و دغدغه های خود درباره تغییر اقلیم و مسائل زیست محیطی پرداختند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها