«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چطور برای کودکان خود اپلیکیشن‌های آموزشی انتخاب کنیم؟

انتخاب برنامه‌های آموزشی مناسب برای کودکان به یکی از معضلات والدین بدل شده است. والدین می‌بایست برنامه‌هایی را برای کودکان انتخاب کنند که استانداردهای آموزشی لازم را داشته باشند.

چطور برای کودکان خود اپلیکیشن‌های آموزشی انتخاب کنیم؟
کد خبر: 466449
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۹ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- قرنطینه و تعطیلی مدارس زندگی ما را به سمت آموزش‌های آنلاین سوق داد. این امر موجب ترغیب کودکان و والدین شده تا از اپلیکیشن‌ها و رسانه‌های دیجیتالی بیشتر از شیوع همه‌گیری استفاده کنند. اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند برای کسانی که فرزند کوچک دارند منابع ارزشمندی برای اهداف آموزشی هستند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، والدین هنگام انتخاب اپلیکیشن‌های موبایل معمولاً سردرگم می‌شوند. صدها برنامه در فروشگاه‌های اینترنتی موجود است که ادعا می‌کنند با اهداف آموزشی طراحی شده‌اند، اما متاسفانه بیشتر این اپلیکیشن‌ها تنها اهداف تبلیغاتی را دنبال می‌کنند و ارزش آموزشی زیادی ندارند.

بعضی از برنامه‌ها مختص یادگیری کودکان هستند؛ اما انتخاب برنامه درست از میان تمام این برنامه‌ها کاری دشوار است. ما با تحقیقاتی که انجام داده‌ایم برخی از ویژگی‌های مهم اپلیکیشن‌هایی را که برای آموزش کودکان مفید است برشمرده‌ایم:

پیدا کردن سوزن در انبار کاه

کودک

در مطالعه‌ای که از بررسی 36 تحقیق (با شرکت بیش از چهار هزار کودک حداکثر پنج‌ساله) انجام گرفت مشخص شد کودکان در این سن می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های لمسی مطالبی را یاد بگیرند. در این تحقیق روشن شد که کودکان بزرگ‌تر نسبت به کودکان کم‌سن قادرند مطالب بیشتری یاد بگیرند.

از برنامه‌های گوشی می‌توان برای فراگیری زبان استفاده کرد. کودکان چهارساله قادرند از برنامه‌هایی که واژه‌های جدید را در طول 10، 12 دقیقه پخش می‌کنند لغات تازه یاد بگیرند. برنامه‌های مختص کودکان اغلب واژه‌های جدید را جدا از متن و مثل فلش‌کارت ارائه می‌کنند. در این تحقیق دریافتیم که کودکان می‌توانند معنای واژگان تازه را به عنوان بخشی از روایت بازی فرا گیرند. در این بازی‌ از تصاویر جالب استفاده می‌شد، اما صدا و تصویر غیرمرتبط با واژه نمایش داده می‌شد تا حواس‌پرتی برای کاربر به حداقل برسد.

کودکان چهار و پنج ساله بعد از استفاده از اپلیکیشن روایت‌محوری که به مدت 20 دقیقه در روز و در طول 10 هفته در خانه پخش می‌شد، نشان دادند که مهارت آنها در خواندن افزایش یافته است. در این برنامه یک خرس کارتونی با کودکان ارتباط برقرار می‌کرد و کارهایی از قبیل دنبال کردن حروف و ترکیب صداها و شکل‌گیری واژگان را به کودکان یاد می‌داد.

ما در تحقیقات خود معیارهایی را برای ارزیابی ارزش یادگیری از طریق برنامه‌های موبایل با هدف آموزش به کودکان پیش از سن دبستان ارائه کردیم. در این بررسی 44 برنامه محبوب برای کودکان تا سن پنج سال از آمازون، گوگل و اپل دانلود شد. ما دریافتیم که بیشتر برنامه‌ها از لحاظ توانایی در آموزش در رتبه پایینی قرار دارند و حتی محبوب‌ترین برنامه نیز کیفیت بالایی ارائه نمی‌دهد.

درست انتخاب کنیم

کودک

پس چطور می‌توان برای فرزند خود برنامه‌های آموزشی مناسب را انتخاب کرد؟ با در نظر گرفتن چهار جنبه زیر که بر اساس تحقیقات انجام‌شده باید هنگام انتخاب اپلیکیشن برای کودکان پیش از سن مدرسه رعایت شود می‌توان از میان انتخاب‌های موجود گزینه مناسب را برگزید.

1- هدف یادگیری: برنامه‌ها برای اینکه از نظر آموزشی واجد شرایط محسوب شوند می‌بایست هدف مشخصی برای آموزش داشته باشند که مهارت‌های اولیه مثل آموزش صداها، حروف، اعداد یا احساسات را در بر گیرد.

2- حل مشکل: یادگیری از طریق برنامه‌های گوشی باید کودک را قادر سازد تا به حل مشکل بپردازد و او را تشویق به استفاده از منطق و خلاقیت خود کنند. این امر می‌تواند در نتیجه کارهایی چون یافتن یک قطعه گمشده یا کشیدن حروف برای تکمیل یک واژه حاصل شود.

3- بازخورد: کودکان هنگامی که بازخورد معنی‌دار، مشخص و سازنده دریافت می‌کنند عملکرد بهتری دارند. این بازخورد می‌بایست از طریق یک پیام صوتی و با استفاده از شخصیت‌های متحرک روی صفحه‌نمایش ظاهر شوند و مخاطب آنها مستقیماً کودک باشد.

4- طرح داستان: یادگیری می‌تواند از طریق روایت‌های جالب صورت گیرد؛ مثلاً شخصیت‌های موجود در برنامه می‌توانند به دنبال گنج بروند و در راه رسیدن به گنج وظایفی تعیین شود که کودکان انجام دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها