جنگ با کرونا در گیلان یک ساله شد / تشدید مراقبت‌ها برای مقابله با ویروس جهش یافته

خبر ورود ویروس جدید کرونا به گیلان و مرگ 2 نفر بر اثر ابتلا به آن یک سال پیش در همین ایام، تأیید و گیلان پس از قم به عنوان دومین استان دچار بحران شیوع ویروس کرونا در کشور شد.

جنگ با کرونا در گیلان یک ساله شد / تشدید مراقبت‌ها برای مقابله با ویروس جهش یافته
کد خبر: 466517
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ۲۰:۱۲:۳۲

اعتمادآنلاین| خبر ورود ویروس جدید کرونا به گیلان و مرگ 2 نفر بر اثر ابتلا به آن یک سال پیش در همین ایام، تأیید و گیلان پس از قم به عنوان دومین استان دچار بحران شیوع ویروس کرونا در کشور شد.

با اجرای محدودیت‌های کرونایی، این استان شمالی به مرور در منحنی کاهش و افزایش نسبی آمار بیماران مبتلایان به کووید 19 قرار گرفت.

در حال حاضر نیز با ظهور ویروس جهش یافته، نگرانی‌ها افزایش یافته و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی همچنان بهترین راه قطع چرخه انتقال این ویروس اعلام شده است.

گرامیداشت یاد شهدای عرصه سلامت و درگذشتگان ناشی از کرونا


ارسلان زارع، استاندار گیلان روز گذشته در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا با قدردانی از مجاهدت‌های کادر ایثارگر درمان استان در یک سالی که از شیوع بیماری می‌گذرد، یاد شهدای عرصه سلامت را گرامی داشت.

او با بیان اینکه ظهور ویروس جهش یافته، اهمیت و ضرورت رعایت بیش از پیش توصیه‌های بهداشتی در تمامی گروه‌های سنی را فزون‌تر می‌کند، گفت: همه اقشار جامعه باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند.

استاندار گیلان با یادآوری اینکه اسفند ماه سال گذشته نخستین نمونه مثبت کرونا در این استان اعلام شد؛ به تلاش‌های کادر درمان، پرستاران و پزشکان در یک سال اخیر اشاره کرد و افزود: از مجاهدت‌ها و جانفشانی‌های وصف ناپذیر آنها برای تأمین سلامت مردم قدردانی و برای شهدای سلامت علو درجات را مسألت می‌کنیم.

زارع تمهید مقدمات برگزاری یادواره رسانه‌ای شهدای سلامت و متوفیان ناشی از کرونا را از مصوبات ستاد استانی مدیریت کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: این یادواره در بستر فضای مجازی و شبکه استانی باران برگزار می‌شود.

او ادامه داد: در یک سال گذشته کارگروه درمان برای تأمین تجهیزات، زیرساخت‌ها و افزایش بکارگیری نیرو‌های انسانی، کارگروه تولید، توزیع و نظارت برای تأمین البسه، ماسک و ملزومات مورد نیاز بهداشتی کادر درمان و مردم و اصناف نقش آفرینی‌های موثری داشتند.

استاندار گیلان تصریح کرد: مشارکت مردم به‌عنوان مهمترین و موثرترین مولفه در پیشگیری از شیوع بیماری نیز از طریق تولیدات کارگروه رسانه و فضای مجازی به ثمر نشست که تلاش‌های موثر اصحاب رسانه و نهاد‌های متولی قابل تقدیر است.

رعایت توصیه‌های بهداشتی در تمامی سنین بیشتر شود

ارسلان زارع


زارع به شناسایی گونه جدیدی از ویروس کرونا در کشور که منشا آن از اروپا اعلام شده است، اشاره کرد و گفت: متأسفانه افرادی هم در کشورمان به دلیل ابتلا به آن، جان باخته اند.

او افزود: رعایت تمامی دستورالعمل‌ها و الزامات بهداشتی، تنها راه غلبه بر بیماری است و باید همه مردم نسبت به این امر توجه جدی داشته باشند و مراقبت‌ها با توجه به ویروس جهش یافته، افزایش یابد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به تلاش‌ها برای ساخت داروی مناسب درمان این بیماری و واکسن آن یادآور شد: مراعات توصیه‌های مراقبتی، استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها، پرهیز از شکل‌گیری اجتماعات انسانی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی همچنان راه اصلی مقابله با ویروس کرونا است.

زارع ادامه داد: سبک جدیدی از زندگی که تقریبا بین بخش‌هایی از جامعه رواج یافته است، باید عمومیت بیشتری داشته باشد تا دوباره ناگزیر از بازگشت به شرایط دشوار گذشته نباشیم.

تداوم محدودیت‌های کرونایی و ممنوعیت سفر به گیلان

محدودیت کرونایی


او به آخرین بررسی‌ها از شرایط کرونایی این استان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون 4 شهرستان تالش، املش، ماسال و سیاهکل در وضعیت آبی، شهرستان‌های رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا، لاهیجان و آستانه اشرفیه در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت زرد کرونایی هستند.

رئیس ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا در گیلان افزود: کاهش میزان بستری‌های مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان نشان دهنده قطع زنجیره بیماری نیست و وضعیت آبی شهر‌ها نباید منجر به عادی انگاری شود.

زارع ادامه داد: این رنگ بندی‌ها نشان دهنده میزان توجه و رعایت مردم و ساکنان شهرستان‌ها به توصیه‌ها و الزامات بهداشتی است.

او به در پیش بودن نوروز و رونق کسب‌وکار‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: مراعات الزامات بهداشتی و دستورالعمل‌ها، نقش مستقیمی در ادامه فعالیت اصناف دارد.

استاندار گیلان یادآور شد: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر به شهرستان‌های با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است و علاوه بر پابرجا بودن جرائم تعیین شده برای سفر به این شهرها، از برپایی هرگونه اقامتگاه موقت در تمامی شهر‌ها با هر وضعیت رنگ بندی نیز جلوگیری می‌شود.

زارع همچنین به قرار داشتن در ماه پرفضیلت رجب اشاره و تصریح کرد: هرگونه تصمیم گیری در خصوص برپایی مراسم معنوی اعتکاف موکول به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است.

آخرین وضعیت کرونا در گیلان

آبتین حیدرزاده


آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در 24 ساعت گذشته یک هزار و 79 مورد تست کرونا از افراد دارای علائم مشکوک به این بیماری در استان گرفتیم که نتیجه 194 مورد از تست‌ها مثبت شده است.

او افزود: 75 نفر از افرادی که تست کرونای آنها مثبت شد، در شبانه روز گذشته در بیمارستان‌های استان گیلان بستری شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: در حال حاضر 358 بیمار مبتلا به کووید 19 در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

حیدرزاده تصریح کرد: برای مهار و مقابله با ویروس کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی‌ها همچنان باید مورد توجه قرار گیرد.

رودبار در معرض خطر ویروس جهش یافته کرونا

فرماندار رودبار


هوشنگ عباسقلی زاده، فرماندار رودبار نیز در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونای این شهرستان گفت: شهروندان اکثر مناطق رودبار به دلیل ارتباط دائم با خارج استان در معرض خطر هستند.

او افزود: اگر چه برای ارتزاق افراد و معیشت آنان نگران هستیم، اما بهداشت و سلامت شهروندان اولویت دارد و ناگزیریم برخی محدودیت‌ها را اعمال کنیم.

فرماندار رودبار با بیان اینکه تمام ادارات و نهاد‌ها ملزم به رعایت مصوبات قرارگاه هستند، اظهار داشت: پلیس هم محدودیت‌های تردد را در راستای تدابیر ستاد‌های ملی و استانی در ورودی‌ها و خروجی‌های این شهرستان اجرا می‌کند.

عباسقلی زاده ادامه داد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به صورت مستمر معابر و اماکن پرتردد را ضد عفونی کنند و مدیران ادارات هم نسبت به اجرا و نظارت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی به صورت جدی اقدام کنند.

او با اظهار تأسف از انتشار اطلاعیه‌های مراسم ترحیم تصریح کرد: شرایط متفاوتی را داریم و با درک شرایط خانواده‌های عزادار انتظار داریم از برگزاری تجمعات و مراسم‌ امتناع شود، در غیر این صورت صاحبان مراسم، چاپخانه ها، اداره فرهنگ و ارشاد و دیگر ادارات مرتبط مشمول الزامات قانونی در این شرایط خطیر می‌شوند.

عادی انگاری موجب افزایش مجدد آمار کرونا می‌شود

محمد حیدری


محمد حیدری، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری صومعه سرا هم در جلسه مدیریت کرونای این شهرستان از مجموعه اقدامات و تلاش‌های انجام شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد.

او با بیان اینکه کادر درمان به عنوان مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، افزود: شهدای بسیاری در یک سال گذشته در این راه تقدیم شده است.

معاون فرماندار صومعه سرا اظهار داشت: با توجه به وضعیت کرونایی نارنجی این شهرستان، لازم است دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان جدی گرفته شود.

حیدری با تأکید بر اینکه عادی انگاری موجب افزایش مجدد آمار کرونا می‌شود، تصریح کرد: بازدید از اصناف پرخطر باید در دستور کار قرار گیرد و با متخلفان برخورد شود.

حفظ سلامت جامعه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

آیت الله حسینی اشکوری


آیت‌الله سیدعلی حسینی اشکوری، نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری نیز با اشاره به سالگشت شیوع ویروس کرونا در گیلان، از زحمات کادر بهداشت و درمان این استان تقدیر کرد و از مردم به ویژه گیلانیان خواست به دستورات و شیوه نامه‌های وزارت بهداشت توجه و عمل کنند.

او چرخه زندگی را چرخه آزمون و امتحان عنوان کرد و گفت: در این چرخه، زمانی حوادثی پیش می‌آید که انسان را در معرض امتحان قرار می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران افزود: گسترش شیوع کرونا در جهان به‌ویژه ایران یکی از بزرگ‌ترین بلیه به شمار می‌رود.

آیت‌الله اشکوری اظهار داشت: کادر بهداشت و درمان در یک سال اخیر در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا از هیچ مجاهدتی دریغ نورزید و در این مسیر، شهدایی را در راه نجات جان همنوعان خود، تقدیم کرد.

او هشدار‌های وزارت بهداشت و اعمال محدودیت‌ها در جامعه را به نفع مردم دانست و تصریح کرد: اگر وزارت بهداشت مضایقی را برای ما ایجاد می‌کند، برای حفظ و صیانت ما و کاهش وارد آمدن آسیب از این بلیه است و ما باید ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قدردان مدافعان سلامت نیز باشیم.

از کمبود و کمیابی ماسک تا افزایش تولید و صادرات آن از گیلان

آرش فرزام صفت


در یک سال گذشته به خصوص در ماه‌های نخست شیوع ویروس کرونا، افزایش تقاضا برای استفاده از ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده، سوء استفاده سودجویان و کمبود و کمیابی این اقلام بهداشتی در استان گیلان را به دنبال داشت.

به مرور به همت مردم، گروه‌های جهادی و کارگروه تولید، توزیع و نظارت ستاد استانی مدیریت کرونا، تلاش برای افزایش تولید و تأمین ماسک در گیلان ادامه یافت و هم اکنون به مرحله صادرات ماسک از این استان رسیده است.

آرش فرزام صفت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه ماسک‌های گیلانی به خارج از استان و کشور صادر می‌شود، گفت: در هفته گذشته 2 میلیون و 500 هزار عدد ماسک در واحد‌های تولیدی این استان تولید شده است.

او افزود: بیش از یک میلیون عدد از این ماسک‌ها مازاد بر مصرف است که رایزنی‌ها برای صادرات آن آغاز شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان تصریح کرد: در حال حاضر روزانه 417 هزار عدد ماسک در این استان تولید می‌شود که میزان ماسک مازاد آن در ماه 4 میلیون عدد است.

افزایش نگرانی‌ها با ظهور ویروس جهش یافته کرونا

ضدعفونی کردن


جنگ با کرونا در ایران و گیلان یک ساله شد. آسیب ها، کاستی‌ها، ضعف‌ها و قوت‌ها و راهکار‌ها در عرصه این جنگ جهانی کم و بیش بر همگان آشکار است.

واکسیناسیون علیه بیماری کووید 19 آغاز شده است و تا زمان کشف درمان قطعی و واکسیناسیون عمومی کرونا باید به فکر پیشگیری و تشدید مراقبت‌ها بود.

در حال حاضر نگرانی‌ها از نوع جهش یافته ویروس کرونا افزایش یافته است.

وزارت بهداشت در همین راستا از مردم خواست به شدت مراقب باشند و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با ویروس جهش یافته کرونا را به طور جدی مورد توجه قرار دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها