بازار بیت‌کوین یک‌تریلیون دلار

عبور ارزش بازار بیت‌کوین از یک تریلیون دلار همزمان با حرکت قیمت به بالای سطح 53,000 دلار می‌تواند انگیزه و محرک خوبی برای جذب خریداران جدید (چه خرد و چه سازمانی) به این حوزه باشد.

بازار بیت‌کوین یک‌تریلیون دلار
کد خبر: 466570
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ۰۸:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| عبور ارزش بازار بیت‌کوین از یک تریلیون دلار همزمان با حرکت قیمت به بالای سطح 53,000 دلار می‌تواند انگیزه و محرک خوبی برای جذب خریداران جدید (چه خرد و چه سازمانی) به این حوزه باشد. ارزش بازار بیت‌کوین سرانجام در روز 19 فوریه، به عدد یک تریلیون دلار رسیده است. این امر یک نقطه عطف مهم خواهد بود، زیرا بزرگ‌شدن بیت‌کوین، سرمایه‌گذاران جدیدی را به‌سمت تخصیص بخشی از پرتفوی خود به این دارایی دیجیتال سوق داده است. با وجود این، در حال حاضر دیدگاه‌های ضد و نقیضی در ارتباط با آینده بیت‌کوین در میان تحلیل‌گران و فعالین وجود دارد. طبیعت معاملات 24ساعته و بدون استراحت بازار ارزهای دیجیتال بدان معنی است که این بازارها همیشه در جایی از کره زمین فعال هستند. همچنین از آنجا که بازار صعودی فعلی توجه گسترده‌تری را میان سرمایه‌گذاران خرده‌فروش و نهادی به خود جلب کرده است، به نظر می‌رسد که روند کاهش حجم معاملات در آخر هفته‌ها دیگر چندان مشهود نباشد. در عین حال که بازارهای سنتی در تعطیلات آخر هفته بسته می‌شوند، شتاب صعودی حرکت بیت‌کوین و آلت کوین‌ها هیچ نشانه‌ای مبنی بر تضعیف از خود نشان نمی‌دهد. داده‌های تاریخی اخیر نشان می‌دهد که امواج صعودی (رالی) بیت‌کوین در سال 2021 میلادی تمایل دارند تا در آخر هفته‌ها به وقوع بپیوندند. در حال حاضر دیدگاه‌های ضد و نقیضی در ارتباط با آینده بیت‌کوین در میان تحلیل‌گران و فعالین وجود دارد. برای مثال در عین حال که بابی لی، مدیر عامل و بنیان‌گذار کیف پول رمزنگاری بالت (Ballet) معتقد است که رشد قیمت بیت‌کوین ممکن است تداوم داشته باشد و احتمال افزایش آن تا 200 الی 250 هزار دلار وجود دارد...

تحلیل‌گران شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی و چندملیتی جی‌پی مورگان چیس (JPM) معتقدند که بیت‌کوین بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن ارزیابی شده است و رفتاری مشابه دارایی‌های چرخه‌ای از خود نشان می‌دهد. این گروه همچنین دارایی‌های دیجیتال را ضعیف‌ترین ابزار به‌منظور پوشش عمده ریسک سهام نامیده‌اند. در این میان شرکت مایکرواستراتژی (MicroStrategy) اعلام کرده که 900 میلیون دلار دیگر بیت‌کوین خواهد خرید. به گزارش کوین‌تلگراف، داده‌های گلاسنود (Glassnode)، شرکت تحلیل داده‌های بلاک چین، بیان‌گر این است که سرمایه‌گذاران حقیقی با ارزش دارایی‌های بالا همچنان به تزریق سرمایه خود به بیت‌کوین ادامه می‌دهند. در واقع تعداد آدرس‌های بیت‌کوین که ارزشی بالغ بر 1 میلیون دلار بیت‌کوین در اختیار دارند، به 94 هزار رسیده است. با حرکت بیت‌کوین تا قیمت 56 هزار دلار، قراردادهای اختیار منتهی به جمعه گذشته، کاملاً به‌نفع خریداران منقضی شده است. پس از افزایش 160 درصدی قیمت طی سه ماه گذشته، نرخ قراردادهای اختیار باز بیت‌کوین (Open interest) به رکورد جدید 12 میلیارد دلار رسیده است. اگرچه این عدد به طرز غیرمعمولی زیاد به‌نظر می‌رسد، اما منطقی است که با عبور ارزش بازار بیت‌کوین از 1 تریلیون دلار، این رقم رشد بیشتری را به ثبت برساند.

بیل‌ گیتس: رویکردم درباره بیت‌کوین خنثی است

البته دیدگاه‌های منفی و شاید خنثی از سوی افراد معروف هم نسبت به بیت‌کوین وجود دارد. بیل گیتس، بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت، با بیان اینکه دیدگاهی خنثی در مورد بیت‌کوین به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری دارد، معتقد است که دنیا بدون ارزهای دیجیتال جای بهتری خواهد بود. بیل گیتس در دو مصاحبه جداگانه به تشریح رویکرد خود در مورد بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال پرداخت. او در مصاحبه اول که با شبکه سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) انجام شد، در پاسخ به این پرسش که استخراج بیت‌کوین چه تغییرات اقلیمی‌ای ایجاد می‌کند، گفت: «من بیت‌کوین ندارم. در نتیجه رویکردم خنثی است. بیت‌کوین می‌تواند با تکیه بر هر جنون و هر پایه و اساسی که دارد بالا و پایین شود و من هم راهی برای پیش‌بینی روند آن در آینده ندارم. من خودم شخصاً به‌فکر تغییر شکل پول به فرمی دیجیتالی‌تر و کاهش هزینه‌های نقل‌وانتقالات مالی هستم، این یک از کارهایی است که در بنیاد گیتس (Gates Foundation) انجام می‌دهیم؛ اما در این بنیاد طوری این کار را می‌کنیم که می‌توان آن را برگشت زد تا از این طریق بتوانیم شفافیت کاملی داشته باشیم و بدانیم چه کسی چه کاری انجام می‌دهد. مسئله فرار مالیاتی یا فعالیت‌های غیرقانونی نیست.» گیتس هیچوقت طرفدار بیت‌کوین نبوده است. او در سال 2018 او با حضور در برنامه‌ای از شبکه سی‌ان‌بی‌سی که وارن بافت و چارلی مونگر، از شرکت برکشایر هاتاوی، هم در آن حضور داشتند در ارتباط با بی‌ارزش بودن بیت‌کوین صحبت کرد. بیل گیتس در آن زمان گفت: «به‌عنوان یک کلاس دارایی، چیزی تولید نمی‌کنید که انتظار داشته باشید ارزشش بالاتر رود. کاملاً شبیه یک سرمایه‌گذاری بر پایه «نظریه احمق‌تر» است.» نظریه احمق‌تر عنوان می‌کند که می‌توان صرف‌نظر از ارزش یک سهام، با خرید و فروش آن در آینده پول در آورد؛ چرا که همیشه فردی احمق‌تر از شما وجود خواهد داشت تا آن را بخرد. در آن زمان قیمت بیت‌کوین 9,300 دلار بود. بیل گیتس در مصاحبه دیگرش با نشریه وال استریت ژورنال که روز پنجشنبه منتشر شد نیز در مورد بیت‌کوین صحبت کرد. او در پاسخ به این سؤال که دنیا با نبود کدام یکی از نوآوری‌های حوزه فناوری جای بهتری خواهد شد، گفت: «نحوه کارکرد امروزه ارزهای دیجیتال، امکان اجرای برخی فعالیت‌های مجرمانه را می‌دهد. خوب می‌شد اگر از شر آنها خلاص می‌شدیم. احتمالاً بهتر بود که می‌گفتم سلاح‌های شیمیایی. این سلاح‌ها واقعاً چیزهای بدی هستند. نباید برای چنین چیزی فناوری داشته باشیم.» بر اساس فهرست ثروتمندترین افراد دنیا که به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود، بیل گیتس در رده چهارم ثروتمندترین افراد دنیا قرار دارد. جف بزوس با 189 میلیارد دلار سرمایه خالص در رده اول قرار دارد. ایلان ماسک و برنارد آرنالت، به‌ترتیب با 182 میلیارد و 159 میلیارد دلار سرمایه در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. علیرغم دیدگاه منفی بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت، این شرکت گواهی ثبت دستگاهی را ثبت کرده است که به افراد امکان می‌دهد با استفاده از انرژی تولید‌شده از فعالیت‌های بدنی، ارزهای دیجیتال استخراج کنند. این دستگاه قرار است امواج مغزی و گرمای بدن در هنگام انجام فعالیت‌های از پیش تعیین‌شده آنلاین مثل استفاده از موتورهای جستجو، ربات‌های گفتگو و مشاهده تبلیغات برای استخراج استفاده کند.

ایلان ماسک: قیمت بیت‌کوین بالا به نظر می‌رسد

ایلان ماسک هم به تازگی با تأکید بر آنکه او یک مهندس است و نه یک سرمایه‌گذار، در توییتر نوشت که قیمت بیت‌کوین و اتریوم بالا به نظر می‌رسد. هرچند او در ادامه نوشت که نگه‌داری بیت‌کوین عاقلانه‌تر از نگهداری پول نقد است. چانگ پنگ ژائو، مدیر‌عامل صرافی بایننس، پنجشنبه پس از افزایش تقاضا برای دوج کوین در این صرافی با بلومبرگ مصاحبه کرد. او در این مصاحبه درباره علاقه ایلان ماسک به دوج کوین صحبت کرد. ژائو با اشاره به اینکه ما در یک جهان غیر‌متمرکز و آزاد هستیم با بیان اینکه هر فردی می‌تواند هر چیزی را دوست داشته باشد، اعلام کرد که از علاقه ایلان نسبت به دوج کوین شگفت‌زده شده است. او در ادامه گفت: «ماسک می‌تواند دوج کوین را به هر دلیلی دوست داشته باشد.» مدیر عامل بایننس با تأکید بر عدم ارتباط ماسک با دوج کوین اشاره کرد که شرکت خودرو‌های الکتریکی ایلان ماسک یعنی تسلا «دوج کوین» خریداری نکرده و بیش از 1.5 میلیارد دلار «بیت‌کوین» خریده است. ایلان ماسک این مصاحبه را در توییتر مشاهده کرد و پاسخ داد: «اقدام تسلا به‌طور مستقیم منعکس‌کننده نظر من نیست. داشتن مقداری بیت‌کوین در مقایسه با پول نقد شیوه‌ای کمتر احمقانه از نگهداری نقدینگی است. برای روشن شدن موضوع این را می‌گویم که من یک سرمایه‌گذار نیستم، من یک مهندس هستم. من در کنار تسلا سهام هیچ شرکتی را ندارم. با این حال، وقتی نرخ سود ارزهای فیات منفی است، فقط از یک احمق بر می‌آید که به این ارزها بسنده کند. بیت‌کوین هم تقریبا به‌اندازه ارزهای فیات آشغال است؛ نکته کلیدی «تقریبا» است.» پیتر شیف از طرفداران طلا که به‌تازگی ماسک و تسلا را به دلیل خرید بیت‌کوین مورد انتقاد شدید قرار داده بود، جمعه در توییتی گفت: «به گفته ایلان ماسک بیت‌کوین تقریباً به اندازه پول فیات آشغال است. پس ماسک هر دو را آشغال می‌داند. من موافقم، من فکر می‌کنم بیت‌کوین که یک پول دیجیتال است حتی از پول کاغذی منتشرشده توسط بانک‌های مرکزی هم مزخرف‌تر است. طلا مزخرف نیست، پول واقعی است و از هر دو آنها بهتر است.» ایلان ماسک این توییت را مشاهده کرد و به شیف این‌گونه پاسخ داد: «ایمیلی که می‌گوید شما طلا دارید معادل با داشتن طلا نیست. شما ممکن است ارز دیجیتال هم داشته باشید. پول فقط داده‌ای است که به ما اجازه می‌دهد زحمت داد‌و‌ستد را نداشته باشیم. این داده مانند همه داده‌ها می‌تواند با تأخیر و خطا همراه باشد. سیستم به تکامل خود ادامه می‌دهد تا تأخیر و خطا را به حداقل برساند. بیت‌کوین و اتریوم بالا به نظر می‌رسد.»

ورود متضرران بورس به حوزه رمزارزها

در ایران هم به نظر می‌رسد در کنار استخراج بیت‌کوین که در ماه‌های گذشته خبرساز شده بود، اکنون با ورود افراد متضرر از بورس به حوزه رمزارزها مواجه هستیم و این مساله واکنش کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس را هم به دنبال داشته است. روزبه شریعتی، از کارشناسان بورس، در این خصوص عنوان کرده بود: «اوایل سال هشدار دادیم دعوت کردن مردم به بورس بدون اینکه آموزش ببینند، اشتباه است. اما مردم دعوت شدند و نتیجه اش این شد. افرادی که در بورس ضرر کردند درحال خرید بیت کوین هستند. آماری خواندم مبنی بر اینکه روزی 2000 میلیارد تومان گردش مالی رمزارز است. چرا باید سرمایهگذاریای که منجر به خروج ارز از کشور میشود انقدر راحت در کشور تبلیغ شود؟» همچنین رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور، وزرای اطلاعات، اقتصاد، صمت و رییس بانک مرکزی نسبت به لزوم اتخاذ تدابیری برای معاملات رمز ارزهای خارجی هشدار داد. مجتبی توانگر، در نامه‌های جداگانه خطاب به حسن روحانی، حجت‌الاسلام علوی، دژپسند، رزم‌حسینی و همتی نوشته است: «متاسفانه بعد از مدیریت مسألهدار دولت در بازار سرمایه، بسیاری از لیدرهای ناصالح سرمایه مردم در فضای مجازی، نسبت به تشویق مردم به خرید رمزارزهای خارجی به‌خصوص بیت‌کوین اقدام کرده‌‌اند و اکنون جستجوی کلمات مربوطه در فضای مجازی از جستجوی کلمه بورس پیشی گرفته است و این یعنی عده‌ای ناآشنا و ناآگاه در جستجوی راهی برای ورود به این حوزه هستند. علاوه بر اینکه این موضوع احتمالا به تشدید خرید غیررسمی ارز برای این منظور منجر می‌شود؛ متاسفانه خرید ریالی رمزارز از درگاه‌های پرداخت داخلی نیز در حال انجام است. و به احتمال فراوان مسأله‌ای شبیه به سکه ثامن در این موضوع، به‌صورت شدیدتر قابل تکرار است. بنابراین دولت محترم لازم است؛ اولا درگاه‌های پرداخت مشکوک به این مبادلات را هرچه سریع‌تر مسدود کنند و ثانیا اقدامات لازم برای شناسایی مسیرهای خرید ارزی بیت‌کوین و تبلیغ‌کنندگان در فضای مجازی را انجام و اجازه ندهند این موضوع باعث ضربه شدید به اقتصاد کشور و بازار سرمایه شود. روری‌ست اقدامات لازم در این خصوص به کمیته اقتصاددیجیتال مجلس شورای اسلامی اطلاع داده شود تا لازم نباشد اقدامات نظارتی بعدی در پیگیری ماجرا انجام گیرد.» با وجود این، همانطور که کارشناسان درباره بورس هم بارها هشدار دادند> لازم است که هنگام ورود به حوزه رمزارزها هم با تنظیم بهینه حد ضرر، ریسک خود را در معاملات کنترل کنید و با ورود و خروج پله‌ای در حمایت و مقاومت‌ها، سرمایه خود را مدیریت کنید. اگر دانش کافی برای معامله‌گری در اختیار ندارید، از ورود به معاملات خودداری کنید و با مراجعه به بخش آموزش تحلیل بازار به‌تدریج این دانش را فرا گیرید.

منبع: روزنامه تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها