فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس:

دادن مهلت سه ماهه به آژانس اشتباه محض است / پیام ترور شهید فخری‌زاده، آماده شدن برای محدودیت‌های جدید است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس پیام حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران را به تاخیر انداختن مصوبه مجلس در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دانست و گفت که دادن مهلت سه‌ماهه اشتباه محض است و نباید در این دام بیفتیم چون در این چند ماه هم هیچ کاری برای لغو تحریم‌ها انجام ندادند.

دادن مهلت سه ماهه به آژانس اشتباه محض است / پیام ترور شهید فخری‌زاده، آماده شدن برای محدودیت‌های جدید است
کد خبر: 466652
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ۱۱:۳۳:۳۹

اعتمادآنلاین| رئیس کمیسیون انرژی مجلس پیام حضور گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران را به تاخیر انداختن مصوبه مجلس در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها دانست و گفت که دادن مهلت سه ماهه اشتباه محض است و نباید در این دام بیفتیم چون در این چند ماه هم هیچ کاری برای لغو تحریم‌ها انجام ندادند.

فریدون عباسی در جلسه علنی امروز دوشنبه و در جریان بررسی بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اخیرا ترور دیگری در کشور رخ داده، این ترورها برای آن است که جامعه ما را برای پذیرش تعهداتی آماده کنند که در برجام مندرج شده است. ترور آقای فخری زاده حاوی پیام دیگری است مبنی بر اینکه باید برای محدودیت‌های دیگر آماده شویم.

وی افزود: چه کسی آقای فخری‌زاده را در سال 92 یعنی در زمان حیاتش ترور کرده و دستور انحلال تشکیلات او را داد. باید به گذشته برگردیم و ببینیم چه اتفاقی افتاده است؟. آژانس در سال 2011 همه مناقشات با ایران را مکتوب کرده و در فضای مجازی منتشر کرد. در سال 2014 یعنی سه سال بعد از آن گزارش حاوی خط ترور می توانستیم این موارد را درک کنیم که چه تخصص‌هایی در جامعه ما ترور شد. در سال 2015 نیز آقای آمانو نوشت که پرونده PMD بسته می شود و به MD تبدیل می شود. یعنی پرونده ایران در 2015 نظامی اعلام شده است. اینها همه در منابع آژانس منتشر شده یعنی در گزارش 2015 آژانس به شورای حکام آمده که ایران در حد مطالعات امکان سنجی و علمی کار کرده است. این مربوط به قبل از 2003 یعنی قبل از 1382 است که پرونده باید با برجام بسته می شد. قرار شد بر اساس آن تحریم‌ها برداشته شود اما این آقایان در سال 92 در جنگ واقع نشده شکست خوردند و معاهده خلع سلاح امضا کردند بعد آن را به عنوان فتح الفتوح معرفی کرده و قهرمان دیپلماسی پوشالی درست کردند. آنها همه دستاوردهای علمی و فنی و اقتدار جمهوری اسلامی را در سال 92 کنار گذاشتند و برای ما قهرمان کاغذی درست کردند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: همین‌هایی که می خواهید دعوت کنید تا امروز برای ما توضیح دهند قبلا برای اغفال نمایندگان راکتور اراک را با چرنوبیل اوکراین مقایسه کردند که دروغ بوده است. چون آن راکتور 3000 مگاوات حرارتی از نوع گرافیتی داشت و راکتور اراک 40 مگاوات از نوع آب سنگین دارد که اتفاقی در آن رخ نمی دهد اما آقایان و نمایندگان مجلس اینطور جلوه دادند که خطر تهدیدمان کرد و خیلی خوب شد که آمریکایی‌ها به ما گیر دادند و آن را تعطیل کردیم وگرنه حادثه ایجاد می شد. آنها ترس در نمایندگانی ایجاد کردند که اطلاعات فنی لازم را ندارند حالا می خواهید همان‌ها را به مجلس دعوت کنید که حرف‌های قبلی ر زده و توجیه کنند.

عباسی یادآور شد: مگر بعد از مصوبه عاقلانه مجلس آن شخص نگفت که بودجه‌ای برای مصوبه وجود ندارد و چرا شورای نگهبان آن را تایید کرده است؟ مگر دولت نمی خواست که در آئین نامه اجرایی مصوب مجلس اخلال ایجاد کند. اگر نمایندگان در این قانون مجازاتی تعیین نکرده بودند محال بود که تا اینجای قانون را اجرا کنند که البته این کار را هم نکردند. آنها زمان خریدند. ما در داخل خودمان افراد سستی داریم. اینهایی که در سال‌های 82 تا 84 مملکت را معطل کردند و در نهایت باید بزرگ جامعه ما فریاد زند که همان دولتی که تعلیق کرد باید تعلیق‌ها را بردارد.

وی افزود: ما با این فضا مواجه‌ایم و باید متوجه باشیم آمدن شخصی به نام گروسی حاوی این پیام است که باید این مصوبه را به تاخیر بیندازید. در این چند ماه هیچ کاری برای لغو تحریم‌ها انجام ندادند. پس دوباره فرصت سه ماه دادن اشتباه محض است و نباید در این دام بیفتیم. همین روش درست است و باید تا رفع کامل تحریم‌ها محکم پیش رویم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت که باید از همان روز مصوبه مجلس همکاری با آژانس را قطع می کردیم تا این فرصت سه ماه آینده داده نشود که اگر می خواستند کاری کنند باید تا الان انجام می دادند پس فریب نخوریم اینطور نیست که بخواهیم وقفه ای گذاشته و چیز جدیدی گیرمان آید. اینها همان‌هایی هستند که می خواستند برجام را برای مسائل موشکی و منطقه ای الگو کنند. حاج قاسم سلیمانی و فخری زاده را از ما گرفتند و مطمئن باشید ترورهای دیگری در راه خواهد بود تا جامعه ما را شرطی کنند.

وی گفت که در این چند روز هیچ موضوعی با کمیسیون انرژی هماهنگ نشده است باید گزارشات فنی را به مجلس می دادند. هیچ تماسی با کمیسیون انرژی گرفته نشده و درخواستی نشده و پاسخی ندادند. اگر هم فرض کنیم که آژانس درست گفته باشد بدانید که آژانس تشکیلات بروکرات است و تا آخر مسئله را دنبال می کند. ما مسئله را در سال 94 بسته ایم و به این لجوج‌ها در جامعه خودمان اجازه دادیم که برجام را اجرا کنند که جامعه دو قطبی نشود و اینها مردم مان را به جان هم نیندازند یعنی کسانی که می خواهند در نظام با غرب بسازند. دیگر این موضوع تمام شد برجام امتحان خود را پس داد و این خسارت محض دلار را نزدیک به 30 هزار تومان کرد و تورم تحمیل کرد.

عباسی افزود: مردم تا کی باید سختی بکشند و مشکلات اقتصادی را تحمل کنند. مجلس با این مصوبه در راس امورقرار می گیرد، پای مصوبه بایستیم و اجازه ندهیم که به شکل‌های گوناگون اجرای مصوبه را به عقب بیندازند. تصمیم با ما نمایندگان است. اگر امروز به رای‌گیری برسیم، با رای قاطع جواب شیفتگان غرب را در مجلس خواهیم داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها