کد خبر: 466666
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ۱۲:۱۶:۵۷
| |

ناصر قوامی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم:

دود تاخیر در تصویب بودجه سالانه به چشم مردم می‌رود

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم گفت: تصویب نشدن بودجه به ضرر مردم و کشور است. اگر نماینده‌ای به منافع مردم فکر کند نباید در تصویب بودجه تاخیر ایجاد کند چون دود این اقدام به چشم مردم می‌رود.

دود تاخیر در تصویب بودجه سالانه به چشم مردم می‌رود
کد خبر: 466666
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ۱۲:۱۶:۵۷

اعتمادآنلاین| براساس قانون وقتی بودجه در دستور کار مجلس قرار دارد باید بدون وقفه بررسی شود. حتی تاکید شده که در چند نوبت و فشرده انجام شود، اما دستورکار دیگری وارد مسئله بودجه نشود.

نمایندگان مجلس یازدهم در ادامه جنجال‌آفرینی‌های خود از صبح امروز بررسی بودجه 1400 را متوقف کرده‌اند. نمایندگان قبل از آغاز صحن علنی، جلسه غیرعلنی تشکیل دادند و آنگونه که در اخبار منتشر شده به بررسی بیانیه مشترک علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و گروسی، رئیس آژنس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخته‌اند. پس از پایان جلسه غیرعلنی جنجال‌ها آغاز شد. نمایندگان در صفحات رسمی خود در توییتر و در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر از توقف بودجه کشور و انتظار برای پاسخگویی دولت درباره این بیانیه دادند.

پس از آن هم که جلسه علنی آغاز شد مجلس براساس قانون وارد بررسی بودجه 1400 نشد و بیانیه مشترک به عنوان دستورکار جدید مجلس اعلام شد.

ناصر قوامی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم درباره امکان تغییر دستور مجلس در حین بررسی بودجه سالانه کشور تاکید می‌کند: نخیر چنین اتفاقی نمی‌تواند رخ دهد. براساس قانون وقتی بودجه در دستور کار مجلس قرار دارد باید بدون وقفه بررسی شود. حتی تاکید شده که در چند نوبت و فشرده انجام شود، اما دستورکار دیگری وارد مسئله بودجه نشود.


او می‌افزاید: بودجه اولویت ویژه دارد و ماده واحده است و وقتی در دستور قرار می‌گیرد، باید همه تبصره و مواد با هم بررسی شود.

قوامی در ادامه توضیح می‌دهد: حتی درباره طرح‌های دیگر هم وقتی یک موضوع در دستورکار قرار می‌گیرد، اولویت داشته که در دستور قرار گرفته و باید براساس همان اولویت بررسی شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم همچنین با تاکید بر این موضوع که تاخیر در تصویب بودجه سالانه کشور عواقب زیادی برای مردم و مملکت به همراه دارد، عنوان می‌کند: تصویب نشدن بودجه به ضرر مردم و کشور است. اگر نماینده‌ای به منافع مردم فکر کند نباید در تصویب بودجه تاخیر ایجاد کند چون دود این اقدام به چشم مردم می‌رود.

او ادامه می‌دهد: به هر حال پروژه‌های عمرانی که همین الان هم متوقف است، متوقف‌تر می‌شود. دولت باید به کامندهای خود حقوق بدهد و با تاخیر در تصویب بودجه مردم و دولت دچار مشکل می‌شوند. بنابراین تصویب نکردن بودجه مستقیما با منافع مردم در ارتباط است.

این نماینده مجلس ششم همچنین درباره بیانیه مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس آژنس بین‌المللی انرژی اتمی که نمایندگان مجلس به آن ایراد دارند و به همین دلیل هم بررسی بودجه را متوقف کرده‌اند، می‌گوید: ارتباطی بین برجام و برنامه‌ هسته‌ای کشور با مجلس وجود ندارد. مجلس قانونی را مصوب کرده و دولت هم براساس آن قانون و شرایط سیاسی و بین‌المللی کشور پیش می‌رود. آنجا مسائل سیاسی وجود دارد که رهبری هم بر آن اشراف کامل دارند. اگر مشکلی در آن وجود داشته باشد خود رهبری در آن دخالت می‌کنند.

گفتنی است که براساس ماده 180 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی بودجه، دستورکار مجلس جز در موارد فوریت دارد و مشخص شده نباید تغییر کند.

در تبصره «و» ماده 180 تاکید شده است: مادام که لایحه برنامه در صحن مجلس مورد بررسی است، مجلس نطق نخواهد داشت و هیچ طرح یا لایحه‌ای جز طرح‌ها و لوایح سه ‌فوریتی و نیز تحقیق و تفحص، استیضاح و رأی اعتماد در دستور قرار نخواهد گرفت و مجلس در تمامی ایام به‌جز ایام تعطیل حداقل شش و حداکثر هشت ساعت جلسه علنی خواهد داشت. در موارد استثناء با تصویب مجلس، این زمان تا ده ساعت قابل افزایش است.

همچنین در تبصره «ه» همین ماده 180 تاکید شده که لایحه بودجه به صورت یک ماده واحد بررسی می شود و بعد از بررسی بودجه، بررسی پیشنهادهای نمایندگان و الحاق آنها و تصویب همه موارد و تبصره‌ها بار دیگر کل بودجه به صورت یک ماده باید به رای نمایندگان گذاشته شود.

منبع: داتیکان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها