غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

مشارکت حداکثری نیازمند تکثر نامزدهاست

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر به طور جدی و عملی شرایط حضور نامزدها از گرایش‌های مختلف در انتخابات 1400 فراهم شود، می‌تواند زمینه حضور گسترده مردم را پای صندوق‌ها فراهم کند.

مشارکت حداکثری نیازمند تکثر نامزدهاست
کد خبر: 466749
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ۱۶:۱۸:۲۷

اعتمادآنلاین| فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: اگر به طور جدی و عملی شرایط حضور نامزدها از گرایش‌های مختلف در انتخابات 1400 فراهم شود، می‌تواند زمینه حضور گسترده مردم را پای صندوق‌ها فراهم کند.

انتخابات ریاست جمهوری در راه است و برخلاف دوره‌های گذشته، کمتر از چهار ماه به زمان رای‌گیری، شور و شوق خاصی در فضای سیاسی جامعه احساس نمی‌شود.

کمتر دوره‌ای بوده که مانند امسال حتی کاندیداهای احتمالی رقابت ریاست جمهوری هم در اسفندماه مشخص نشده باشند؛ گرچه کرونا و عوارض آن بیشترین تاثیر را در کنش‌های جمعی داشته و قطعا یکی از دلایل این سکون سیاسی است اما به هر حال نگرانی برخی دلسوزان انقلاب را برای تداوم حضورهای شورانگیز مردم در انتخابات موجب شده است.

هفته گذشته رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری با درک این شرایط، تاکید همیشگی خود را مبنی بر «اهمیت» انتخاب» و «مهمتر» بودن مشارکت حداکثری، بار دیگر تکرار کردند.

غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت اسلامی در این زمینه گفت: «اتکال نظام جمهوری اسلامی بعد از خداوند متعال به پشتوانه مردمی است؛ همانگونه که در 22 بهمن 57 با حضور گسترده و شعارهای هوشمندانه مردم، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، به طور قطع و یقین تداوم انقلاب و پشتوانه ارزشی نظام و انقلاب به پشتیبانی مردم است.

وی افزود: مردم پیش از پیروزی انقلاب توانستند یک رژیم تا بن دندان مسلح را به زانو درآوردند و در طول چهار دهه گذشته نیز نشان داده شده هرگاه اراده عمومی مردم بر امری قرار گرفته، توفیقات قابل توجه و چشمگیری را نصیب نظام و مردم کرده است؛ بنابراین التزام عملی به حضور مردم و پاسداشت آن توسط کارگزاران نظام، به طور قطع می­‌تواند آینده نظام را در ابعاد مختلف توسعه تضمین کند.

وی ادامه داد: «توجه داشته باشید که بین رشد و توسعه تفاوت است؛ توسعه یعنی افزایش کیفیت زندگی، گسترش فرصت‌های برابر، افزایش حق انتخاب، عدالت اجتماعی، گسترش عدالت اقتصادی و فرصت‌های فراجنسیتی، رفاه عمومی و حوزه‌های مختلف دیگر.

این فعال سیاسی افزود: دستیابی به توسعه با نگاه یک بُعدی و ندیدن مردم در عرصه‌های مختلف و عدم پایبندی به رای مردم غیرممکن خواهد شد. بنابرابن همانطور که رئیس جمهوری نیز تاکید کردند که نظر رهبری مشارکت حداکثری است، باید زمینه این حضور حداکثری مهیا شود.

انصاری، یکی از لوازم مشارکت حداکثری را به رفتار برخی نهادها مربوط دانست و گفت: اگر مردم گزینه‌های مورد نظر خود و کاندیدایی را که همراه با برنامه و راهکارهای اجرایی و عملی برای عبور از بحران‌های بین‌المللی و داخلی است، مشاهده نکنند، طبیعی است که امکان حضورشان به حداقل می‌رسد و شادابی سیاسی و اجتماعی حاصل نخواهد شد.

وی به مشارکت پایین در انتخابات اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: در انتخابات مجلس یازدهم، فضا چنان بود که به جز یک جریان خاص برای هیچ یک از گروه‌های درون نظام امکان کنشگری سیاسی وجود نداشت و نتیجه آن شد که یک مشارکت حداقلی رخ داد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت اسلامی، تاکید کرد: امروز اگر قرار است مشارکت «حداکثری» باشد و این مشارکت بتواند دست دولت، کشور و نظام را در مبادلات و گفت‌وگوهای بین‌المللی و فرصت‌های منطقه‌ای بگیرد و شرایط دستیابی به توسعه را مهیا کند، باید امکان حضور نامزدهای متعدد فراهم شود؛ نامزدهایی با گرایش‌های مختلف که نظام و قانون اساسی و حرکت در چهارچوب‌های قانونی را هم قبول دارند و هم التزام.

انصاری گفت: معتقدم اگر به طور جدی و عملی چنین شرایطی به وجود آید، می‌تواند یک بار دیگر قهر مردم با صندوق‌های رای را برطرف کرده و زمینه حضور گسترده را پای صندوق‌ها فراهم کند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که منتخب مردم به هر میزان که با رای بالاتری در سنگرهای اجرایی حاضر شود، به همان اندازه می‌تواند در کنشگری‌های بین‌المللی و تبادلات دیپلماتیک سیاسی، اقتصادی و... کارآمدی بیشتری را نصیب دولت و نظام کند.

انصاری افزود: «در ادوار گذشته، همیشه در نیمه دوم سال منتهی به انتخابات نامزدها مشخص شده و جلسات تشکیلاتی و گاه تبلیغاتی را کم‌کم آغاز می‌کردند در حالی که برای انتخابات 1400، با اینکه در ماه پایانی سال هستیم و حدود چهارماه بعد زمان رای‌گیری است، هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

وی ادامه داد: به نظرم باید پیامی از سوی دست اندرکاران ارسال شود تا امکان حضور افراد کارآمد را در صحنه رقابت مهیا کند؛ ما سرزمینی داریم با مردمانی بسیار متنوع دارای استعدادهای بسیار که امکان ظهور و بروز ده‌ها مدیر توانمند را ایجاد می‌کند.

این فعال سیاسی درباره جوانگرایی در میان نامزدهای احتمالی نیز گفت: جوان‌گرایی واقعی باید همراه با شرایطی باشد که امکان رشد جوان به صورت پلکانی مهیا باشد.

وی افزود: یادمان نرود در دولت‌های نهم و دهم کاندیدایی داشتیم جوان و به ظاهر انقلابی که بی‌تجربگی و نگاه هیاتی به اداره کشور باعث شد یکی از مهمترین سازمان‌های کشور همچون سازمان مدیریت‌وبرنامه‌ریزی و کلا برنامه‌ریزی ازبین برود و منابع بسیار گسترده آن دوره که بیش از 700 میلیارد دلار درآمد نفتی بود مشخص نشد کجا هزینه شد و روز به روز شرایط کشور را بدتر کرد.

عضو حزب اتحاد ملت خاطرنشان کرد: باید زمینه رقابت را بین نخبگان قدرتمند و توانا مهیا کنیم؛ انتخابات مانند یک مسابقه ورزشی است که هر تیمی حرفه‌ای‌ترین و قوی‌ترین افراد خود را مطرح می‌کند؛ اما وقتی فضا غبارآلود است در نتیجه، افراد کارآمد، حضور کمتری در عرصه خواهند داشت که پیامد منفی آن برای جامعه و مردم خواهد بود.

انصاری درباره شرایط کنونی کشور که حساس و ویژه خوانده می‌شود، گفت: «این شرایط حساس محصول ناکارآمدی کسانی است که سبب شدند به این وضعیت برسیم؛ وقتی در طول دولت نهم و دهم چند صد میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و دولتی مستقر بود که دیگر قوا و همه ارگان‌ها و... را پشت خود داشت اما نتوانست کار بایسته‌ای برای کشور انجام دهد، نتیجه همین اوضاع فعلی می‌شود.

این فعال سیاسی به مواردی دیگر از الزامات و مقتضیات حضور حداکثری در انتخابات اشاره کرد و گفت: «برای یک رقابت خوب و پرشور یا یک رقابت واقعی و حداکثری لازم است احزاب سیاسی قدرتمند امکان حضور داشته باشند؛ زیرا در یک کارزار رقابتی، افراد توانمند امکان به صحنه آمدن دارند».

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها