سید حسین موسوی ‌تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

برای بررسی میزان تقوای انسان‌ها در اسلام توصیه به حسن ظن شده است

سید حسین موسوی ‌تبریزی گفت‌: برای بررسی میزان تقوای انسان‌ها در اسلام توصیه به حسن ظن شده است و به همین دلیل هر فردی باید از همه حقوق‌ برخوردار باشد. اگر بنا بر قضاوت بی‌پایه و اساس باشد، خود آقای جنتی هم نمی‌تواند در شورای نگهبان باشد چون کسانی هستند که ایشان را آدم باتقوایی نمی‌دانند.

برای بررسی میزان تقوای انسان‌ها در اسلام توصیه به حسن ظن شده است
کد خبر: 466763
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۵ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «قانون اساسی شرایط رئیس‌جمهور را مدیر مدبر و باتقوا عنوان کرده که باید به این شرایط اهمیت داد. شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها بیش از همه باید به تقوای کاندیداها توجه نماید. تقوا در حد عدالت و یک درجه بالاتر از عدالت است و طبیعی است که مردم باتقواترین را انتخاب می‌کنند. امیدوارم کسانی که از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت می‌شوند، از ابتدا تا پایان تقوای لازم را داشته و خادم ملت باشند.» این اظهارنظر آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، دوباره نگرانی‌ها درباره شکل برخورد شورای نگهبان با کاندیداهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری را بیش از پیش کرده است. بنا به گفته جنتی شورای نگهبان به صورت جدی قرار است تقوای هر نامزد را بررسی کند.

سید حسین موسوی ‌تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: برای بررسی میزان تقوای انسان‌ها در اسلام توصیه به حسن ظن شده است و به همین دلیل هر فردی باید از همه حقوق‌ برخوردار باشد. اگر بنا بر قضاوت بی‌پایه و اساس باشد، خود آقای جنتی هم نمی‌تواند در شورای نگهبان باشد چون کسانی هستند که ایشان را آدم باتقوایی نمی‌دانند. تاکید می‌کنم، اصل در رابطه با مسلمان‌ها باید حسن ظن باشد.

این چهره حوزوی در ادامه گفت:‌ به همین دلیل وقتی قرار است پشت امام جماعتی نماز بخوانیم هم باید او را آدم خوبی بدانیم مگر اینکه با چشم خود از او خطایی ببینیم یا چند آدم عادل او را بی‌تقوا به شمار آورند که این توصیه شرع اسلام و تشیع است. اما شرع آقای جنتی را نمی‌دانم بر اساس چه معیاری تقوای مسلمانان را بررسی می‌کند.

او توضیح داد: شرع به ما اصرار دارد که بی‌دلیل کسی را نمی‌توان به ناصالح بودن متهم کرد. فقط در شرایطی این امر امکان‌پذیر است که مدارک و اسناد مؤیدِ گناه فرد باشد؛ اما مثلاً اینکه کسی را به دلیل نگاه سیاسی یا علاقه به رابطه با آمریکا به بی‌تقوایی متهم کنیم حتماً جای اشکال دارد و هزینه‌ساز خواهد بود.

سید حسین موسوی تبریزی در پایان گفت: حتی اگر کسی را به دلیل رابطه با این چهره یا آن چهره رد صلاحیت کنند که انسان بی‌تقوایی است، باز هم نمی‌تواند قابل قبول باشد. حتی آنهایی که به دلایل واهی رد صلاحیت شده‌اند می‌توانند به دلیل محروم شدن از حقوق شرعی و قانونی از شورای نگهبان شکایت کنند.

چکیده گفت‌وگو با سید حسین موسوی ‌تبریزی

-اگر بنا بر قضاوت بی‌پایه و اساس باشد، خود آقای جنتی هم نمی‌تواند در شورای نگهبان باشد چون کسانی هستند که ایشان را آدم باتقوایی نمی‌دانند

-شرع به ما اصرار دارد که بی‌دلیل کسی را نمی‌توان به ناصالح بودن متهم کرد

-اگر کسی را به دلیل نگاه سیاسی یا علاقه به رابطه با آمریکا به بی‌تقوایی متهم کنیم حتماً جای اشکال دارد و هزینه‌ساز خواهد بود

-اگر کسی را به دلیل رابطه با این چهره یا آن چهره رد صلاحیت کنند که انسان بی‌تقوایی است، باز هم نمی‌تواند قابل قبول باشد

-آنهایی که به دلایل واهی رد صلاحیت شده‌اند می‌توانند به دلیل محروم شدن از حقوق شرعی و قانونی از شورای نگهبان شکایت کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها