ارایه شیوه‌ها و طرح‌های جدید برای تامین برق ماینینگ

استفاده غیرمجاز از برق ارزان برای استخراج ارزهای مجازی به یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت برق تبدیل شده است که در این راستا، شیوه‌ها و طرح‌های جدید برای تامین برق ماینینگ، ارایه شده است.

ارایه شیوه‌ها و طرح‌های جدید برای تامین برق ماینینگ
کد خبر: 466785
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۵ ۰۷:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| استفاده از برق ارزان کشورمان برای استخراج ارز دیجیتال (ماینینگ) از حدود دو سال پیش مورد توجه قرار گرفت به گونه‌ای علاوه بر استخراج کنندگان داخلی، استخراج کنندگان خارجی نیز در کشورمان فعال شدند.

علاوه براین ارزانی برق در کشورمان به گفته متولیان و دست اندرکاران صنعت برق، پای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال داخلی و بین المللی را به گاو داری ها، زمین های کشاورزی و مزارع بازکرده است.

استخراج ارزهای مجازی نیاز به استفاده از برق ارزان قیمت دارد تا حاشیه سود را برای استخراج کنندگان افزایش دهد، از طرف دیگر افزایش قیمت جهانی ارزهای دیجیتال سبب شده تعداد کسانی که می‌خواهند از این بازار برای خود کسب درآمدی داشته باشند روز به روز افزایش یابد.

تعرفه پایین، عامل جذاب استخراج رمز ارز در ایران

«محمود رضا حقی فام» معاون وقت هماهنگی توزیع شرکت توانیر به فعالیت تولیدکنندگان بین المللی ارزهای مجازی در کشور اشاره کرد و گفت: پایین بودن تعرفه برق در ایران، موجب استقبال این تولیدکنندگان شده است.

وی با اشاره به به یارانه‌دار بودن برق در کشور که عامل افزایش فعالیت این تولیدکنندگان ارز مجازی شده است، گفت: اکنون نگرانی ما حضور بیشتر تولیدکنندگان ارز مجازی بین المللی با توجه به نرخ پایین برق و استفاده بیش از حد از برق است.

اکنون همزمان با افزایش ارزش ارزهای مجازی تعداد بیشتری از استخراج کنندگان وارد این عرصه شده‌اند و آنگونه که «همایون حائری» معاون برق و انرژی وزیر نیرو اعلام کرده است: افزایش روز افزون رمزارزها نیاز به برنامه ریزی دقیق تری دارد که باید در این زمینه بیشتر تلاش کرد.

برخی این فعالان با رعایت قوانین نسبت به استفاده مجاز از برق اقدام کرده و حقوق مربوط را پرداخت کرده و به فعالیت ادامه می دهند.

اما مشکل اینجاست که تعداد زیادی از ماینرها با نادیده گرفتن قوانین تلاش دارند با سو استفاده از برق ارزان، حاشیه سود بالاتری نصیب خود کنندکه این امر با واکنش‌های فراوان متولیان برق قرار گرفته و از برخورد قانونی با این افراد خبر داده اند.

تامین برق بدون یارانه

اکنون و در تازه ترین موضوع گیری متولیان صنعت برق، سخنگوی صنعت برق از روشی جدیدتر برای تامین برق این نوع مراکز خبر می‌دهد.

آنگونه که پایگاه خبری شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق آورده، «مصطفی رجبی مشهدی» در این رابطه گفت: تلاش شده تامین برق مراکز استخراج رمز ارز از نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تجدید پذیر، بدون اختصاص یارانه انرژی انجام شود.

وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران و ابلاغیه وزارت نیرو، نیروگاه‌های مقیاس کوچک باید جدید باشند و به شبکه سراسری برق متصل نباشند همچنین سوخت این نیروگاه‌ها یارانه دریافت نکرده و قیمت گاز آن‌ها معادل70 درصد قیمت گاز صادراتی محاسبه می‌شود.

رجبی مشهدی ادامه داد: هم اکنون یک هزار و 650 مگاوات ظرفیت مصوبه نیروگاه‌های مقیاس کوچک در کشور وجود دارد و سالانه 200 مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در کشور به شبکه برق متصل می‌شوندکه قیمت خرید تضمینی برق آن‌ها نیز 600تومان به ازای هر پرکیلووات ساعت و 8 برابر قیمت فروش برق به مشترکان است.

سخنگوی صنعت برق گفت: مراکز استخراج رمز ارز می‌توانند علاوه بر نیروگاه‌های مقیاس کوچک، برق مورد نیاز خود را از نیروگاه‌های تجدیر پذیر تازه تاسیس تامین کنند که این نیروگاه‌ها علاوه بر مصرف نداشتن سوخت یارانه ای، می‌توانند به شبکه برق متصل باشند.

وی افزود: اینگونه مراکز استخراج رمز ارز، برق را بدون یارانه دریافت خواهند کرد.

رجبی مشهدی به مراکز غیر مجاز توصیه کردپیش از برخورد قضایی و پرداخت خسارت به دلیل استفاده غیر مجاز از برق برای استخراج رمز ارز، مجوز فعالیت را از وزارت صمت دریافت کنند تا وزارت نیرو نیز برق این مراکز را از روش‌های تعیین شده اختصاص دهد.

معاون هماهنگی و توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) هم روز پنجشنبه گذشته گفت: تاکنون و در چهار مرحله برگزاری مانور اصلاح و تعدیل روشنایی معابر 50 هزار رمز ارز غیرمجاز جمع آوری شده است.

«غلامعلی رخشانی مهر» در چهارمین مرحله رزمایش سراسری اصلاح و تعدیل روشنایی معابر افزود: جمع آوری این تعداد رمزارز غیر مجاز منجر به صرفه جویی 100 مگاواتی در مصرف برق شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این و در روزهای اخیر 20 هزار رمز ارز غیر مجاز دیگر جمع آوری شده اند که 30 مگاوات صرفه جویی را به همراه داشته است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: برخورد با رمز ارزهای غیرمجاز با جدیت دنبال می شود بنابراین به همه فعالان این بخش توصیه می شود برای استفاده از برق مجاز اقدام کنند.

رخشانی مهر ادامه داد: استفاده از برق به صورت مجاز هم به نفع استخراج کنندگان ارز است و هم مانع آسیب دیدن شبکه خواهد بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها