رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت:

مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از نصف موارد بستری و مرگ به علت کرونا در کشور مربوط به مردان بوده و این به دلیل ارتباط این بیماری با میزان حضور در محل‌های شلوغ و سربسته و تماس بیشتر با سایر افراد در چنین مکان‌هایی در خارج از خانه به نسبت زنان است.

مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند
کد خبر: 466808
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۵ ۰۸:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن شتی، رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، درباره ابتلای مردان به ویروس کرونا به نسبت زنان افزود: اگر همه افراد و به خصوص مردان در ساعت فعالیت در خارج از منزل، فاصله فیزیکی را رعایت نکرده یا ماسک مناسب نداشته باشند یا در فضاهای سربسته بدون تهویه حاضر باشند، ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شوند.

وی ادامه داد: در صورت ابتلای فرد به نوع کم علامت یا بدون علامت این بیماری، فرد به عنوان حلقه انتقال ویروس کرونا از بیرون منزل به داخل نقش بازی می‌کند و اعضای خانواده و فرزندان را به خطر خواهند انداخت. زیرا افراد در خانه‌ها بدون ماسک و فاصله گذاری در کنار هم حضور پیدا می‌کنند. در این صورت، اعضای خانواده این فرد حتی بدون تخطی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید 19 قرار می‌گیرند.

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: همچنین در چنین شرایطی سالمندانی که با خانواده‌ها زندگی می‌کنند بیشتر از سایر اعضای خانواده در معرض خطر قرار می‌گیرند. باید توجه کرد که سالمندان بیشتر از سایر گروه‌های سنی در معرض خطر ابتلا و عواقب ناشی از کرونا قرار دارند.

شتی گفت: در سال جاری سالمندان بیشتر از هر زمان دیگری در معرض استرس‌های روانی قرار داشته‌اند. به طور مثال 60 تا 70 درصد سالمندان در دو سه ماه نخست آغاز همه گیری به دلیل نگرانی از ابتلا به این بیماری، اصلا از منازل خود خارج نشده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جهانی در دوران کرونا، افزایش خطر اضطراب و افسردگی به ویژه در گروه سنی سالمندان است. زیرا این افراد بیشتر از سایرین در منازل مانده و تحرک بدنی آنها کمتر شده است. این تغییرات در کنار نگرانی از ابتلا به بیماری و عوارض و عواقب وخیم آن وضعیت روحی روانی آنها را در وضعیت نامناسبی قرار داده است. همچنین کاهش روابط اجتماعی و کاهش شدید دید و بازدیدهای خانوادگی و سرکشی فرزندان و دوستان و آشنایان می‌تواند منجر به افزایش احتمال بروز افسردگی در سالمندان ‌شود.

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت بیان کرد: بارها توصیه شده که اگر نمی‌توانیم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل قبل دورهمی‌های خانوادگی با سالمندان خانواده داشته باشیم، لازم است ارتباط مستمر به صورت تصویری یا تلفنی یا مجازی حتما وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: همچنین باید مراقب باشیم محدودیت رفت و آمد و بسته بودن مطب‌ها که عمدتا در ماه‌های اول شیوع کرونا اتفاق افتاد، منجر به کاهش مراقبت‌ها و از کنترل خارج شدن بیماری‌های زمینه‌ای سالمندان ما نشود.

از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور(ابتدای اسفند سال 98) تاکنون یک میلیون و 582 هزار و 275 نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و 59 هزار و 572 از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها