بازار به مواضع نمایندگان مجلس واکنش نشان داد

پرسش اصلی این است که چه منافعی بالاتر از منافع مردم و ملی وجود دارد که نمایندگان مجلس را به چنین واکنشی وا می‌دارد؟ جالب آنکه این نمایندگان بخوبی از تاثیرات منفی و شوک‌های بعدی افزایش نرخ ارز بویژه در بخش کالا و خدمات آگاه هستند.

بازار به مواضع نمایندگان مجلس واکنش نشان داد
کد خبر: 466887
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۵ ۱۲:۰۰:۰۸

اعتمادآنلاین| نرخ ارز، بویژه ارزهایی مانند دلار و یورو همیشه مورد توجه آحاد جامعه و تمام کارگزاران اقتصادی از تولیدکننده و مصرف کننده تا واردکننده و صادرکننده بوده است. از همین روی تکانه‌هایی که در اثر تغییر نرخ ارز ایجاد می‌شود، می‌تواند تاثیر بالایی بر فعالیت‌های اقتصادی داشته باشد.

متاسفانه در کشور ما به علت نبود سیستم ارزی مشخص، همیشه شاهد بازار ارز ملتهب و جهش‌های ارز بودیم و جالب آنکه در دهه‌های گذشته به خصوص در یک دهه اخیر شاهد افزایش نرخ ارز بودیم اما در سال‌های اخیر بازه زمانی این جهش‌ها کوتاه‌تر شده بطوریکه در هر یک سال شاهد جهش نرخ ارز هستیم و در آخرین مورد افزایش نرخ دلار تا 32 هزار تومان بود.

اما شاید بیشتر دلیل این موضوع ریشه در تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده از سال 97 دارد که درآمدهای ارزی کشور را تا 60 درصد کاهش داده است. این موضوع در کنار عدم تغییر تقاضاهای ضروری برای ارز، افزایش انتظارات تورمی، عبور حجم نقدینگی از مرز 3 هزار هزار میلیارد تومان، بخش حقیقی نحیف،.... همه باعث شده تا بازار ارز روند بی‌ثباتی را طی کند.

البته اما این روند همیشه تحت تاثیر اخبار سیاسی متاثر بر اقتصاد نیز بوده است بطوری که در روزهای اخیر ، انتشار اخباری مبنی بر آغاز مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا و نیز آزادسازی پول‌های بلوک شده در کره جنوبی و ژاپن موجب واکنش مثبت بازار شد و حتی روز گذشته با کاهش تقریبا 700 تومانی به کانال 23 هزار تومان نیز ورود کرد.

اما این روند با واکنشی که از سوی نمایندگان انقلابی مجلس_ که مدعی‌اند دغدغه زندگی اقشار کم درآمد را داند_ به نوعی وارونه شد. بطوری که از صبح امروز نرخ فروش دلار با ورود به مدار افزایشی و رشد هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به 25 هزار و 219 تومان رسیده که البته دوباره به کانال 24 هزار تومان بازگشته است و در حال حاضر نرخ خرید دلار 24 هزار و 400 تومان است.

بنابراین پرسش اصلی این است که چه منافعی بالاتر از منافع ملی وجود دارد که نمایندگان مجلس را به چنین واکنشی وامی‌دارد؟ جالب آنکه این نمایندگان بخوبی از تاثیرات منفی و شوک‌های بعدی افزایش نرخ ارز بویژه در بخش کالا و خدمات آگاه هستند. نباید فراموش کرد که دهک‌های پایین جامعه به دلیل نیاز تامین نشده کالایی از تورم بالای بخش کالایی تاثیر بالایی می‌پذیرند و این نمایندگان باید پاسخ دهند که هدف از ایجاد فضای ملتهب در بازار ارز که در روزهای اخیر رو به ثبات بود، چیست؟

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها