فریدون مجلسی؛ کارشناس مسائل آمریکا:

دریافت خسارت از دولت زورگویی مثل آمریکا سخت است

کارشناس مسائل آمریکا گفت: دلیل اصلی خود برجام و دلیل اصلی برقراری تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران به موجودیت اسرائیل مربوط است.

دریافت خسارت از دولت زورگویی مثل آمریکا سخت است
کد خبر: 467002
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۰۸:۳۰:۵۵

اعتمادآنلاین| «فریدون مجلسی»، کارشناس مسائل آمریکا، در رابطه با مواضع اخیر آمریکا در خصوص برجام گفت: آمادگی برای تعامل وجود دارد اما این آمادگی بدون مجوز مذاکره از جانب ایران نمی تواند عملی شود.

باید توجه داشته باشید دلیل اصلی خود برجام و دلیل اصلی برقراری تحریم های مجدد آمریکا علیه ایران به موجودیت اسرائیل مربوط است.

او افزود: آنها (آمریکا) خود را قیم، حامی و مدافع رژیم اسرائیل می دانند و جمهوری اسلامی باجدیت هویت اسرائیل را نامشروع می داند و برای ایران، موجودیت این رژیم قابل پذیرش نبوده و نیست. از طرفی ایران هم یک وظیفه اخلاقی و تاریخی دارد که حمایت از مردم فلسطین است. در این جبهه هم مردم فلسطین و مردم عرب و کل کشورهای اسلامی یک مسئولیت مشترک دارند.

مجلسی با اشاره به نحوه برخورد دولت آمریکا با برجام گفت: به نظر من، در وهله اول چیزی نمی گویند اما هر قدمی که ایران بردارد و هر توافقی که انجام دهد، مجددا یک خواسته دیگری را آمریکا مطرح خواهد کرد. نگاه ایران به رژیم اسرائیل مورد تایید آمریکا نیست بنابراین این دو دیدگاه در مقابل یکدیگر هستند.

در نهایت طرفین یا به ترک مخاصمه تن در می دهند یا همین وضعیت فعلی، ادامه پیدا می کند و اگر شرایط جدی تر شود، آثار حادتری بر جای خواهد گذاشت.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره درخواست آمریکا از ایران مبنی بر اینکه ابتدا ایران به برجام بازگردد، اظهار کرد: این حرف که ایران به برجام برگردد یعنی به تعهدات برجامی برگردد زیرا غنی سازی 20 درصدی جزو تعهدات برجامی نیست، آنها مدعی هستند ایران گام هایی را که به عنوان تهدید برداشته باید خنثی کند.

از طرفی هم مهلت طرح (اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها) مصوب مجلس شورای اسلامی به پایان رسید که ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد یعنی پذیرش داوطلبانه که شرط برجام بود، برداشته شد و این مسئله به دلیل تعلل آمریکا است.

مجلسی در خصوص دریافت خسارت ایران از آمریکا گفت: در سیاست حرف های حقوقی جایی ندارد اگر ایران زورش برسد خسارت می گیرد اگر آنها هم زورشان برسد، خسارت می گیرند. آمریکایی ها تحت عناوین مختلف و با بهانه های مختلف از ایران خسارت گرفتند.

دریافت خسارت از دولت زورگویی مثل آمریکا برای ایران سخت است زیرا در سیاست، متوسل شدن به مسائل حقوقی ناشیانه است. سیاست برمبنای قدرت است؛ آن کشوری که پولش بیشتر است قدرتش هم بیشتر است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها