محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

حدود 70 درصد کل بازرسی در دنیا مربوط به جمهوری اسلامی است

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اجرای پروتکل الحاقی را به شکل داوطلبانه و در چهارچوب برجام پذیرفته بودیم و جمهوری اسلامی هم بهترین همکاری را با اعضای پنج گانه داشت و بیشترین بازرسی های آژانس در طول تاریخ از کشور ایران بوده است یعنی شاید 60 یا 70 درصد کل بازرسی در دنیا مربوط به جمهوری اسلامی باشد.

حدود 70 درصد کل بازرسی در دنیا مربوط به جمهوری اسلامی است
کد خبر: 467017
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۰۹:۱۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده پیشین مجلس، در خصوص توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گفت: اجرای پروتکل الحاقی را به شکل داوطلبانه و در چهارچوب برجام پذیرفته بودیم و جمهوری اسلامی هم بهترین همکاری را با اعضای پنج گانه داشت و بیشترین بازرسی های آژانس در طول تاریخ از کشور ایران بوده است یعنی شاید 60 یا 70 درصد کل بازرسی در دنیا مربوط به جمهوری اسلامی باشد. از طرفی متاسفانه بعد از چند سال آمریکایی ها و اروپایی ها به تعهدات خود عمل نکردند.

او افزود: این قانونی هم که تصویب شد برای وادار کردن طرف مقابل به یک تصمیم سازنده و واقعی بود. از طرف دیگر با آمدن بایدن متاسفانه اروپایی ها، هم صدا با آمریکایی دنبال این بودند که برجامی که امضا شده را اجرا نکنند و به دنبال مسائل دیگری مثل امنیت، سلاح های ایران و موضوعات منطقه رفتند که واقعا خارج از منطق و یک روش قلدرمابانه است.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: رژیم صهیونستی، آمریکا و اروپایی ها و کشورهایی مثل عربستان و امارات در گذشته بیان می کردند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای است و از این جهت می خواستند افکار عمومی را به سمتی منحرف کنند که ما دنبال سلاح های هسته ای هستیم. اینکه ما اعلام کردیم پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه دیگر اجرا نخواهیم کرد، بهانه ای به دست آنها داد که ایران می خواهد پنهان کاری کند.

او اضافه کرد: به نظر من این توافقی که نوشته شد، توافقی است که مجلس بر اجرای آن مصوبه تاکید دارد و دولت هم خود را ملزم به اجرای آن می داند. اجرای این طرح دست کسانی که می‌خواستند تبلیغات شومی علیه جمهوری اسلامی انجام دهند، می بندد و بهانه را از دست آژانس، شورای حکام و معاندین نظام خواهد گرفت. ما اعلام کردیم که فعالیت خود را ضبط می کنیم هر وقت شما به تعهداتتان پایبند بودید و شروط جمهوری اسلامی که مبتنی بر برجام است را انجام دادید ما هم پس از سه ماه، همه فیلم های ضبط شده را در اختیار شما قرار خواهیم داد وگرنه این کار صورت نخواهد گرفت.


این نماینده پیشین مجلس در ادامه گفت:به نظر من استراتژی ثابتی در این زمینه وجود دارد که دفاع از حقوق مسلم هسته ای صلح آمیز ایران بوده و هم مبتنی بر اجرای مصوبات مجلس و شورای نگهبان است و هم اینکه یک تاکتیکی را پیش گرفتیم که موجب سوء استفاده دشمنان نخواهد شد. به نظر من این توافق باید یک پیام مشترک را به بیرون منتقل کند چون در حال حاضر آمریکایی ها، سعودی ها، اروپایی ها و رژیم صهیونستی علیه ما متحد عمل می کنند.

او افزود: درک شریط کنونی جامعه و منافع ملی ما ایجاب می کند که در این زمان همگرایی بین قوا را شاهد باشیم. حاکمیت جمهوری اسلامی یک صدا را به بیرون منتقل کند و آن صدایی باشد که مبتنی بر دفاع از منابع ملی ماست.

نوبندگانی در خصوص اینکه چرا برخی نگاه انتخاباتی به این مسئله دارند، خاطرنشان کرد: ما اصلا انتخابات را برای چه می خواهیم آن را برای منافع ملی می خواهیم، کسی که منتخب می شود باید چه کار کند. او هم قسم می خورد که از منافع ملی و انقلاب دفاع کند بنابراین من فکر می کنم ما نباید الگو پذیری از روش های ناپسند داشته باشیم. در انتخابات آمریکا ترامپ، بایدن، کلینتون در ظاهر و در زمان انتخابات کارهایی را انجام می دهند اما وقتی انتخاب می شوند با هم در چهارچوب منافع ملی و امنیت ملی متحد می شوند.

او تصریح کرد: اینها را باید کنار بگذاریم، هرکسی که در انتخابات برنده می شود و هر کسی که در قوای مختلف مسئولیت می گیرد او در مقابل انقلاب، خون شهدا و مردم مسئول است که فقط و فقط منافع ملی را در نظر بگیرد. انتخابات برای منافع ملی است و من فکر می کنم باید یک کم دیدگاه‌هایمان را توسعه بدهیم و وسیع تر فکر کنیم و دورتر را ببینیم.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها