کد خبر: 467051
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۰:۳۶:۰۷
| |

مناظره چهار منهای یک در نیمه شب

آیا کسانی که آینده فوتبال را رقم می‌زنند بیدارند؟

تنها 4 روز تا انتخابات فدراسیون فوتبال باقی مانده است. دوشنبه شب و در برنامه فوتبال برتر 3 تن از نامزدهای انتخابات فدراسیون با یکدیگر اصطلاحا به مناظره پرداختند و دیدگاه‌های خودشان را در رابطه با اداره فدراسیون اعلام کردند.

آیا کسانی که آینده فوتبال را رقم می‌زنند بیدارند؟
کد خبر: 467051
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۰:۳۶:۰۷

اعتمادآنلاین| تنها 4 روز تا انتخابات فدراسیون فوتبال باقی مانده است. دوشنبه شب و در برنامه فوتبال برتر 3 تن از نامزدهای انتخابات فدراسیون با یکدیگر اصطلاحا به مناظره پرداختند و دیدگاه‌های خودشان را در رابطه با اداره فدراسیون اعلام کردند. مصطفی آجرلو، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم و کیومرث هاشمی در این برنامه حاضر شدند. پیش‌تر علی کریمی یکی دیگر از نامزدهای انتخابات به دلیل آنچه «نمایشی خواندن مناظره» عنوان کرد از حضور در این برنامه انصراف داد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین سرفصل‌های نقطه نظرات 3 نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال در رابطه با مسائل اقتصادی، مبارزه با فساد و تحول نظام باشگاهداری.


اقتصاد فوتبال


مصطفی آجرلو در رابطه با برنامه‌اش برای سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی فوتبال گفت:«اصلی‌ترین موضوعی که می‌توان در فوتبال به آن پرداخت اقتصاد است و اگر سالانه ما هزار میلیارد پول برای فوتبال ترسیم کنیم، رویاست؟! من می‌گویم نه. ما باید فوتبال را در چرخه اقتصاد ببینیم و آن وقت کسی نمی‌گوید آقای آجرلو به فوتبالی که ورشکسته است، نرو بلکه باید تشویق کنند که وارد فوتبال شویم چون ما در فوتبال روی گنجی نشسته‌ایم که بالای 25 هزار میلیارد پول در آن است. با این حال ما وقتی امروز کار را شروع کنیم از ظرفیت پایین آن شروع خواهیم کرد.» آجرلو با اشاره به ظرفیت‌های درآمدزایی فوتبال گفت:«ما از ظرفیت تیم ملی و تولید محتوایی که تیم ملی و باشگاه‌ها دارند و در برنامه‌های تلویزیونی پخش می‌شود باید منفعت ببریم. تبلیغاتی که در برنامه‌های تلویزیونی زیرنویس هم می‌شود، حقی از فوتبال است. نه فقط پول در اینجاست بلکه در زندگی مردم هست و هر چیزی که می‌خرند یا خدماتی که می‌گیرند با اقتصاد فوتبال تبلیغ شود، بخشی از پول فوتبال خواهد بود. حتی با خط تلفن هم می‌توان برای فوتبال درآمدزایی کرد. امروز بستر‌هایی برای درآمدزایی در فوتبال وجود دارد که در دنیا می‌بینیم و دنیای مدرن یعنی بهره بردن از همین مسائل و ما باید بتوانیم از دارایی آنها استفاده کنیم و آنها از دارایی ما.»


شهاب‌الدین عزیزی‌خادم برنامه‌اش را برای درآمدزایی فوتبال این ‌طور عنوان کرد: «سه، چهار مورد را آسیب‌شناسی وضع موجود کردیم. یکی این بحث است که استراتژی و یک سیاست واحد برای بازاریابی و درآمدزایی نداریم. ما باید شناسایی و بتوانیم اعتبارسنجی کنیم که چه خدماتی می‌خواهیم ارایه کنیم. پروژه تجاری‌سازی در بحث باشگاهی کاملا ناموفق بوده است. تراز منفی در فدراسیون وجود دارد. بنده در همین برنامه خودم راهبرد‌های مناسب را ارایه کردم.» او افزود:«تدوین یک برنامه استراتژیک و بازاریابی مدون را در برنامه‌ام دارم. حامیان مالی و تولید منابع غیرنقدی یا همان هواپیمایی آسمان که در دوره قبلی هم بود همچنین‌ می‌توانیم از برندینگ فدراسیون فوتبال استفاده کنیم. ما باید پاسخگو باشیم و آسیب‌شناسی کنیم. یک شبکه تلویزیونی اینترنتی که در راستای برنامه‌های بنده است در یک تعامل مثبت با سازمان صداوسیما می‌توانیم ایجاد کنیم. راه‌اندازی لیگ فوتبال مجازی هم یکی از راه‌هاست. مضاف بر این مسائل برای رسیدن به این موارد باید بگویم که با استفاده از نیروی انسانی باکیفیت هم می‌توانیم برنامه تولید کنیم و هم اجرای مناسب داشته باشیم.»


در انتها کیومرث هاشمی برنامه‌اش را برای تحول اقتصادی فدراسیون فوتبال ارایه داد:«فوتبال ایران امروز بیش از هر چیزی به نظام‌بخشی احتیاج دارد که بین درآمد‌های فوتبالی و هزینه‌ها توازن برقرار کند. متاسفانه به دلایل مختلفی این توازن الان وجود ندارد. خسارت‌های زیادی فوتبال ما از قرارداد‌های بین‌المللی دیده است. به جای خسارت‌ها این پول‌ها باید هزینه جایی شود که به عقیده من خوب مدیریت نشده است؛ لذا من اعتقاد دارم که نظام‌بخشی باید هر چه زودتر انجام شود که این شفاف‌سازی درباره قرارداد‌ها نیز وجود دارد. پول‌های زیادی است که باید به فوتبال برگردد. فوتبال دنیا مسیر حرفه‌ای خود را طی کرده و ما قرار نیست در بحث اقتصادی راه جدیدی را پیدا کنیم. راه درآمد فوتبال کاملا مشخص است و این درآمد بین 50 تا 60 درصد حق پخش است و مابقی بحث اسپانسری و... است. یک بخشی از آن باید به لحاظ قانونی اصلاح شود. در بحث ارزش‌گذاری برند باشگاه‌ها باید بیشتر دقت کنیم. تحول در حوزه اقتصادی نیازمند چهار، پنج مورد است. اول موضوع شفافیت است. به نظرم با رویه شفاف بنگاه‌های اقتصادی ترغیب می‌شوند که سرمایه‌گذاری کنند ولی الان این اتفاق نیفتاده است.»


نظام باشگاهداری


مصطفی آجرلو در بحث بعدی و برنامه‌هایش برای تحول در نظام باشگاهداری اظهار کرد:«اتفاقی که در فوتبال ایران حلقه مفقوده است مربوط به فوتبال حرفه‌ای می‌شود که نامش هست اما خودش نیست. پول حرفه‌ای به بازیکن می‌دهیم اما به داور نمی‌دهیم. در مجموعه فوتبال از جمله رسانه، چرخه‌ای وجود دارد که ما 20 سال پیش در باشگاه پاس انجام دادیم. باشگاه پاس در خیابان مطهری دفتری داشت که ما به اکباتان کوچ کردیم و همانجا یک پتو انداختیم و یک باشگاه ساختیم.» آجرلو با بیان اینکه باشگاه باید تولید نیرویش را از داخل خود داشته باشد و باید آکادمی‌ها فعال باشد نه اینکه بازیکن خرید، خاطرنشان کرد:«همین باشگاه پاس که دوستان آن را به همدان فرستادند 7 سال از بازیکنان آکادمی خود استفاده کرد و بازیکنانی مانند آرش برهانی، میثم منیعی، میلاد میداودی و حتی کمال کامیابی‌نیا بازیکنان پاس بودند. ما در پاس رسانه داشتیم و 20 سال پیش داشتیم یک نظم باشگاهداری را اجرا می‌کردیم.»


عزیزی‌خادم درباره موضوع تحول در نظام باشگاهداری خاطرنشان کرد:«این کار وظیفه فدراسیون فوتبال نیست. این موضوع یک چندضلعی است که فدراسیون فوتبال یک ضلع آن است. یک بخش آن حاکمیتی و دولت است. یک لایحه است که سال‌ها متوقف شده و در بین دولت و مجلس این وضعیت وجود دارد. تنها کاری که فدراسیون آینده می‌تواند انجام دهد این است که این موضوع را پیگیری کند البته نافی این نیست که نظرات نخبگان و بازیگران این عرصه را نگیرد. در این حوزه باید از ظرفیت مجلس و فراکسیون‌های مربوطه و دولت استفاده شود. اما شاید این سوال مطرح شود که این لایحه چیست؟ یک بخشی از این لایحه کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه باشگاهداری است. تقویت بنیان‌های مالی باشگاه‌ها و شفاف‌سازی است که برای منابع و مصارف باشگاه‌ها وجود دارد. به اعتقاد من با توجه به اینکه 10 سال از این موضوع گذشته باید بازنگری و به‌روز شود. مساله مهم‌تر این است که کار ویژه فدراسیون فوتبال همان صدور مجوز حرفه‌ای است.»


کیومرث هاشمی در مورد برنامه خود برای تحول در نظام باشگاهداری توضیح داد:«باید موانع توسعه باشگاه‌ها را‌ برداریم. یک کار تحقیقاتی شده که براساس آن 24 مانع در راه توسعه باشگاه‌ها وجود دارد که من دو مورد از آن را می‌گویم. اولی نابسامانی نظام باشگاهداری که ضریب صددرصد دارد و دوم فقدان اراده که برای واگذاری باشگاه‌هاست. البته الان کار‌هایی برای واگذاری شده که من اعتقاد دارم این لایحه برای خصوصی‌سازی کل باشگاه‌هاست. فوتبال آن‌قدر اهمیت دارد که نظام باشگاهداری را به یک قانون تبدیل کنیم. بحث خصوصی‌سازی بعضا بین باشگاه‌های خصوصی و دولتی تبدیل به چالش شده است. بحث خصوصی‌سازی زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که قابلیت درآمدزایی را داشته باشد. آیا الان این وضعیت برای باشگاه‌های ما وجود دارد؟ بنابراین قبل از اینکه وارد خصوصی‌سازی شویم باید به سمت تجاری‌سازی برویم. در این زمینه اقداماتی شده اما ناموفق بوده است. این اتفاق هم شدنی است. این موضوع حمایت مجلس را می‌خواهد که آنها هم این آمادگی را دارند.»


مبارزه با فساد


آجرلو در رابطه با مبارزه با فساد عنوان کرد:«ما برای مبارزه با فساد باید عوامل فساد را از بین ببریم. ما باید اتاق شیشه‌ای را که نداریم، راه‌اندازی کنیم. الان هر کدام از ما یک حرفی می‌زند اما فساد از کجا آغاز می‌شود؟ از جایی که ما یک حرفی بزنیم و عمل نکنیم. کسی که خودش فساد می‌کند، مگر می‌تواند فسادستیز باشد؟ ما می‌گوییم بازیکن فساد کرده است. نه فساد را سیستم منتقل کرده است. ما باید همه ‌چیزمان در اتاق شیشه‌ای باشد. یک بخشی از فساد فوتبال ما رمال‌ها هستند که اکنون در فوتبال ما جای دارند و بسیاری از مربیان همزمان که مربی بدنساز و آنالیزور می‌گیرند، رمال هم دارند. مگر تیمی که قهرمان شده و از رمال استفاده می‌کند را می‌توانید در قالب فساد نبینید؟ فساد از خود ما شروع می‌شود.» شهاب‌الدین عزیزی خادم نیز با بیان اینکه تحمل فدراسیون من در مقابل فساد صفر است،گفت:«ما در این موضوع رویکرد قاطعانه‌ای خواهیم داشت.

ابتدا باید بگوییم چه کنیم و باید راهکار دهیم. ابتدا باید کالبدشکافی کنیم که منبع تولید فساد چیست. یک بحث، عدم شفافیت در بحث قرارداد‌ها و هزینه‌های خارج از ردیف است. وقتی ساختار نظام‌مندی نداریم به خاطر همین بودجه خارج از ردیف می‌دهیم. نظام‌های مالی و آیین‌نامه‌های ما باید به‌روز شود. مبحث بعدی همین تشکیلات قانونی است. این همه حرف و حدیثی که در مزایده‌ها و مناقصه‌ها به وجود می‌آید، برای چیست؟ باید یک نظام شفاف به وجود بیاوریم و ترک تشریفات کنیم. در یک فضای عادلانه همه باید شرکت و خودشان را عرضه کنند. در بحث شرط‌بندی هم نهاد‌های نظارتی و امنیتی باید کنترل کنند، ما باید با یک نگاه کاملا حرفه‌ای و نقادانه این موضوع را بررسی کنیم.» درنهایت کیومرث هاشمی برنامه‌اش را برای مبارزه با فساد ارایه داد:«خواهش می‌کنم این موضوع را به بخش‌های مختلف تسری ندهید. فوتبال به دلیل شرایطی که دارد در اتاق شیشه‌ای قرار دارد. شاید یک مسوول یک سفر خارجی می‌رود، دیده می‌شود اما در جا‌های دیگر دیده نشود.

رسانه در فوتبال زیاد است و به همین خاطر مسائل کمی پررنگ می‌شود. شاید اگر بخش‌های دیگر را هم داخل اتاق شیشه‌ای بگذاریم، آن وقت ببینیم که کمترین فساد را فوتبال دارد. البته باید با همین مقدار نیز برخورد شود. بحث‌های شهرت‌طلبی هم وجود دارد که یکی از بحث‌های فساد است اما بیشترین ریشه فساد بحث ریشه‌های سازمانی است.» نامزدها علاوه بر این 3 محور در رابطه با بحث توسعه فوتبال پایه و تیم‌ ملی نیز نقطه‌نظرات‌شان را عنوان کردند و پایان‌بندی برنامه نیز به چند پرسش و پاسخ اختصاص یافت که در مجموع نکته قابل توجهی جز اعلام نگرانی مصطفی آجرلو در رابطه با مهندسی مجمع انتخاباتی در بر نداشت.

برنامه خاصی وجود ندارد


تقریبا نزدیک به دو ساعت مناظره نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال یک پیام واضح به جامعه این ورزش مخابره کرد. اینکه برنامه‌ چندان مشخصی وجود ندارد. اظهارات کلی نامزدها نظیر اینکه کلی پول می‌آورم یا فساد را تحمل نمی‌کنم بارها در این سال‌ها از زبان همه تکرار شده. حتی مدیران سابق فدراسیون فوتبال که کارنامه‌شان مشخص است هر دم از مبارزه با فساد و درآمدزایی و توجه به تیم ملی و رشد تیم‌های پایه می‌گفتند. در واقع انتظار می‌رفت این افراد نسبت خودشان را با یک‌سری اتفاقاتی که در گذشته رخ داده، مشخص کنند و این خودش می‌توانست بهترین اعلام برنامه از سوی این افراد باشد. مثلا آقای آجرلو در رابطه با امکانات دولتی که برای مجموعه پاس بسیج کرده بود بگوید و اینکه در رابطه با کارنامه‌اش در استیل‌آذین حرف بزند.

آقای عزیزی خادم بگوید چطور قرار است با فساد مبارزه کند وقتی نایب رییسش را حیدر بهاروند سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال معرفی کرده؟ آقای کیومرث هاشمی از یک سال و اندی که در قامت ریاست کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال سرپرستی این نهاد را برعهده داشت بگوید و مشخص کند در آن بیش از یک سال کدام کار مثبت را برای فوتبال انجام داده است؟ به نظر بهترین کار ممکن در این زمینه را علی کریمی انجام داد که گفت در این نمایش حاضر نخواهد شد.گویا علی کریمی قصد داشت در برنامه‌ای با حضور مهدی مهدوی‌کیا، خداداد عزیزی و علیرضا منصوریان که قرار بود از شبکه نمایش خانگی پخش شود، برنامه‌هایش را ارایه دهد که ساترا(سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر که زیر نظر صداوسیما کار می‌کند) مجوز مورد نظر را صادر نکرد. ساترا چند ماه پیش به برنامه عادل فردوسی‌پور هم مجوز نداده بود. یکی از محورهای اصلی اظهارنظر کاندیداهای فدراسیون فوتبال باید در رابطه با مبارزه با انحصارطلبی صداوسیما می‌بود که هیچ کدام حرفی در این زمینه به میان نیاوردند. البته با توجه به اینکه برنامه ضبط شده بود احتمالا اگر انتقادی از صداوسیما صورت می‌گرفت در پخش حذف می‌شد.


آیا نتیجه انتخابات معلوم است؟


آجرلو در انتهای برنامه فوتبال برتر و در تنها جایی که گفت‌وگوها کمی حالت مناظره به خودش گرفت از فشار وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای رای آوردن یک نامزد خاص گفت و در پاسخ به این سوال که کدام نامزد؟ گفت «تقیه می‌کنم و نمی‌گویم.» پیش از این نیز برخی گمانه‌زنی‌ها ا ز مشخص بودن نتیجه انتخابات روز 10 اسفند گفتند. همچنین خیلی‌ها انتخابات هیات فوتبال استان تهران که منجر به حضور چندباره حبیب‌الله شیرازی در راس این هیات شد را پیش‌زمینه‌ای برای آنچه قرار است روز یکشنبه هفته بعد رقم بخورد، معرفی کردند. با این حال در همین راستا شنیده می‌شود، قرار بوده یکی از نامزدها با حمایت کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به ساختمان سئول برود اما در دو، سه روز اخیر شرایط تغییر کرده. برخی معتقدند این دو نهاد بی‌خیال فشار به مجمع شده‌اند و برخی دیگر از نداشتن قدرت کافی این دو نهاد برای فشار به مجمع گفته‌اند. این وضعیت کاندیدادی مورد نظر را مأیوس کرده و او را به فکر انصراف از انتخابات انداخته است. گفته‌ می‌شود خبر انصراف این کاندیدا تا یکی، دو روز بعد و یا روز انتخابات رسانه‌ای می‌شود. آنهایی که روز یکشنبه هنگام ضبط ویژه برنامه انتخابات فوتبال برتر حضور داشتند تاکید می‌کنند نامزد موردنظر به هیچ‌وجه روحیه یک نامزد پیروز را نداشت و انگار فقط برای رفع تکلیف در برنامه حاضر شده بود. از تمامی شواهد و قرائن پیداست که این نامزد باید کیومرث هاشمی باشد.


برنامه برای چه کسی بود؟


مناظره‌های انتخاباتی نظیر مناظره‌هایی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری انجام می‌شود برای مردم است. مردمی که قرار است رای بدهند. آمار بینندگان مناظره‌ سال‌های 88 یا 96 نشان می‌دهد میلیون‌ها نفر پای‌گیرنده‌های‌شان می‌نشستند و این برنامه‌ها را نگاه می‌کردند. برنامه فوتبال برتر هم یک برنامه عام‌پسند است که علاقه‌مندان فوتبال را پای تلویزیون می‌نشاند با این تفاوت که هیچ کدام از این بیننده‌ها قرار نیست در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنند. در واقع تنها 89 نفر هستند که رای‌شان برای سرنوشت فوتبال تاثیرگذار است.

نه اینکه انجام مناظره کار اشتباهی باشد، بالاخره جامعه فوتبال با نامزدها آشنا می‌شود و حداقلش این است که می‌توان بعدها این آدم‌ها را با ادعاهایی که مطرح کرده بودند، سنجید. سوال اینجاست که واقعا از آن 89 نفر چه تعدادی بیدار بودند و به برنامه نامزدها گوش کردند؟ شکی در این نیست که آنها می‌توانند در روزهای بعد از طریق فضای مجازی بازپخش برنامه را ببینند یا فایل‌های متنی آن را مطالعه کنند. حتی می‌توانند این کار را موکول کنند به روز رای‌گیری و آنجا با برنامه‌های نامزدها آشنا شوند. با این حال بیدار ماندن یک فرد و تماشای برنامه در ساعت مقررش نشان‌دهنده حساسیت موضوع برای آن فرد است. همان‌طور که کمتر ایرانی حاضر می‌شد بی‌خیال پخش زنده مناظره انتخاباتی ریاست‌جمهوری شود و بعدا خلاصه آن را نگاه کند یا در مطبوعات بخواند که چه گذشته است. حال واقعا باید پرسید که چند نفر از آن کسانی که آینده فوتبال ایران به رای‌شان بستگی دارد این حساسیت را از خودشان نشان می‌دهند؟ آیا رییس هیاتی بوده که تا ساعت 3 بامداد بیدار بماند؟ آیا مدیرعامل باشگاهی بوده که با دقت اظهارنظر نامزدهای انتخابات را گوش کند؟ این دو دسته تقریبا بیش از 60 درصد آرای مجمع را در اختیار دارند اما خیلی بعید است همه آنها مثل علاقه‌مندان به فوتبال پای‌گیرنده‌ها نشسته باشند و مناظره آجرلو و عزیزی‌خادم و هاشمی را نگاه کرده باشند. سوال مهم بعدی این است که آیا این افراد اصلا به برنامه‌های نامزدها اهمیت می‌دهند یا از قبل با توجه به لابی‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته، تصمیم‌شان را گرفته‌اند؟


انتظار می‌رفت این نامزدها نسبت خودشان را با یک‌سری اتفاقاتی که در گذشته رخ داده مشخص کنند و این خودش می‌توانست بهترین اعلام برنامه از سوی این افراد باشد. مثلا آقای آجرلو در رابطه با امکانات دولتی که برای مجموعه پاس بسیج کرده بود بگوید و اینکه در رابطه با کارنامه‌اش در استیل‌آذین حرف بزند. آقای عزیزی‌خادم بگوید چطور قرار است با فساد مبارزه کند وقتی نایب رییسش را حیدر بهاروند سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال معرفی کرده؟ آقای کیومرث هاشمی از یک سال و اندی که در قامت ریاست کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال سرپرستی این نهاد را برعهده داشت بگوید و مشخص کند در آن بیش از یک سال کدام کار مثبت را برای فوتبال انجام داده است؟


علی کریمی قصد داشت در برنامه‌ای با حضور مهدی مهدوی‌کیا، خداداد عزیزی و علیرضا منصوریان که قرار بود از شبکه نمایش خانگی پخش شود، برنامه‌هایش را ارایه دهد که ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر که زیرنظر صداوسیما کار می‌کند) مجوز مورد نظر را صادر نکرد. ساترا چند ماه پیش به برنامه عادل فردوسی‌پور هم مجوز نداده بود. یکی از محورهای اصلی اظهارنظر کاندیداهای فدراسیون فوتبال‌باید در رابطه با مبارزه با انحصارطلبی صداوسیما می‌بود که هیچ کدام حرفی در این زمینه به میان نیاوردند. البته با توجه به اینکه برنامه ضبط شده بود احتمالا اگر انتقادی از صداوسیما صورت می‌گرفت در پخش حذف می‌شد.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها