تلاش امارات برای کنار زدن عربستان از صحنه سیاسی لبنان

منابع سیاسی فاش کردند که «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی به سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان که اخیرا به امارات سفر کرده،‌ یک پیشنهاد مالی و همچنین میزبانی از خانواده وی ارائه داده است.

تلاش امارات برای کنار زدن عربستان از صحنه سیاسی لبنان
کد خبر: 467141
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۵:۰۹:۱۳

اعتمادآنلاین| پایگاه اطلاع رسانی «عرب پست» روز چهارشنبه به نقل از یک منبع آگاه جزئیاتی از جلسه ولیعهد ابوظبی و حریری را منتشر کرد و به نقل از این منبع آگاه که به اسم آن اشاره‌ای نشده است، نوشت: با توجه به کناره گیری عربستان از حمایت مالی از حریری برای تسهیل امور مربوط به نهادهای سیاسی و اجتماعی به منظور تشکیل کابینه لبنان، ابوظبی تصمیم گرفت به جای عربستان به حریری کمک مالی کند.

به گفته این منبع، ولیعهد ابوظبی همچنین به حریری پیشنهاد کرده است که محل اقامت خانواده خود را از ریاض که 20 سال است در آن زندگی می‌کنند به ابوظبی منتقل کند اما حریری تاکنون به این پیشنهاد پاسخ مثبت یا منفی نداده است.

این منبع افزود: حریری در جریان این دیدار از «شیخ محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی درباره موضع عربستان در انتخاب وی به عنوان نخست وزیر ملکف به تشکیل کابینه لبنان و امکان حمایت از دولت وی در صورت تشکیل سوال کرد که شیخ محمد بن زاید پاسخ داد که سعودی‌ها گفته‌اند، دولت ابتدا باید تشکیل شود تا بتوانیم آنچه را که مقضای آن است، انجام دهیم.

وی اظهار داشت: شیخ محمد بن زاید به حریری گفته که رهبران عربستان پرونده لبنان را از طریق آن‌ها (یعنی اماراتی‌ها) و قاهره به شدت دنبال می‌کنند و در حال برقراری ارتباط با فرانسوی‌ها هستند تا بفهمند اوضاع به کجا رسیده است.

این منبع در پایان گفت: شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به حریری اطمینان داد که کشورهای عربی به عهد خود با شرایط واضح از جمله اینکه ساختار دولت منعکس کننده اصلاحات واقعی باشد و به هیچ یک از احزاب سیاسی امتیاز ثلث معطل (یک سوم معطل - یعنی دستیابی اقلیت به یک سوم کرسی‌های وزارتی به اضافه یک و این مانع از آن می‌شود که اکثریت تصمیم‌های مهم و سرنوشت‌ساز را به تنهایی بگیرد و تک‌روی کند به خصوص که قانون اساسی لبنان شرط کرده مصوبات دولت با رای یک سوم اعضای دولت تصویب شود تا لازم الاجرا باشند.) را ندهد، پایبند هستند.

این منبع در ادامه گفت و گوی خود با «عرب پست» دیدار «محمد بن زاید» و «حریری» را که پس از بیش از یک سال و نیم جدایی بین آن‌ها انجام شد، تحولی مثبت در روابط بین حریری و امارات دانست و افزود: دولت فرانسه کمک کرد تا روابط بین حریری و ابوظبی بهبود یابد و نخست وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان، امارات را به عنوان ایستگاه خود در سفرهای منطقه‌ای‌ انتخاب کند.

سعد حریری، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در لبنان و رئیس جریان المستقبل این کشور روز جمعه وارد امارات شد و با مقام‌های این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

سعد حریری «که حدود پنج ماه است از سوی «میشل عون» رییس جمهوری لبنان و تایید شکننده پارلمان این کشور مکلف به تشکیل کابینه برای چهارمین بار شده، به دلایل مختلف تاکنون نتواسته دولت خود را تشکیل دهد.

این اعتقاد وجود دارد که یکی از علل ناکامی های حریری در تشکیل دولت در لبنان، نگاه وی به پایتخت های دولت های خلیج فارس است که هر کدام منافع خود را دنبال می کند، آن هم در قالب سیاست های زیاده خواهانه و طلبکارانه!

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها