کد خبر: 467158
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۵:۴۸:۳۰
| |

فعال سیاسی اصولگرا:

فضای سیاسی را نباید امنیتی کرد

«حسین کنعانی مقدم» فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، گفت: پرهیز نهادهای مسئول از امنیتی کردن فضای سیاسی کشور می‌تواند به تحقق مشارکت حداکثری کمک کند.

فضای سیاسی را نباید امنیتی کرد
کد خبر: 467158
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۵:۴۸:۳۰

اعتمادآنلاین| تاکیدات رهبر انقلاب در مورد ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری بر فضای سیاسی کشور اثرگذار بود چرا که تا قبل از این بیانات، برخی افراد سعی می‌کردند نگاه صریح، تفسیرناپذیر و مداوم رهبر انقلاب درباره اهمیت حضور مردم پای صندوق‌های رای را نادیده انگاشته و زمینه‌های مشارکت حداقلی را فراهم کنند که سخنان صریح رهبری در دیدار با مردم تبریز در 29 بهمن همه این تلاش‌ها را بر باد داد.

به گفته رهبر انقلاب «مشارکت پُر شور و انقلابی مردم در انتخابات، موجب امنیت کشور و پس زدن دشمنان و کاهش طمع آنها می‌شود بنابراین نباید این فرصت را از دست داد.»

حالا بعد از این سخنان، پرسش مهمی که طرح شده الزامات و اقتضائات مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو است.

چه شرایط و ویژگی‌هایی باید در کشور مهیا شود تا مردم به انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم اقبال نشان دهند؟ «حسین کنعانی مقدم» فعال سیاسی اصولگرا به این سوال پاسخ داده است.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که چه شرایطی باید اتفاق بیافتد که مردم به صورت گسترده در انتخابات شرکت کنند، گفت: قطعا اگر مردم احساس کنند که رای آن‌ها اثر گذار است و در نتیجه‌ی انتخاب مردم تغییراتی در سیاست‌ها به وجود می‌آید و ریل اجرایی و مدیریت کشور را به خواست مردم نزدیک می‌کند قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند. همین مشارکت باعث شکل‌گیری دولت توانمند و کارآمد می‌شود که نتیجه نهایی این فرایند حل مشکلات و رضایت‌مندی مردم است. مردم اگر این مسیر را قابل تحقق ببینند بدون تردید در پای صندوق رای حاضر خواهند شد.

وی به مولفه دوم مشارکت حداکثری مردم اشاره کرد و بیان داشت: مردم به دنبال انتخابات پاک هستند. یعنی ما نباید بگذاریم فضای جامعه به خاطر انتخابات غبارآلود شود و هم اینکه با مناظرات و جدال‌هایی که بین نامزدهای انتخاباتی اتفاق می‌افتد. فضا طوری غبارآلود شود که مردم رغبتی به حضور در انتخابات یا به بیان بهتر در این دعواها و اختلافات جریان‌های سیاسی پیدا نکنند.د ر این صورت مردم احساس می‌کنند که انتخابات بیش از آنکه در زندگی آنان اثر گذار باشد دعوای عده‌ای برای رسیدن به پست،مقام و ثروت است. این امر باعث بی‌اعتمادی و ناامیدی مردم می‌شود.

وی ادامه داد: مردم به دنبال انتخابات پاک هستند به این معنا که در یک فضای منطقی حرف جریان های مختلف را بشنوند و بتوانند با رای خود سیاست‌های کشور را تعیین کنند و گرنه مردم استقبالی از جدال‌های بی‌پایان مسئولان نخواهند کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا مولفه مهم دیگر در مشارکت مردم را نوع رویکرد نهادهای امنیتی کشور دانست و گفت: نباید فضای کشور را امنیتی کرد. وقتی فضا امنیتی می‌شود احساس ترس در مردم به وجود می‌آید و همین احساس ترس باعث می‌شود مردم از انتخابات استقبال نکنند. انتخابات باید از امنیت برخوردار باشد اما فضای سیاسی کشور نباید امنیتی شود.

کنعانی مقدم سپس به عملکرد شورای نگهبان پرداخت و گفت:مسئله بعدی این است که شورای نگهبان یک مقدار حلقه نامزدهای انتخاباتی را وسیع‌تر کند تا همه جناح‌های سیاسی و همه افکار مختلف احساس کنند که نامزد مورد نظر آن‌ها و فردی که دیدگاه‌های آن‌ها را نمایندگی می‌کند در انتخابات حضور دارد. این امر می‌تواند تاثیر زیادی در مشارکت مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: انتخابات زمانی با مشارکت حداکثری مردم برگزار می‌شود که اعتماد عمومی نسبت به نظام افزایش پیدا کند و مردم احساس کنند که نظام امانت دار دیدگاه و رای آن‌ها است. این مولفه هم می تواند مشارکت را افزایش دهند. در همین زمینه رهبر انقلاب از رای مردم به عنوان حق الناس یاد کرده اند.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که مشارکت حداکثری مردم چرا ضروری است هم گفت: قطعا مشارکت پایین و رئیس جمهوری حداقلی از پشتوانه مردمی برخوردار نبوده و این مسئله کارآمدی دولت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از طرف دیگر دولت از قدرت کافی هم برخوردار نخواهد بود و در مذاکرات بین‌المللی نمی تواند موفق عمل کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها