گاردین:

جام‌جهانی قطر، جان‌ 6500 کارگر مهاجر را گرفت

براساس برآورد نشریه گاردین دست کم 6هزار و 500 کارگر مهاجر که در بازه‌ای 10 ساله از کشورهای هند، پاکستان، نپال، بنگلادش و سریلانکا برای ساخت و ساز تاسیسات و ورزشگاه‌های جام جهانی 2022 به قطر آورده شده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند.

جام‌جهانی قطر، جان‌ 6500 کارگر مهاجر را گرفت
کد خبر: 467162
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۶ ۱۶:۰۰:۳۷

اعتمادآنلاین| به عبارت دیگر از دسامبر 2010 یعنی زمانی که امتیاز میزبانی به قطر اعطا شد، به طور میانگین هر هفته 12 کارگر مهاجر از پنج کشور مذکور جان خود را از دست داده‌اند. به همان اندازه که این ارقام شوکه کننده به نظر می‌رسند، شمار تلفات کلی احتمالا به مراتب زیادتر است زیرا هیچ آماری در خصوص مرگ و میر کارگران کشورهای کنیا و فیلیپین در دسترس نیست؛ همچنین تلفات ماه‌های پایانی سال 2020 نیز محاسبه نشده است.

پروژه‌هایی که تکمیل شده یا در آستانه جام جهانی 2022 در دست احداث هستند عبارتند از هفت ورزشگاه جدید، یک فرودگاه تازه تاسیس، جاده‌ها، سیستم‌های حمل و نقل عمومی، هتل‌ها و حتی یک شهر جدید که به طور خاص برای میزبانی از فینال جام جهانی ساخته می‌شود.

«نیک مک‌گیهان» مدیر یک گروه حامی حقوق کارگران در منطقه خلیج فارس در این‌باره به گاردین گفت: بخش بسیار قابل توجهی از کارگران مهاجری که از سال 2011 جان خود را از دست داده‌اند، فقط و فقط به این خاطر در قطر بودند که دوحه امتیاز میزبانی جام جهانی را به دست آورده بود.

درحالیکه علل مرگ و میر این کارگران کمبود اکسیژن خون به دلیل سقوط از ارتفاع گزارش شده، عمده دلیل مرگ آنان با اختلاف فاحش نسبت به سایر عوامل، «مرگ طبیعی» است که اغلب به مشکلات حاد تنفسی و قلبی مربوط می‌شود و دلیل آن هم می‌تواند تابستان‌های داغ قطر باشد.

دولت قطر شمار تلفات را به چالش نکشیده اما اعلام کرده است: نرخ مرگ و میر در میان این جوامع با توجه به وسعت و جمعیت آماری آن، در بازه قابل انتظار و قابل پیش‌بینی بوده است. با این حال، هر زندگی به پایان رسیده یک تراژدی است و در تلاش برای جلوگیری از مرگ و میر در کشور ما از هیچ کوششی فروگذار نشده است.

انتظار می‌رود حدود 1.7 میلیون نفر برای جام جهانی 2022 از قطر بازدید کنند هرچند در صورتی که سازمان‌های حقوق بشری بیشتری خواستار تحریم جام جهانی 2022 شوند، این رقم دستخوش تغییر خواهد شد.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها