واکنش نمایندگان مجلس به دعوت رهبر انقلاب به همصدایی

بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت هم‌صدایی میان قوا، آزمون تازه نمایندگان مجلس برای رعایت قانون و شرع در تعامل با دولت است که باتوجه به ارتباط این موضوع با منافع ملی، نیاز به عبور از حرف و رسیدن به تعامل عملی با قوه مجریه بیش از گذشته احساس می‌شود.

واکنش نمایندگان مجلس به دعوت رهبر انقلاب به همصدایی
کد خبر: 467233
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۷ ۰۹:۵۴:۵۷

اعتمادآنلاین| بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت هم‌صدایی میان قوا، آزمون تازه نمایندگان مجلس برای رعایت قانون و شرع در تعامل با دولت است که باتوجه به ارتباط این موضوع با منافع ملی، نیاز به عبور از حرف و رسیدن به تعامل عملی با قوه مجریه بیش از گذشته احساس می‌شود.

همزمان با شدت گرفتن هجمه‌ها و تهدیدها علیه رییس جمهوری و دولت به دلیل دوراندیشی برای حفظ منافع کشور، بیانات رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر هم‌صدایی میان دو قوه، از این هجمه‌ها تا حدودی کاست اما با توجه به پیشینه مجلس یازدهم، باید منتظر ماند و دید که آیا اعضای قوه مقننه در عمل هم از اصل وحدت و هم‌صدایی تبعیت خواهند کرد یا رفتارهای عجولانه را در کنشگری‌های خود با دولت ادامه خواهند داد.

واکنش نمایندگان به دعوت رهبر انقلاب به همصدایی

روز دوشنبه چهارم اسفندماه، بهارستان روز عجیبی را گذراند. نمایندگان پس از اطلاع از توافق سازمان انرژی اتمی با آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ بدون توجه به تاکیدات دولت در اجرای قانون اقدام راهبردی، تهدیدها و هجمه ها را علیه حجت الاسلام «حسن روحانی» و «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی آغاز کردند. برخی از نمایندگان از دستور کار خارج شدن لایحه بودجه خبر دادند، در نامه ای به قوه قضائیه خواستار برخورد قانونی با دولت شدند، ورود دولتمردان به مجلس را ممنوع کردند، دولت متهم به خیانت شد و هجمه‌ها تا شامگاه دوشنبه و انتشار بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان ادامه یافت. پس از این نشست و تاکید رهبری مبنی بر اجرای قانون مجلس از سوی دولت، نوع موضع گیری‌ها با حفظ چاشنی خط و نشان برای دولت، تا حدودی تغییر کرد و نمایندگان در توییت‌ها و بیانیه‌های خود بر تعامل با مجلس تاکید کردند.

در بیانیه‌ای که عصر روز سه شنبه در بهارستان منتشر شد، نمایندگان با تشکر از رهبر انقلاب افزودند: «از هر گونه ابتکار مشترک مجلس و دولت در راستای اجرای این قانون عزت بخش استقبال کرده و پیشقدم می‌شویم و به دولت برای استیفای حق مردم در کمال صداقت کمک کرده و خواهیم کرد و معتقدیم بهترین راه برای خدمت به معیشت مردم نه لغو تحریم‌ها بلکه خنثی‌سازی تحریم‌ها با نگاه به داشته‌های خودی و عدم توجه به رجزخوانی‌های پوشالی بیرون از مرزهاست.»

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس در راستای اجرای فرمان رهبری برای تعامل با دولت و حل اختلافات درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، روسای 2 کمیسیون تخصصی مجلس را موظف کرد با محوریت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و در تعامل با نهادهای مرتبط دولتی، این مسئله را پیگیری و نتیجه را در اسرع وقت به وی و صحن مجلس گزارش کنند.

«مالک شریعتی نیاسر» نماینده تهران پس از سخنان رهبر انقلاب درباره تعامل مجلس و دولت در موضوع اجرای قانون راهبردی گفت: «مجلس باید ضمن تاکید بر اجرای دقیق و کامل قانون، با دولت تعامل کند و معتقدم که حل یک موضوع میان دو قوه از طریق دستگاه قضا مسیر تعامل نیست.» این در حالی است که وی پیشتر بر ارسال گزارش علیه دولت به قوه قضائیه برای مجازات متخلفین تاکید کرده بود.

«ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه انتظار داریم ملاحظات مجلس لحاظ شود، گفت: در صورت پذیرفته شدن نظرات مجلس، با دولت هم صدایی می‌کنیم.

«عباس مقتدایی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم بر تعامل و همکاری با دولت تاکیر کرد و هم گفت: «دولت در نحوه تعامل با مجلس باید تجدید نظر کند. اینک باید یکصدا از کشور در عرصه سیاست خارجی برای حراست و صیانت از منافع ملی به گوش برسد.» «محمدصالح جوکار» رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: «اگر بخش‌هایی از قانون مذکور اجرا نشود این سوء تفاهم را برای دشمن به همراه دارد که می‌تواند تحریم‌های ظالمانه بیشتری اعمال کند و به اقدامات خود ادامه دهد.»

ضرورت توجه به تمام تاکیدات رهبری

با هربار افزایش هجمه‌های غیرمنصفانه به دولت، رهبر معظم انقلاب با ادبیات ویژه ای درباره این هجمه ها و انتقادات هشدار داده و نشان دادند. رهبری چه آن زمان که یکی از نمایندگان مجلس، رییس جمهوری را تهدید به اعدام کرد؛ چه آن زمان که با افزایش احضار وزرا و زمزمه‌های استیضاح رییس جمهوری و چه آن زمان که برخی به بهانه انتقاد رییس جمهوری را با افترا هتک حرمت کردند؛ در هر برهه به نوعی درباره تبعات چنین شیوه‌هایی از تعامل توصیه کردند و هشدار دادند.

ایشان 15 بهمن ماه سال جاری و به مناسبت سالروز میلاد حضرت ‌زهرا (س) در نشست تصویری با جمعی از مداحان اهل‌بیت (ع) با انتقاد از مخدوش شدن ادب اسلامی در برخی محیط‌های رسانه‌ای و فضای مجازی، در توصیه مهم و پایانی خود به مداحان و همه تریبون‌داران و رسانه‌ها، بر «حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن» تاکید و خاطرنشان کردند: «بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد.».

ایشان تیرماه سال جاری هم در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس و دقیقا در برهه ای که هجمه‌ها علیه دولت از خطوط اخلاق و انصاف و حتی قانون خارج شده بود، یادآور شدند: «توهین و دشنام و نسبت بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.» رهبر انقلاب اسلامی سوم آبان ماه سال جاری و پس از تهدید به اعدام رییس جمهوری از سوی رییس کمیسیون امنیت ملی هم ضمن انتقاد از اینگونه اظهارات و غلط دانستن آن تصریح کردند: «انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌ها است که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می‌گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند.»

بیانات ایشان در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری و لزوم نگاه منطقی به موضوع پرونده هسته‌ای، بیانیه و توافق ایران و آژانس موضوعی است که قابل تامل است. در همین زمینه رییس جمهوری از نمایندگان خواسته است توصیه رهبری را فراموش نکنند و تصریح کرده است: «چرا توصیه رهبری را فراموش می‌کنیم؟ رهبری چند بار باید تاکید کنند که احترام یکدیگر را نگه دارید، اخلاق و ادب اسلامی را مراعات کنیم. یعنی هر هفته و هر روز ایشان باید این را توصیه کنند چرا گوش نمی‌کنیم؟ وقتی رهبر انقلاب نکته‌ای را تاکید می‌کنند باید تا آخر عمر و برای همیشه آویزه گوش ما باشد و به آن عمل کنیم.»

با این همه اما برخی پس از انتشار بیانات رهبر انقلاب، عامدانه کوشیدند این نگاه منطقی و منصفانه را به نفع خود مصادره کنند. رهبری قانون مجلس را قانون خوبی توصیف کردند اما به اجرایی شدن این قانون از سوی دولت هم اشاره کردند؛ موضوعی که نمایندگان در فریادهای صبح دوشنبه آن را نادیده گرفته و به صورت علنی دولت را متهم به نادیده گرفتن قانون کردند. واقعیت این است که در مقطع کنونی و درباره منافع جمهوری اسلامی در توافق هسته ای، این نادیدانگاری عامدانه یا سهوی نمی‌تواند مورد پذیرش باشد از آن جهت که جهان؛ درک چندانی از تاثیر برخی رقابت های انتخاباتی و جناحی در اظهارات وتصمیمات داخلی اطلاعی ندارد و از این دوصدایی و اختلاف به نفع خواسته های خود بهره برداری می‌کند. با درک این مهم است که رهبری بر همصدایی و همکاری تاکید می‌کنند؛ قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس هم مهم‌ترین آزمون در مسیر همصدایی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها