کد خبر: 467276
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۷ ۱۲:۴۲:۵۷
| |

سید حسن حسینی:

راهنمای فیلم سینمای ایران اثری پژوهشی همراه با تحلیل و نقد است

نویسنده و پژوهشگر سینما، گفت: بیشتر متن‌هایی که درباره تاریخ سینما نوشته شده در واقع یک جور شرح وقایع است درحالی که کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران اثری پژوهشی همراه با تحلیل و نقد است.

راهنمای فیلم سینمای ایران اثری پژوهشی همراه با تحلیل و نقد است
کد خبر: 467276
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۷ ۱۲:۴۲:۵۷

اعتمادآنلاین| سید حسن حسینی درباره مدت زمان پژوهش برای نوشتن کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران، اظهار داشت: تحقیق و پژوهش برای نوشتن این کتاب از سال 94 به همراه یک تیم چند نفره آغاز شد که بعد از 5 سال پژوهش درنهایت یک سال هم کارهایی چون نمونه خوانی، صفحه آرایی، آماده سازی تصایر و کلا امور چاپِ آن زمان برد تا امسال به دست مخاطبان و علاقمندان سینما برسد.

وی درباره تفاوت این پژوهش با دیگر آثاری از این دست، گفت: بیشتر متن‌هایی که درباره تاریخ سینما نوشته شده رویکرد تقویمی دارد و رخدادها را اعلام و انتشار کرده‌اند اما ما تلاش کرده‌ایم در این کتاب خیلی فراتر از این موضوع عمل کنیم.

این پژوهشگر افزود: کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران از 517 مدخل (فیلم) تشکیل شده است که هر فیلم به عنوان یک متن در زمینه‌های مختلف مورد بررسی، تحلیل و نقد قرار گرفته که در واقع این فیلم‌ها برگزیده فیلم‌های سینمای ایران در سال‌های 1309 تا 1361 هستند.

حسینی با بیان اینکه هر فیلم به عنوان یک مدخل داری معنای مستقلی در کتاب است، ادامه داد: در عین حال این کتاب چون یک مطالعه بینارشته‌ای دارد بنابراین مجموع آثار بررسی شده در موضوعاتی مثل جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی برسی شده و به نوعی تصویر و بازتابی از ایران آن زمان را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: البته هر فیلم در عین اینکه به عنوان یک مدخل شناخته می‌شود در مجموع نیز به مدخل‌های دیگر مرتبط است تا تصویر درستی از ایران آن سال‌ها را برای ما ترسیم کند و در واقع اساسی‌ترین تفاوت این کتاب با سایر نمونه‌های مشابه که پیش از این منتشر شده‌اند، بخش «نقد فیلم» است.

نویسنده کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران، گفت: در این کتاب تاریخ نگاری فنی، اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته است. یعنی متون پیش از این شرح وقایع بوده اما ما در این کتاب بررسی علت این وقایع را کنکاش کرده‌ایم.

حسینی درباره عمده تفاوت این کتاب با آثاری که به فرهنگ فیلم‌ها پرداخته است، توضیح داد: فرق عمده کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران در نقد مقاله‌ها است یعنی درباره هر فیلم ما شناسنامه مختصری آورده‌ایم.

بعد خلاصه داستان مفصل که در دیگر آثار مشابه به این شکل نیست و در نهایت در بخش نقد مقاله به بررسی ایران آن زمان و تاثیر آن بر این فیلم پرداخته شده است.

این نویسنده ادامه داد: در این مقطع زمانی بین سال‌های 1309 تا 1361 بیش از یک هزار و 200 فیلم ساخته شده است که بنده یک هزار و 30 فیلم از این آثار را دیده‌ام و از بین این تعداد 517 فیلم برای معرفی در کتاب انتخاب شده است.

حسینی ادامه داد: معیار انتخاب فیلم‌ها نیز موضوعاتی است از جمله اینکه فیلم شاخص باشند و بتواند یکی از چرخه‌های تولید چون فیلم‌های روستایی، جاهلی، کمدی، جنایی، جیمزباندی، وسترن‌های فارسی، فیلم‌های سیرکی خلیل عقاب و... را نمایندگی کند.

وی ادامه داد: همچنین اقتباس‌های عجیب و غریب سینمای فارسی از آثار نویسندگانی چون شکسپیر، ایبسن یا ناباکوف و ارجاعات این فیلم‌ها به اندیشمندانی چون فرید مورد اشاره قرار گرفته است.

حسینی افزود: در کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران تلاش شده به جزئیاتی مثل بازیگران نقش منفی، بازیگران فرعی و مواردی از این دست به صورت جداگانه پرداخته شود تا برای مطالعه راحت تر و قابل دسترس تر باشد.

این پژوهشگر درباره جلد دوم کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران و پرداختن به سینمای ایران از سال 61 به بعد نیز، توضیح داد: کار پژوهشی از آنجایی که زمان‌بر است و متاسفانه کمتر هم مورد حمایت قرارمی گیرد احتمالا به اندازه جلد اول یعنی حدود 6 سال زمان خواهد برد.

وی اضافه کرد: قاعدتا باید در جلد دوم سینمای ایران از سال 61 تا 1400 را بررسی کرد که امیدواریم شرایطی فراهم شود تا با تیم پژوهشی بتوانیم در زمان کمتری جلد دوم کتاب را آماده کنیم.

به گزارش ایرنا، جلد نخست کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران از سوی انتشارات روزنه‌کار روانه بازار نشر شد. همچنین در انتشار این کتاب منتقدان سینمایی و پژوهشگرانی همچون خسرو دهقان، بهزاد رحیمیان، علیرضا محمودی، علی قلی‌پور، بهداد آوندامینی و علی پاپلی یزدی نیز با حسن حسینی همکاری کرده‌اند.

این کتاب در 820 صفحه، در قطع رحلی با قیمت 325 هزار تومان و به تیراژ 770 نسخه از سوی انتشارات روزنه‌کار منتشر شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها