«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سوریه| کشورهای مخالف بشار اسد برای انتخابات پیش رو در سوریه چه تدارکی دیده‌اند؟

با فرا رسیدن موعد انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه، شماری از کشورهایی که بیش از 10 سال است می‌کوشند تا بشار اسد را از کرسی ریاست‌جمهوری کشورش به پایین بکشند دوباره دست به کار شده‌اند.

سوریه| کشورهای مخالف بشار اسد برای انتخابات پیش رو در سوریه چه تدارکی دیده‌اند؟
کد خبر: 467361
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با فرا رسیدن موعد انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه، شماری از کشورهایی که بیش از 10 سال است می‌کوشند تا بشار اسد را از کرسی ریاست‌جمهوری کشورش به پایین بکشند دوباره دست به کار شده‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، اگر پای صحبت مردم شهرهای بزرگ سوریه از دمشق گرفته تا حلب، لاذقیه، طرطوس و حمص بنشینید، همواره در مورد پیروزی قاطع بشار اسد در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی سخن می‌گویند.

گرچه باید این مساله را هم مد نظر گرفت که حداقل بخشی از مردم چنین نظراتی را از بیم رصد نهادهای امنیتی این کشور بر زبان می‌رانند یا به هر روی نمی‌خواهند به مخاطب خارجی خود چیزی به غیر از آنچه که رسانه‌های رسمی اعلام می‌کنند بگویند.

با وجود این، ظاهراً طرف‌های دیگر هم بیکار ننشسته و برای پروژه خود که از روش‌های نظامی و حتی تروریستی قادر به تحققش نبودند راهکارهای دیگری هم یافته‌اند.

از همین روست که هرچه به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در اواسط ماه مه نزدیک‌تر می‌شویم ابزارهای رسانه‌ای این طرف‌ها نیز پرتلاش‌تر جلوه می‌کنند.

یکی از این ابزارهای رسانه‌ای جمع‌آوری 900 هزار (دقیقاً نهصد هزار) سند جنایی علیه بشار اسد است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در رسانه‌های آمریکایی، برخی از سازمان‌ها و نهادهای متخصص بیش از 900 هزار سند در محکومیت بشار اسد جمع‌آوری کرده‌اند، امری که نشان می‌دهد دولت آمریکا و به تبع آن برخی از کشورهای منطقه و جهان همچنان رویکرد مقابله با بشار اسد را در هر صحنه و در هر فرصتی در دستور کار خود قرار داده و از آن تخطی نکرده‌اند.

به زعم کارشناسان، امروز بسیاری از جنایات و کشتارهایی هم که اغلب گروه‌های مسلح در داخل سوریه مرتکب شده‌اند به حساب بشار اسد نوشته شده است تا پرونده قطورتری برای او تشکیل شود.

این کارشناسان بر این باورند که مخالفان بشار اسد قصد دارند حداکثر بهره را از این پرونده‌سازی‌ها برای دوره قبل و بعد از انتخابات ببرند و در صورتی که نتوانند از این طریق مانع از انتخاب مجدد بشار اسد شوند، از آن علیه او در دوره بعد از اعلام نتایج استفاده کنند.

در این میان، اخباری از تلاش‌ها برای استفاده حداکثری از صندوق‌های رأیی که قرار است در مناطقِ تحت کنترل دولت مرکزی به پا شود نیز به گوش می‌رسد.

کمااینکه مردم سوریه هم این مساله را احساس کرده‌اند؛ چه بسا تقریباً تمامی برنامه‌ها و پروژه‌های آنها به دوره بعد از انتخابات ماه مه موکول شده است.

این مساله به حدی پررنگ است که اگر از هر سوری‌ای در مورد برنامه‌ها و پروژه‌هایش به خصوص پروژه‌های اقتصادی‌اش بپرسید، خواهد گفت، فعلاً تا بعد از انتخابات همه چیز متوقف است و باید دید بعد از آن چه خواهد شد.

از سویی دولت جو بایدن هنوز دست خود را برای سوریه رو نکرده است؛ هنوز کاملاً روشن نیست آیا قرار است رویکرد جنگ‌های داخلی اوباما را در پیش گیرد یا قانون قیصر دونالد ترامپ را پیشه خواهد کرد، شاید هم به دنبال راه سومی همچون معامله با روس‌ها در این رابطه باشد.

به هر روی، نباید فراموش کرد روس‌ها نشان داده‌اند بر سر هر چیزی حاضرند معامله‌ کنند و دست‌کم در سوریه و در رقابت‌های این صحنه، خط قرمزی ندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها