میانگین قیمت نفت امسال بالاتر می‌رود

بنا بر نظرسنجی ماهانه رویترز، قیمت نفت امسال تحت تاثیر واکسیناسیون افراد بیشتر و سرعت گرفتن روند احیای اقتصادی، بهبود مستمری پیدا خواهد کرد.

میانگین قیمت نفت امسال بالاتر می‌رود
کد خبر: 467527
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۹ ۰۷:۱۹:۰۵

اعتمادآنلاین| در نظرسنجی رویترز از 55 تحلیلگر پیش‌بینی شد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال 2021 به 59 دلار و هفت سنت می رسد که بالاتر از پیش بینی 54 دلار و 47 سنت در نظرسنجی ژانویه رویترز است. این بزرگترین بازبینی صعودی ماه به ماه برای پیش‌بینی قیمت سالانه در نظرسنجی رویترز از سال 2016 تاکنون به شمار می‌رود.

میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون 58 دلار و 80 سنت بوده است.

نوربرت روئکر از شرکت جولیوس بائر در این باره اظهار کرد: سفر و فعالیت تفریحی تحت تاثیر مجموعه‌ای از عوامل شامل برنامه های محرک مالی اعتماد، واکسنها و تدابیر پاندمیک هدفمند، به پای رونق فعالیت تولیدی خواهند رسید. در برابر عوامل محرک رشد بخش تقاضا، بعید است بخش عرضه واکنش به موقعی نشان دهد و بازار نفت در ماه‌های آینده دچار کمبود عرضه می‌شود.

از میان 41 شرکت کننده در نظرسنجی رویترز در ماه‌های فوریه و ژانویه، 32 نفر پیش‌بینی خود از قیمت‌ها را بالا بردند.

اکثر تحلیلگران اظهار کردند اوپک و متحدانش ممکن است در دیدار چهارم مارس خود محدودیت عرضه را تسهیل کنند اما همچنان برای حفظ کنترل عرضه توافق خواهند داشت.

جیووانی استوونو، تحلیلگر موسسه مالی یو بی اس اظهار کرد: با اقدام اوپک پلاس در محدود نگه داشتن تولید نفت، روند کاهش ذخایر در سال میلادی جاری ادامه پیدا خواهد کرد و به قیمتها اجازه می دهد رشد بیشتری پیدا کنند.

پیش بینی می شود تقاضا برای نفت به میزان پنج تا هفت میلیون بشکه در روز در سال 2021 رشد کند. با این حال کارشناسان اظهار کرده‌اند که هرگونه وخامت در وضعیت کووید 19 و رفع احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مانع روند احیای قیمت‌های نفت خواهد شد.

در نظرسنجی ماهانه رویترز، میانگین قیمت هر بشکه نفت آمریکا 55 دلار و 93 سنت در سال 2021 پیش‌بینی شد که بالاتر از پیش‌بینی قیمت 51 دلار و 42 سنت در ماه ژانویه بود.

تحلیلگران انتظار دارند تولید نفت آمریکا امسال رشد ملایمی داشته باشند. با این حال تدابیر جدید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای محدود کردن بخش نفت، ممکن است تولید این کشور را در بلند مدت کاهش دهد

کایلین بیرچ، تحلیلگر واحد اطلاعات اکونومیست اظهار کرد: تغییر ساختاری و فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی ممکن است مانع از بازگشت نفت به اوج قیمت دهه های گذشته شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بارکلیز روز پنجشنبه جدیدترین بانکی بود که پیش بینی خود از میانگین قیمت نفت در سال میلادی جاری را به دلیل عرضه کمتر از حد انتظار آمریکا افزایش داد. این بانک انگلیسی با اشاره به عادی شدن سطح ذخایر نفت در آمریکا و واکنش ضعیف‌تر صنعت نفت شیل آمریکا به رشد قیمت‌ها، پیش‌بینی خود از میانگین قیمت نفت برنت در سال جاری را به 62 دلار در هر بشکه افزایش داد که هفت دلار در مقایسه با پیش بینی قبلی این بانک بالاتر بود. بارکلیز همچنین میانگین قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت را 58 دلار در سال 2021 پیش‌بینی کرد که شش دلار در مقایسه با برآورد قبلی بالاتر بود.

اوایل هفته گذشته بانک آمریکا نیز دورنمای قیمت نفت را 10 دلار در هر بشکه نسبت به پیش‌بینی قبلی خود افزایش داد و اعلام کرد قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم سال 2021 به 70 دلار خواهد رسید و میانگین قیمت نفت برنت امسال 60 دلار خواهد بود. بانک مورگان استنلی نیز با اشاره به بهبود بیشتر بازار به خصوص در بخش تقاضا، پیش بینی کرد قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم امسال به مرز 70 دلار می رسد.

گلدمن ساکس پیش بینی قیمت در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم را بالا برده و انتظار دارد قیمت هر بشکه نفت برنت با متعادل شدن سریعتر بازار و سطح پایینتر ذخایر، در سه ماهه سوم امسال به 75 دلار صعود کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها