کد خبر: 467650
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۹ ۱۱:۰۸:۰۰
| |

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:

مردم فریب تبلیغات داروی ضد انگل برای درمان کرونا را نخورند

مصطفی قانعی گفت: به مردم توصیه می‌کنم اصلا فریب تبلیغات داروی ضدانگل یا ضدشپش را نخورند و از این دارو برای درمان کرونا استفاده نکنند.

مردم فریب تبلیغات داروی ضد انگل برای درمان کرونا را نخورند
کد خبر: 467650
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۹ ۱۱:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزها اخباری دست به دست می‌شود مبنی بر اینکه داروی ضدانگل یا ضدشپش برای درمان کرونا تایید شده و توزیع آن در داروخانه‌های سراسر کشور آغاز شده است اما رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا این خبر را تکذیب کرد و از مردم خواست فریب تبلیغات را نخورند.

مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از بررسی دقیق این دارو در این کمیته علمی خبر داد و گفت: تصور می‌شد داروی ضدانگل یا ضدشپش (ایفرمکتین) بر درمان کرونا اثر دارد به همین دلیل هفته گذشته در کمیته علمی مورد بحث و بررسی کارشناسانه قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم این دارو هیچ تاثیری بر درمان کرونا ندارد بنابراین در لیست پروتکل‌های درمان قرار نگرفت.

او در توصیه‌ای به مردم افزود: شرکت‌های دارویی برای منافع خود تلاش‌های بسیاری انجام می‌دهند تا یک دارو را در سطح وسیع تبلیغ کنند حتی برای انجام این کار به داروخانه‌ها فشار می‌آورند به مشتریان خود پیشنهاد دهند تا دارو به فروش برسد برای مثال الان برخی داروخانه‌ها این دارو را به بیماران کرونایی پیشنهاد می‌دهند که خلاف قانون است و به مردم توصیه می‌کنم اصلا فریب تبلیغات را نخورند و از این دارو برای درمان کرونا استفاده نکنند.

قانعی تصریح کرد: فشار شرکت‌های داروسازی به داروخانه‌ها، تبلیغات وسیع فضای مجازی از یک سو و تجویز برخی پزشکان از یک سوی دیگر باعث می‌شود گاهی مردم فریب بخورند اما بدانند این داروها جز اینکه برای شرکت سازنده سود دارد هیچ چیز دیگری ندارد و تاثیری بر روند درمان یک بیمار کرونایی نخواهد گذاشت.


رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه پزشکان نباید هزینه 5_6 میلیون تومانی رمدیسیور را به بیماران تحمیل کنند، گفت: مجله ژورنال پزشکی نیوانگلند به عنوان معتبرترین مجله بر داروی رمدسیویر به طور وسیع کار کرد، ما هم در ایران در چندین بیمارستان کشور و در چندین استان این دارو را مورد ارزیابی قرار دادیم و نتایج آن را کارشناسان بین المللی مورد بررسی قرار دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم این دارو تاثیری بر مرگ و میر بیماران کرونایی ندارد بنابراین اگر پزشکان ما مطالب علمی معتبر را نگاه کنند این هزینه 5_6 میلیون تومانی و گاهی سنگین تر را به بیمار تحمیل نمی‌کنند چون نه تنها به لحاظ پزشکی بلکه از نظر اخلاقی هم درست نیست و پزشکان باید از تجویز این دارو که تاثیری ندارد خودداری کنند.

او ادامه داد: همچنین کشور ما بر داروی فاویپیراویر هم یک تحقیق بسیار گسترده علمی انجام داد که نتایج آن در چندین شهر نشان داد این دارو هم اثری در مرگ و میر بیماران کرونایی ندارد.

قانعی به داروهایی که اکنون باید به بیماران کرونایی تجویز شود، گفت: در حال حاضر تجویز اکسیژن به موقع، تجویز کورتیکواستروئید با دوز مشخص شده در پروتکل درمانی و تجویز داروی ضد انعقاد مواردی است که تاثیر آن اثبات شده و غیر از آنها داروی اثبات شده‌ای نداشتیم.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها