علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس:

با تسهیلات ساخت فعلی، نمی‌توان مشکل مسکن را حل کرد

نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه نمی‌توان با تسهیلات ساخت فعلی، مشکل مسکن را حل کرد از در دستور کار بودن تامین مالی 360 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک‌ها در پارلمان خبر داد.

با تسهیلات ساخت فعلی، نمی‌توان مشکل مسکن را حل کرد
کد خبر: 467799
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۹ ۱۷:۱۳:۰۷

اعتمادآنلاین| نایب رئیس مجلس با بیان اینکه نمی‌توان با تسهیلات ساخت فعلی، مشکل مسکن را حل کرد از در دستور کار بودن تامین مالی 360 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک‌ها در پارلمان خبر داد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشکلات کشور در حوزه اقتصاد و معیشت است اما مهمتر از آن اجرای عدالت است چرا که مردم فقر را برمی‌تابند اما تبعیض را برنمی‌تابند.

وی در ادامه با تأکید بر جدیت مجلس در رفع مشکلات حوزه جامعه مهندسی عنوان کرد: جایگاه مهندسی کشور نسبت به پیش از انقلاب قابل قیاس نیست و اکنون توان ساخت قطعات پیچیده دفاعی و نظامی را داریم در حالی که پیش از انقلاب برای تهیه یا تعمیر یک قطعه وابسته به خارج بودیم.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه هم اکنون در حوزه مهندسی عمران هیچ کمبودی نداریم و تحول عظیمی در این حوزه پس از انقلاب شکل گرفته است، اظهار داشت: دانشگاه‌های فنی و مهندسان نقش بی‌بدیلی در شکل‌گیری انقلاب داشتند و بسیاری از فرماندهان جنگی، مهندس بودند.

نیکزاد تأکید کرد: برخی تصور می‌کنند با ارائه تسهیلات به ساختمان، این صنعت ضرر می‌کند در حالی که این طور نیست و صنعت ساختمان در سپهر اقتصادی کشور، ارزبری ندارد و نیاز به واردات مواد اولیه ساختمانی نداریم تا جایی که حتی جامعه مهندسی با ارائه دانش فنی و مهندسی می‌تواند ارزآوری کند.

نایب رئیس مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به تأثیر مهندسی ساختمان در برقراری عدالت اجتماعی کشور گفت: ساخت مسکن و صاحبخانه کردن مردم باعث تحقق عدالت اجتماعی می‌شود و مهندسان جوان باید بدانند زمانی با 300 هزار تومان می‌توانستیم یک مترمربع مسکن بسازیم، اما برخی به ما می‌خندیدند ولی با کار کارشناسی توانستیم این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این امر لازم بود موانع پیشِ روی تولید مسکن برداشته شود از این رو توانستیم با جلب نظر دستگاه‌هایی که در حوزه تولید مسکن منافعی داشتند، هزینه تولید مسکن را با کاهش حق مهندسان، حق شهرداری‌ها، معافیت از مالیات و... پایین بیاوریم، در نهایت توانستیم 3 میلیون مترمربع از 4 میلیون و 300 هزار مترمربع مسکن قول داده شده را تحویل دهیم که دولت‌های بعدی روند آن را متوقف کردند.

نیکزاد با اشاره به 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات ساختمان از محل شورای عالی پول و اعتبار در لایحه بودجه 1400، عنوان کرد: به عنوان نایب‌رئیس مجلس خجالت میکشم که در تهران آپارتمان با متری 250 میلیون تومان داریم بخصوص اینکه این‌گردش مالی برای مهندسان و صاحبان این بخش اقتصادی نفع کمتر از 5‌درصدی دارد. لذا دو مصوبه محکم در مجلس برای رونق تولید مسکن آوردیم زیرا با تسهیلات مسکن که 5 درصد آن به ساختمان تعلق دارد، نمی‌توانستیم انتظار ساخت مسکن برای جوانان داشته باشیم.

نایب رئیس قوه مقننه پیشنهاد ساخت مسکن 25 متری را شرم آور دانست و افزود: با وجود این همه ظرفیت در کشور و 165 میلیون هکتار وسعت که تنها 6 میلیون هکتار آن زیرِ ساخت رفته است، عیب است که بخواهیم پیشنهاد مسکن 25 متری بدهیم لذا عدم ازدواج جوانان به خاطر ترک فعل برخی نهادهای کشور است.

وی با تشکر از همراهی مهندسان و پیمانکاران که از حق مسلم خود در راستای تولید مسکن گذشته‌اند، تشکر کرد و گفت: در پروژه‌ای که سال‌ها قبل رقم خورد و قرار بود 4 میلیون و 300 هزار مترمربع مسکن ساخته شود که 3 میلیون آن تحویل داده شد، حرف و حدیث‌های زیادی آوردند؛ چنانچه در زلزله کرمانشاه تیر و اسکلت ساختمان باقی ماند و تخریب دیوار بیرونی سبب خسارت آن شد. همچنین وقتی زلزله اخیر پردیس پیش آمد نگران برج‌های این منطقه بودیم که خوشبختانه به علت مهندسی ساز بودن مشکلی برای آنها پیش نیامد که یکی از مباحث دانش‌بنیان حوزه ساختمان بود که برای نخستین بار روش قالب تونلی در آن اجرا شد.

نیکزاد فعال‌سازی مسکن و ساختمان را موجب راه‌اندازی لوکومتیو اقتصاد کشور دانست و افزود: برای دستیابی به این هدف باید زمین برای ساخت مسکن در اختیار قرار دهیم.

نایب رئیس مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه باید به کلمه مهندسی احترام گذاشت و شأن آن را حفظ کرد، یادآور شد: عده‌ای کثیر را نباید با چوب تخلف عده‌ای قلیل زد؛ جامعه مهندسی کشور با شرافت و با ایمان است.

وی بر ضرورت فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی در دولت تأکید کرد و ادامه داد: جای مهندسان ایرانی در بازسازی‌های عراق، سوریه و قره‌باغ خالی است، همچنین پیشنهاد دعوت از بخش خصوصی جامعه مهندسان ضروری و شدنی است که با فعال سازی دیپلماسی سیاسی و اقتصادی امکان‌پذیر خواهد بود.

نیکزاد با اشاره به تلاش مجلس برای فعال سازی حوزه مسکن با تصویب قانون جهش تولید مسکن عنوان کرد: قصد داریم تسهیلات بدون یارانه بخش مسکن را به 20 تا 25 درصد در لایحه بودجه افزایش دهیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ساخت هر 100 مترمربع ساختمان، 2.5 شغل در کشور ایجاد می‌کند که باعث پیشرفت چرخه اقتصاد کشور می‌شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها