کد خبر: 468077
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۴:۲۰:۰۰
| |

رئیس جمعیت هلال احمر عنوان کرد:

قانون مدیریت بحران به نفع هلال احمر نیست

رئیس جمعیت هلال احمر توضیحاتی را در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این جمعیت در حادثه زلزله «سی سخت» ارائه و در عین حال از بخش هایی از قانون جدید مدیریت بحران نیز انتقاد کرد.

قانون مدیریت بحران به نفع هلال احمر نیست
کد خبر: 468077
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۴:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کریم همتی در مراسم تقدیر از خیریه ها و تشکل های مردم نهاد همکار با جمعیت هلال احمر که ظهر امروز در محل سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر برگزار شد گفت: هنگام وقوع زمین لرزه «سی سخت» دبیر کل جمعیت هلال احمر در استان فارس بود و به همین دلیل دقایقی پس از این زلزله بود که جلسه اضطراری به ریاست ایشان تشکیل شد. حدود یک ساعت بعد تعدادی از مدیران در مناطق زلزله زده حاضر شدند و در ساعت یک بامداد نیز جلسه با حضور استاندار و دیگر مسئولان ارشد جمعیت هلال احمر برگزار شد.

وی با بیان اینکه در زلزله «سی سخت» چهارچوب و اسکلت خانه ها سالم بوده و به همین دلیل بسیاری از ساکنان ترجیح می دادند تا در همان نقطه محل سکونت شان مستقر شوند، گفت: به دلیل برخی از ناهماهنگی هایی که وجود داشت حدود دو شب وقفه هایی ایجاد شد اما جمعیت هلال احمر تمام اقدامات امداد و نجات را از همان دقایق نخست انجام داد و ما به رکورد حضور کامل در محل در عرض کمتر از دو ساعت رسیدیم و وقفه نیز تنها محدود به برخی موارد مربوط به غیر از امور امداد و نجات بود که به سرعت مرتفع شد.

وی با بیان اینکه امدادگران جمعیت هلال احمر 4400 چادر را در میان زلزله زدگان توزیع کردند، گفت: ما اقلام امدادی را به شکل خانه به خانه در میان زلزله زدگان توزیع کردیم و عملیات به خوبی در این مناطق انجام شد.

وی با اشاره به برخی بی مهری های صورت گرفته به جمعیت هلال احمر ، گفت: هلال احمر که همواره در بحران ها و حوادث حضور دارد در محل نیز ما و دوستان سپاه، دستگاه های دیگر و ... همه در کنار هم و خالصانه کار کردیم اما چرا این تصویر در قاب ها به نمایش در نیامد. چه می شد اگر در همانجایی که همه بودیم یک تصویر هم از هلال احمر نشان می دادند. این چه کاری بود که حتی یک تصویر از ما نشان داده نشد. از آن طرف هم که در فضای مجازی ما که کنترلی هم روی آن وجود ندارد یک نفر دو چادر با خودش به آنجا برده و بعد ادعا کرد که یک وانت چادر را از ما نگرفتند و هلال احمر کجاست؟ این جور موارد هم که به سرعت پخش می شود.

همتی ادامه داد: هلال احمر با مدیریت و کار کارشناسی اقدام به امدادرسانی در مناطق زلزله زده می کند. باید با برآورد صحیح کمک ها توزیع شده و نمی شود برای جایی که 8000 نفر ظرفیت دارد ناگهان در یک شب چند برابر ظرفیت غذا توزیع شود، این هدر دادن منابع است در حالیکه ما با کمک نیروهای داوطلب NGO ها و خیریه ها این موارد را مدیریت کرده و تلاش می کنیم تا کمک ها چه کمک های نقدی و چه کمک های غیر نقدی به درستی در میان مردم توزیع شود.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله شفافیت اشاره کرد و گفت: از سال 90 تا 99 هلال احمر در بحران ها و حوادث مختلفی حضور داشت. از سومالی گرفته تا زلزله و سیل، ما آمدیم و ریز به ریز این موارد را استخراج کردیم تا ببینیم چه اتفاقی رخ داده و کمک ها چطور بوده است. طی این 9 سال 386 هزار چادر از انبارهای ما خارج شده و تنها 10 درصد آن را توانستیم با کمک دولت در سال گذشته جایگزین کنیم و حدود 30 تا 35 هزار چادر تهیه کردیم. این روند باید ادامه داشته باشد. ما تصمیم گرفتیم تا تمام اقدامات و کمک های جمع آوری شده از سوی خیرین، مردم، جمعیت هلال احمر و ... را به صورت ریز به ریز و مستند جمع آوری کنیم و اگر هر گزارشی که از ما خواستند بتوانیم مستند آن را ارائه دهیم. حتی یک پرس غذا را هم ثبت کردیم و تاکید کردم که باید این رویه ادامه داشته باشد.

همتی در پایان به قانون مدیریت بحران کشور نیز گریزی زد و گفت: خیلی کفه اش به نفع هلال احمر نیست کلی بار و کار به ما اضافه شده اما اعتباراتش به نفع ما نیست. اینها مشکلاتی را برای امدادگران ما ایجاد می کند که ما امیدواریم بتوانیم با کمک همه دست اندرکاران در این زمینه صحبت کنیم و مشکلات حل و فصل شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها