کد خبر: 468127
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۷:۲۳:۵۲
| |

پدر یکی از عرشه‌سواران سانچی: همچنان معتقدیم که خدمه از سمت راست از کشتی خارج شده‌اند

پدر یکی از عرشه‌سواران سانچی گفت: دلایلی به شکل مستند وجود دارد که در زمان وقوع حادثه از میان خدمه به جز سه نفر، کسی در کشتی باقی نمانده است. کمااینکه در دقیقه 3:37 ثانیه، کاپیتان دستور خروج از کشتی را صادر کرده و خدمه از سمت راست از کشتی خارج شده‌اند.

پدر یکی از عرشه‌سواران سانچی: همچنان معتقدیم که خدمه از سمت راست از کشتی خارج شده‌اند
کد خبر: 468127
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ۱۷:۲۳:۵۲

اعتمادآنلاین| در رابطه با مسئله تماس‌ها، این فرض جدی وجود دارد که خدمه در محدودیت‌های جدی به سر می‌برند، حال یا مثلا، گروگان هستند و یا در حبس و حصر به سر می‌‍برند و از همین رو، برقراری هرگونه تماس، نمی‌تواند به شکل آزادانه صورت بگیرد. با این همه، این پیغام‌ها و تماس‌های تلفنی همچنان ادامه داشته و به عنوان نمونه در همین هفته گذشته، 5مورد تماس با هر خانواده گرفته‌اند. این‌تماس‌ها، بیشتر از حوزه چین شرقی، تایوان و کلا شرق آسیا گرفته شده که عموما، سیم‌کارت‌ها، متعلق به یک محدوده مکانی و سیگنال‌ها به محدوده مکانی دیگر مربوط بوده است

تلاش مستمر خانواده‌های خدمه کشتی سانچی در اثبات غیرقانونی بودن اقدام صدور گواهی فوت برای این خدمه، سرانجام نتیجه داد و با رای قاضی شعبه 115 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع شهید باهنر تهران، گواهی‌های فوت صادره از سوی سازمان ثبت‌احوال کل کشور، خلاف قانون شناخته و ابطال شد.

عبدالله عبداللهی، پدر سجاد عبداللهی از دانشجویان نخبه عرشه‌سوار در کشتی سانچی، ضمن تشریح این مسئله در گفتگو با امتداد، اظهار داشت: قانون به صراحت عنوان کرده که اگر در بحر(دریا) حادثه‌ای رخ داد، باید به مدت 5سال گواهی فوت فرضی صادر و پس از آن، اگر خبری از صحت خدمه به وجود نیامد، گواهی فوت اصلی از ناحیه دستگاه متولی صادر شود. اما این گواهی فوت فرضی برای شرکت ملی نفتکش دارای بار مالی بود و درصورت صدور آن، آقایان باید، حقوقی نظیر حقوق اصلی، حق ماموریت، مزایا، پاداش و حقوق ارزی را پرداخت می‌کردند.

وی افزود: به همین جهت نیز، ظاهرا شرکت ملی نفتکش، پیش‌دستی داشته و برخلاف روح قانون و مواد 1020 و 1021 قانون مدنی، گواهی فوت اصلی را بدون اذن ولی دم صادر کرد. در این حوزه، قانون تصریح داشته و به عنوان نمونه در ماده 27 قانون ثبت احوال نیز، آمده که باید، شواهد، دلایل و قرائن برای اثبات فوت وجود داشته باشد.

عبداللهی ادامه داد: این در حالی بود که شواهدی برای اثبات فوت وجود نداشت و قرائن ما برای فهم زنده بودن خدمه، بیشتر از مسئله فوت آن‌ها بود. با این همه، آقایان زیر بار نرفته و به شکل خودسرانه برای صدور گواهی فوت اقدام کردند. تا این که ما به همراه سایر خانواده‌های خدمه، طرح دعوی کرده و با استناد به موارد قانونی و با نظر مقام قضائی، این گواهی‌های فوت صادره را باطل کردیم.

در زمان وقوع حادثه از میان خدمه به جز سه نفر، کسی در کشتی باقی نمانده است

وی یادآور شد: البته، دلایل دیگری هم به شکل مستند وجود دارد که در زمان وقوع حادثه از میان خدمه به جز سه نفر، کسی در کشتی باقی نمانده است. کما اینکه در دقیقه 3:37 ثانیه، کاپیتان دستور خروج از کشتی را صادر کرده و خدمه از سمت راست از کشتی خارج شده‌اند. حال، اینکه بعد از آن چه اتفاقی در کشتی رخ داده، چندان محل بحث فعلی نیست و اتفاقا، اختلاف نظر ما با آقایان در همین قسمت بوده است.

عبداللهی، تصریح کرد: مستندات ما در دعوی بسیار قوی بوده و در رابطه با موضوع، شواهد و قرائن مثبت متعددی داریم و روند پرونده در حال پیگیری است. برای 9تن از خدمه، رای ابطال گواهی فوت صادر شده و در مرحله ابلاغ قرار دارد.

در هفته گذشته، بالغ بر 5تماس با هریک از خانواده‌های خدمه از چین شرقی و تایوان گرفته شده

وی خاطرنشان کرد: در این مدت طولانی که از زمان حادثه گذشته، تماس‌های بسیاری از منطقه شرق آسیا با خانواده‌ها گرفته شده که در شرایط فعلی، ما به استناد به مستندات جدی که در دست داشته و به دنبال ابعاد دیگر آن هستیم از بحث این تماس‌ها عبور کرده‌ایم. گرچه جستجو برای یافتن این مستندات، وظیفه شرکت ملی نفتکش بود و آقایان بر اساس قاعده "البینه‌علی‌مدعی" باید ادعای خود را ثابت می‌کردند. اما این شرکت، نتوانست هیچ دلایل متقنی برای مسئله فوت به خانواده‌ها ارائه دهد.

پدر سجادعبداللهی در ادامه نیز با اشاره به تدوام تماس‌های برقرار شده از منطقه شرق آسیا با خانواده خدمه سانچی، عنوان داشت: در رابطه با مسئله تماس‌ها، این فرض جدی وجود دارد که خدمه در محدودیت‌های جدی به سر می‌برند، حال یا مثلا، گروگان هستند و یا در حبس و حصر به سر می‌‍برند و از همین رو، برقراری هرگونه تماس، نمی‌تواند به شکل آزادانه صورت بگیرد. با این همه، این پیغام‌ها و تماس‌های تلفنی همچنان ادامه داشته و به عنوان نمونه در همین هفته گذشته، 5مورد تماس با هر خانواده گرفته‌اند. این‌تماس‌ها، بیشتر از حوزه چین شرقی، تایوان و کلا شرق آسیا گرفته شده که عموما، سیم‌کارت‌ها، متعلق به یک محدوده مکانی و سیگنال‌ها به محدوده مکانی دیگر مربوط بوده است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه پرونده در دادسرای اموربین‌الملل مطرح شده، ما طبق قانون، اجازه‌ای برای اشاره به جزئیات آن در مرحله بازپرسی و بررسی نداریم. با این حال، اسناد دیگر از خدمه به دست آمده که در حال بررسی آن هستیم و در اختیار دادسرا نیز قرار گرفته است.

عبداللهی، یادآور شد: البته ما به عنوان خانواده خدمه، هیچ عناد شخصی با عزیزان مسئول در شرکت ملی نفتکش نداشته و معتقدیم که این افراد نیز برای ایران و اعتلای نام آن تلاش می‌کنند، اما روش برخورد آن‌‎ها با خدمه به خوبی مدیریت نشد. اگر این حادثه از ابتدا مدیریت شده و مسئولین در کنار خانواده‌ها قرار می‌گرفتند، شاهد این چالش‌ها و اختلافات هم نبودیم.

مستندات محکمی دال بر زنده بودن 12نفر از خدمه کشتی در اختیار داریم

پدر سجاد عبداللهی در پایان نیز، خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار و اطلاعاتی که داریم، تا کنون، مستندات محکمی دال بر زنده بودن 12تن از خدمه به دست آمده و امیداوریم در ادامه نیز، مستندات مربوط به صحت باقی خدمه کشتی نیز به دست ما برسد تا بتوانیم با نگاه دقیق و شفاف‌تری، این مسئله را دنبال کنیم.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها