بنا بر گزارش خبرگزاری تاس:

واکنش معاون دبیرکل سازمان ملل به شرایط یمن

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرد که چهار میلیارد دلار برای جلوگیری از یکی از بدترین قحطی‌های جهان در یمن نیاز است.

واکنش معاون دبیرکل سازمان ملل به شرایط یمن
کد خبر: 468276
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ۱۰:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مارک لوکاک معاون دبیرکل سازمان ملل متحده در امور بشردوستانه امروز (دوشنبه) تأکید کرد که به کمک حدود چهار میلیارد دلاری نیاز است تا از « وقوع بدترین قحطی در جهان طی چند دهه اخیر در یمن» جلوگیری شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری تاس، لوکاک اخیراً در جمع خبرنگاران در خصوص اوضاع اسفناک یمن تأکید کرده بود: «اوضاع انسانی در یمن رو به افول است. بدتر از این نمی‌شود، این کشور اساساً در وضعیت فروپاشی است».

این مقام ارشد سازمان ملل در ادامه با ابراز نگرانی شدید از کاهش کمک‌های مالی سازمان‌های بین‌المللی به یمن به واسطه کمبود کمک‌های جمع‌آوری شده در سال 2020 گفت: «بدون این بودجه، تعداد افراد بیشتری (در یمن) جان خود را از دست خواهند دارد و این مسئله همچنین برای چشم‌انداز صلح در این کشور فاجعه‌بار است».

طبق این گزارش، یمن در اواخر سال 2018 با قحطی احتمالی روبرو شد که با افزایش تلاش‌های سازمان‌های امدادی از وقوع این بحران و فاجعه جلوگیری شد اما آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر مجموع 16 میلیون نفر در یمن گرسنه هستند که از آن میان پنج میلیون نفر یک گام با قحطی فاصله دارند.

از طرف دیگر، حدود 50 هزار نفر در شرایطی شبیه به قحطی فرورفته‌اند و هم‌اکنون سازمان ملل 3.85 میلیارد دلار برای جلوگیری از فرورفتن یمن در بدترین قحطی چنددهه اخیر درخواست کرده است.

لوکاک تأکید کرد که این مبلغ گرچه ممکن است مبلغ زیادی به نظر برسد اما تنها سهم اندکی از تریلیون‌ها دلاری است که کشورهای ثروتمند به واسطه کرونا صرف بسته‌های محرک‌های اقتصادی می‌کنند.

لوکاک ابراز امیدواری کرد که عربستان سعودی، امارات عربی متحده و کویت کمک‌های چشمگیری به مردم یمن تخصیص دهند.

وی تصریح کرد که مردم یمن به واسطه فقدان مواد غذایی «گرسنه نشده‌اند» زیرا مواد غذایی زیادی در بازارهای این کشور وجود دارد بلکه بعد از سال‌ها جنگ و فروپاشی اقتصادی قحطی‌زده شده‌اند زیرا دیگر توانایی پرداخت ندارند.

این مقام ارشد سازمان ملل سپس از طرف‌های درگیر در کشور جنگ زده یمن درخواست کرد تا به این جنگ طولانی پایان دهد و تصریح کرد که واضح است این جنگ کارساز نبوده است.

روز شنبه هفته جاری، 12 سازمان امدادرسانی بین‌المللی همچون «آکسفام» و سازمان نجات کودکان و سازمان «کِر اینترنشنال» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که اگر دولت‌ها در نشست امروز میزان کمک‌های خود را افزایش ندهند، 2.3 میلیون کودک زیر پنج سال یمنی از گرسنگی رنج خواهند برد.

نشریه اکونومیست نیز اخیراً در گزارشی نوشته است که یمن از میان 113 کشور، رتبه آخر را در امنیت غذایی در سال 2020 به خود اختصاص داده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها