کد خبر: 468316
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ۱۱:۳۰:۵۴
| |

آغاز همایش اقتصادی اروپا و ایران

همایش اقتصادی اروپا و ایران با حضور بالغ بر 3 هزار شرکت کننده با هدف ایجاد بستر لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فن‌آوری در جهت افزایش صادرات غیرنفتی ایران از امروز (دوشنبه) آغاز به کار کرد.

آغاز همایش اقتصادی اروپا و ایران
کد خبر: 468316
|
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ ۱۱:۳۰:۵۴

اعتمادآنلاین| این همایش سه روزه با همکاری سازمان توسعه تجارت، اتحادیه اروپا و مرکز بین‌المللی (ITC) به صورت مجازی برگزار می‌شود. فعالان اقتصادی، اندیشمندان و صاحب‌نظران مسائل اقتصادی و اصحاب رسانه که از قبل در این همایش ثبت‌نام کرده‌اند در روزهای آینده آخرین مسیرهای احیا و توسعه روابط اقتصادی بین اروپا و ایران را بررسی خواهند کرد. سفرای شماری از کشورهای اروپایی مستقر در ایران نیز در همایش حضور دارند.

محورهای اصلی این همایش، بررسی استراتژی جدید ورود کالاها و خدمات فنی ایرانی به بازار اروپا، ➖حفظ و گسترش ارتباطات بازارهای مالی و بانک‌های ایرانی با اروپا ، ➖نحوه حمایت از شرکت‌های اروپایی علاقمند به تجارت با ایران در شرایط وجود تحریم‌های آمریکا و در چارچوب تعهدات اروپا در قالب برجام ، ➖بررسی نحوه توسعه تجارت گیاهان دارویی، قطعات خودرو، ➖محصولات پتروشیمی و خدمات فناوری اطلاعات میان ایران و اروپا، ➖چشم‌انداز سرمایه‌گذاری اروپا در ایران، توسعه بخش خصوصی ایران و ➖همکاری دو طرف در حوزه گردشگری و کشاورزی اعلام شده است.

میرهادی سیدی مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت این همایش را برای مجموعه کسب و کارهای ایرانی و اروپایی منحصر به فرد خوانده و گفته است: این نشست امکان تبادل ایده‌ها و تخصص‌ها و شناسایی و برقراری ارتباط با شرکای تجاری بالقوه را به شرکت‌های ایرانی و اروپایی می‌دهد همچنین احیای گفتگوها و ایجاد زمینه اعتماد متقابل بین شرکت‌ها می‌تواند به بازسازی روابط تجاری ایران و اروپا منجر شده و روابط اقتصادی بین دو طرف را مستحکم‌تر بسازد و در عین حال مسیر را برای روابط تجاری و سرمایه‌گذاری گسترده‌تر هموار کند.

برپایه این گزارش، علاوه بر همایش سه روزه، 12 مبحث آموزشی مرتبط با تجارت بین‌الملل و نفوذ در بازارهای جهانی با کمک مدرسانی از ایران و اروپا ارایه می‌شود که می‌تواند به ارتقای توان تخصصی شرکت‌های ایرانی برای ورود به بازارهای جهانی کمک کند.

مدیرکل بخش خاورمیانه موسسه بین المللی اقتصادی و مشاوره‌ای آمبروزتی این همایش را فرصت واقعی برای تقویت ظرفیت‌های تجاری دو طرف و گسترش صادرات غیر نفتی ایران می‌داند. «لوکا میرالیا» به عنوان یکی از طرف‌های برگزار کننده همایش اقتصادی اروپا و ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، حمایت و توسعه ظرفیت‌های صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی را از اهداف مهم برگزاری این نشست توصیف کرد و در این زمینه به برگزاری نشست‌های اختصاصی درخصوص استراتژی ملی صادرات در حوزه بخش‌های صنعتی، کشاورزی، بخش‌های خدمات گردشگری و فناوری اشاره کرد.

وی تصریح کرد: ما در واقع در تلاش هستیم تا برای فعالان حوزه اقتصادی ایران موثر باشیم و به آن‌ها در زمینه توسعه مهارت‌های لازم برای تقویت ظرفیت‌های صادرات کمک کنیم.

مدیرکل بخش خاورمیانه آمبروزتی درباره تحریم‌های آمریکا هم گفت: مشکل این است که وقتی درباره تحریم‌های آمریکا صحبت می‌کنیم گمان می‌کنیم که هیچ تعاملی مجاز نیست. اما عرض من این است که ما ماموریت داریم موضع اروپا را که از زمان امضای برجام تغییری نکرده روشن کنیم.

وی افزود: ما به شرکت های اروپایی نمی‌گوییم که فارغ از این مشکلات با ایران کار کنید اما گمان می‌کنم که اتحادیه اروپا نهایت تلاش خود را صورت می‌دهد تا زوایای تجارت با تهران را بهتر درک کند. اتحادیه اروپا به لحاظ سیاسی تحریم‌هایی یکجانبه علیه کشورها را تحمل نمی کند . این مساله به گفته او مغایر اصول حاکمیت کشورهاست و از این منظر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اصلا قابل قبول نیست .

انریک مورا بناونت معاون دبیرکل امور سیاسی بخش اقدام خارجی اروپا و ➖پیمان سعادت مدیرکل اروپای غربی وزارت خارجه ایران، پاملا کاک همیلتون مدیر اجرایی مرکز بین‌المللی تجارت ، ➖میشائل بوک رئیس اینستکس(ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری) ، حمید زابوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و ➖علی محمد موسوی، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران از جمله سخنرانان این همایش خواهند بود.

گزارش‌ها حاکیست که تجارت خارجی ایران با اروپا در نیمه نخست سال جاری افزون بر 15 میلیون و 910 هزار و 816 تن به ارزش هشت میلیارد و 807 میلیون و 879 هزار و 841 دلار بوده است.

حجم صادرات ایران به اروپا در این بازه زمانی بیش از پنج میلیون و 605 هزار و 891 تن بوده که ارزش آن برابر با 2 میلیارد و 66 میلیون و 840 هزار و 538 دلار بوده است.

ایران به 37 کشور اروپایی از جمله اتریش، آلمان، بوسنی و هرزگوین، بلژیک، سوئیس، دانمارک، فرانسه، اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، هلند، سوئد، اسلواکی و نروژ صادرات داشته است.

در این بازه زمانی از 44 کشور اروپایی واردات انجام شده است که حجم آن بالغ بر 10 میلیون و 304 هزار و 925 تن کالا به ارزش 6 میلیارد و 741 میلیون و 39 هزار و 303 دلار بوده است. بیشترین واردات از ترکیه با 2 میلیارد و 234 میلیون و 670 هزار و 640 دلار بوده و بعد از آن کشورهای آلمان، روسیه و انگلستان قرار دارند.

ایران در مجموع از 44 کشور اروپایی نظیر انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، چک، سوئیس، سوئد، اتریش، بلژیک، دانمارک، اسپانیا، ایرلند، کرواسی، هلند، پرتقال، لهستان، اوکراین و روسیه واردات انجام داده است.

ارزش کل تجارت خارجی کشور در نیمه نخست امسال به 38 میلیارد و 278 میلیون دلار رسید.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها